Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-08-23, 23:09
Medlem
Jag befinner mig i Kalamata i Grekland som ligger på södra Peloponnesos. Härifrån ser jag en stjärna (eller annat) som ligger i SV på ca 30 grader över horisonten. Den är mycket ljusstark och försvinner mot väst bakom horisonten om några timmar. Vad är detta? En del säger Venus och andra säger satellit.
Citera
2019-08-23, 23:42
Medlem
Sitkins avatar
Kan det vara Saturnus?
Ett tips är att installer SkyView. Appen erbjuder augmented reality så du kan peka mobilen mot ljuskällan och, på ett ungefär, få ett hum om vad det kan röra sig om.
Citera
2019-08-24, 09:15
Medlem
arcsins avatar
Min gissning är att det är Jupiter du ser.
Citera
2019-08-24, 10:11
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imar74
Jag befinner mig i Kalamata i Grekland som ligger på södra Peloponnesos. Härifrån ser jag en stjärna (eller annat) som ligger i SV på ca 30 grader över horisonten. Den är mycket ljusstark och försvinner mot väst bakom horisonten om några timmar. Vad är detta? En del säger Venus och andra säger satellit.

Du har Jupiter i sydväst men även Saturnus i syd-sydväst. Det är Jupiter du ser men titta även på Saturnus. De är ca 30 grader ifrån varandra just nu.
Citera
2019-08-24, 15:53
Medlem
Jag har tittat på Astroinfo.se och håller med om att det kan vara Jupiter. Vad gör att det inte är Saturnus? Min riktning och höjd är bara ungefär.
Citera
2019-08-24, 17:16
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Kan det vara Saturnus?
Ett tips är att installer SkyView. Appen erbjuder augmented reality så du kan peka mobilen mot ljuskällan och, på ett ungefär, få ett hum om vad det kan röra sig om.
Tack för tipset låter väldigt intressant, dock har jag problem med att hitta den till min telefon (Sony med Android 8.0.1). Finns inte då jag letar..
Finns denna eller andra liknande appar till min mobil?
Citera
2019-08-24, 19:29
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Jag har tittat på Astroinfo.se och håller med om att det kan vara Jupiter. Vad gör att det inte är Saturnus? Min riktning och höjd är bara ungefär.

Jupiter är större och är, just nu, närmare jorden än Saturnus. Därför är Jupiter mer ljusstark och mer iögonfallande. Så fastnar din blick på just en ljuspunkt så är det troligtvis Jupiter.
Citera
2019-08-24, 19:44
Medlem
arcsins avatar
Citat:
För närvarande är Jupiter 10,5 gånger ljusstarkare än Saturnus. När Saturnus är som ljusstarkast (magnitud -0,55) och Jupiter som ljussvagast (magnitud -1,66), är Jupiter ändå 2,8 gånger ljusstarkare.
Senast redigerad av arcsin 2019-08-24 kl. 19:47.
Citera
2019-08-24, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Tack för tipset låter väldigt intressant, dock har jag problem med att hitta den till min telefon (Sony med Android 8.0.1). Finns inte då jag letar..
Finns denna eller andra liknande appar till min mobil?

Ladda ner "sky map", den borde finnas!
Citera
2019-08-25, 00:19
Medlem
Sadoman, Klockan är nu lokalt i Grekland 1 på natten. För en timma sedan när jag tittade så fanns den där men något lägre än då jag skrev igår. Nu klockan 1 har den försvunnit (gått ned). Om vi håller oss till ungefär samma väderstreck så finns där, något sydligare, ytterligare en ganska ljusstark stjärna på ca 30 graders höjd. Kan det vara Saturnus då? Den har svagare sken än Jupiter.

Får jag ta en ytterligare? I NV på ca 80 graders höjd finns nu klockan 1 en ljusstark stjärna. Någon idé om vad det kan vara?
Citera
2019-08-25, 06:05
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
För närvarande är Jupiter 10,5 gånger ljusstarkare än Saturnus. När Saturnus är som ljusstarkast (magnitud -0,55) och Jupiter som ljussvagast (magnitud -1,66), är Jupiter ändå 2,8 gånger ljusstarkare.
Verkligen!? Fastän Saturnus nu vänder tippar sina ringar som mest mot oss (max i juli 2020 vad jag googlar, vilket med 29 års omloppstid är så gott som nu). Ljusstyrka är svår att intuitivt kvantifiera, men visst borde Saturnus nu vara en påtaglig prick på himlen? Eftersom jag bor med kraftiga ljus"föroreningar" så kan jag inte se efter själv.

Den här länken kanske kan hjälpa, ifall TS turistar och inte har en dator att installera mjukvara på:
https://theskylive.com/saturn-info
Citera
2019-08-25, 07:50
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Sadoman, Klockan är nu lokalt i Grekland 1 på natten. För en timma sedan när jag tittade så fanns den där men något lägre än då jag skrev igår. Nu klockan 1 har den försvunnit (gått ned). Om vi håller oss till ungefär samma väderstreck så finns där, något sydligare, ytterligare en ganska ljusstark stjärna på ca 30 graders höjd. Kan det vara Saturnus då? Den har svagare sken än Jupiter.

Får jag ta en ytterligare? I NV på ca 80 graders höjd finns nu klockan 1 en ljusstark stjärna. Någon idé om vad det kan vara?
Stjärnan Vega.
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Verkligen!? Fastän Saturnus nu vänder tippar sina ringar som mest mot oss (max i juli 2020 vad jag googlar, vilket med 29 års omloppstid är så gott som nu). Ljusstyrka är svår att intuitivt kvantifiera, men visst borde Saturnus nu vara en påtaglig prick på himlen? Eftersom jag bor med kraftiga ljus"föroreningar" så kan jag inte se efter själv.

Den här länken kanske kan hjälpa, ifall TS turistar och inte har en dator att installera mjukvara på:
https://theskylive.com/saturn-info
Ja, jag har själv svårt att förstå hur Jupiter kan vara hela 10,5 gånger ljusstarkare. Men formlerna är klara:

Saturnus magnitud: 0,29
Jupiters magnitud: -2,26

Skillnaden mellan 0,29 och -2,26 = 2,55

Skillnaden i ljusstyrka = 5:e roten ur 100 upphöjt till magnitudskillnaden, d.v.s. 2,512 ^ 2,55, vilket blir ungefär 10,5.

Intuitivt är det extremt svårt att skatta magnituder. Det är lätt att se vilket objekt som är ljusast, men hur mycket ljusare det är kommer aldrig jag förstå hur man uppskattar. Det finns de som är riktigt duktiga på att göra det, dock.

Det finns ingen plats i hela Sverige som är så ljusförorenad att inte ens Saturnus syns. Tveksamt om det ens finns någon sådan plats i hela världen. Så ut och titta nästa gång tillfälle ges!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in