• 1
  • 2
2019-09-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Med "ni" - syftar du p kristna protestanter eller bara Flashbackare i strsta allmnhet?
Finns det ngon mrkbar skilnad? Uppskattningsvis har 95% av flashbackna luthersk bakgrund.

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och kyrkan "innan Bibeln" - r inte det Der Ewige du syftar p d, eller?
Vidga dina vyer. Jag vgrar att tro att luthersk propaganda har hjrntvttat min folk till den nivn att man inte accepterar kyrkans ursprung i tider innan dagens bibel fanns.
Citera
2019-09-06, 20:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Finns det ngon mrkbar skilnad? Uppskattningsvis har 95% av flashbackna luthersk bakgrund.

Det skulle frvna mig om hela 95% av flashbackarna ens vet vem Martin Luther var, n mindre beknner sig till hans lror.

Citat:
Vidga dina vyer. Jag vgrar att tro att luthersk propaganda har hjrntvttat min folk till den nivn att man inte accepterar kyrkans ursprung i tider innan dagens bibel fanns.

Det beror p vilka delar av bibeln du talar om och vad du menar med en kyrka. GT r ju uppenbarligen ldre n den kristna kyrkan, och frgan r om inte de ldsta delarna av NT ocks r det.

Urkyrkan s som den framstlls i Apostlagrningarna och Didache var ju en ganska ls sammanslutning av sjlvstyrande frsamlingar dr olika apostlar och profeter reste runt och predikade. Som redan diskuterats i trden var det frst i slutet av det frsta rhundradet som Clemens I av Rom och andra tongivande biskopar brjade styra upp organisationen och skapa det som vi dag skulle kalla fr en kyrka.
Citera
2019-09-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det skulle frvna mig om hela 95% av flashbackarna ens vet vem Martin Luther var, n mindre beknner sig till hans lror.

Det beror p vilka delar av bibeln du talar om och vad du menar med en kyrka. GT r ju uppenbarligen ldre n den kristna kyrkan, och frgan r om inte de ldsta delarna av NT ocks r det.

Urkyrkan s som den framstlls i Apostlagrningarna och Didache var ju en ganska ls sammanslutning av sjlvstyrande frsamlingar dr olika apostlar och profeter reste runt och predikade. Som redan diskuterats i trden var det frst i slutet av det frsta rhundradet som Clemens I av Rom och andra tongivande biskopar brjade styra upp organisationen och skapa det som vi dag skulle kalla fr en kyrka.
Kyrkan i appostlagrningarna framstr som kommunistisk nog har Marx ftt en hel del in insperation drifrn.
Citera
2019-09-06, 22:14
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Protestanter glmmer att Jesu kyrka fanns innan bibeln kom till och den ledes av St. Peter frn Rom.

Fast det r fel. Lrjungekyrkan leddes sannolikt av Jakob, Jesus bror, tiden efter hans dd:

17I Jerusalem tog brderna emot oss med gldje. 18Nsta dag gick Paulus tillsammans med oss andra hem till Jakob, och dit kom ocks alla de ldste.

Apg 21:17-18

13Nr de hade slutat tog Jakob till orda: Mina brder, hr p.

Apg 15:13
Citera
2019-09-06, 22:31
Medlem
Citat:
Protestanter glmmer att Jesu kyrka fanns innan bibeln kom till och den ledes av St. Peter frn Rom.

Tv flugor p en smll. Med detta i tanke, svara p:
  • I. Hur frsvarar ni er galna och fundamentalistiska sola scriptura teologi?
  • II. Hur frsvarar ni er eviga uppror mot biskopen av Rom?

Sen avfll kyrkan i Rom frn Herren och blev en Satans synagoga. Eller menar du att judarna hade ngon frdel av att vara ttlingar till Abraham nr de avfll frn Mose lag och frbundet med Herren? Herren har sagt; det r bttre att vara kall n att vara ljum, och ni har sptt ut den eld Herren kom fr att tnda p jorden med er pissljumna lagiskhet.
Citera
2019-09-06, 23:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Kyrkan i appostlagrningarna framstr som kommunistisk nog har Marx ftt en hel del in insperation drifrn.

Jag tvivlar p att Marx fste ngon strre vikt vid Apostlagrningarna. Han kom ju frn en judisk familj som konverterat till kristendomen fr att slippa diskriminering, men knappast var religis. Frsta gngen Marx torgfrde kommunistiska tankegngar var dessutom i skriften Om Judefrgan som ju hade mer med hans judiska bakgrund att gra.

Sedan kan man undra hur kommunistisk urkyrkan egentligen var. Tittar man p hur sekter och nya religioner brukar fungera s r de ofta hrt styrda av en liten grupp som i realiteten frfogar ver frsamlingens tillgngar. Att man predikar givmildhet behver inte alltid betyda att man lever s.

Men vi vet egentligen vldigt lite om detta. Sannolikt var urkyrkan mer egalitr innan den ftt en fast organisation med prster och biskopar.
Citera
2019-09-07, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tvivlar p att Marx fste ngon strre vikt vid Apostlagrningarna. Han kom ju frn en judisk familj som konverterat till kristendomen fr att slippa diskriminering, men knappast var religis. Frsta gngen Marx torgfrde kommunistiska tankegngar var dessutom i skriften Om Judefrgan som ju hade mer med hans judiska bakgrund att gra.

Sedan kan man undra hur kommunistisk urkyrkan egentligen var. Tittar man p hur sekter och nya religioner brukar fungera s r de ofta hrt styrda av en liten grupp som i realiteten frfogar ver frsamlingens tillgngar. Att man predikar givmildhet behver inte alltid betyda att man lever s.

Men vi vet egentligen vldigt lite om detta. Sannolikt var urkyrkan mer egalitr innan den ftt en fast organisation med prster och biskopar.
Amish Mennoniterna och Huttariterna lever p de sttet som det framstr i appostlagrningarna.
Citera
2019-09-07, 15:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Amish Mennoniterna och Huttariterna lever p de sttet som det framstr i appostlagrningarna.

Anabaptisterna - som dessa samfund bda har sitt ursprung i - frskte terskapa den tidiga kyrkan s som de sjlva tolkade bibeln. Precis som salafisterna frsker terskapa en tidig och mer "ursprunglig" version av islam (utan ngra jmfrelser i vrigt).

Min pong var dock att det r svrt att avgra hur vl de lyckats eftersom vi egentligen vet vldigt lite om den urkristna kyrkan. Frmodligen fanns det redan tidigt stora skillnader mellan olika frsamlingar, bde vad gllde teologin och det praktiska livet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in