Citat:
Ursprungligen postat av
imar74
Sadoman, Klockan är nu lokalt i Grekland 1 på natten. För en timma sedan när jag tittade så fanns den där men något lägre än då jag skrev igår. Nu klockan 1 har den försvunnit (gått ned). Om vi håller oss till ungefär samma väderstreck så finns där, något sydligare, ytterligare en ganska ljusstark stjärna på ca 30 graders höjd. Kan det vara Saturnus då? Den har svagare sken än Jupiter.
Får jag ta en ytterligare? I NV på ca 80 graders höjd finns nu klockan 1 en ljusstark stjärna. Någon idé om vad det kan vara?
Stjärnan Vega.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
Verkligen!? Fastän Saturnus nu vänder tippar sina ringar som mest mot oss (max i juli 2020 vad jag googlar, vilket med 29 års omloppstid är så gott som nu). Ljusstyrka är svår att intuitivt kvantifiera, men visst borde Saturnus nu vara en påtaglig prick på himlen? Eftersom jag bor med kraftiga ljus"föroreningar" så kan jag inte se efter själv.
Den här länken kanske kan hjälpa, ifall TS turistar och inte har en dator att installera mjukvara på:
https://theskylive.com/saturn-info
Ja, jag har själv svårt att förstå hur Jupiter kan vara hela 10,5 gånger ljusstarkare. Men formlerna är klara:
Saturnus magnitud: 0,29
Jupiters magnitud: -2,26
Skillnaden mellan 0,29 och -2,26 = 2,55
Skillnaden i ljusstyrka = 5:e roten ur 100 upphöjt till magnitudskillnaden, d.v.s. 2,512 ^ 2,55, vilket blir ungefär 10,5.
Intuitivt är det extremt svårt att skatta magnituder. Det är lätt att se vilket objekt som är ljusast, men hur mycket ljusare det är kommer aldrig jag förstå hur man uppskattar. Det finns de som är riktigt duktiga på att göra det, dock.
Det finns ingen plats i hela Sverige som är så ljusförorenad att inte ens Saturnus syns. Tveksamt om det ens finns någon sådan plats i hela världen. Så ut och titta nästa gång tillfälle ges!