2019-08-23, 18:49
Medlem
Blev erbjuden att köpa en väldigt fräsch Crescent elcykel till fint pris men är ett problem med den och det är att endast "walk-funktionen" funkar, knappen som gör att den bara ger minimal kraft upp till nån ynka km/h. Den gick hur fint som helst och plötsligt så började batteri indikatorn studsa, gå upp och ner utan att man rört någon knapp ens och då slutade även elen lägga av förutom på det sätt jag skrev.

Någon som vet vad felet kan vara och vad man kan göra åt det? Vill inte köpa något som sen kostar skjortan att laga om det nu inte är ett fel man kan åtgärda enkelt på egen hand
Citera
2019-08-23, 19:02
Bannlyst
kasst batteri , blir dyrt att laga
Citera
2019-08-23, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racingteck
kasst batteri , blir dyrt att laga

Så att byta till ett fungerande batteri tror du skulle få den att funka?
Citera
2019-08-23, 20:25
Medlem
Snusfris avatar
Fråga Mohammed var han snodde den. Kanske fick han inte med alla delar.
Citera
2019-08-23, 23:26
Medlem
Skrev ju att det helt plötsligt blev så..
Citera
2019-08-24, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitzu
Skrev ju att det helt plötsligt blev så..

Stay away. Svårt veta om det är fel på batteriet eller fel på elektroniken. Men risken är stor att det är rejält jobb att fixa för någon som inte är bra på elektronik.
Citera
2019-08-25, 03:16
Medlem
killawifes avatar
Det är inte nödvändigtvis batteriet som är trasigt för då hade den nog inte funkat på "walk" funktionen, Det är troligare att själva styrenheten som sköter elektroniken är trasig. den är inte dyr och inte så svår att byta om man vet hur man gör men det svåra blir nog att hitta en.

Det kan gå att hitta via Kina om du har tur. de ser ut typ så här, och alla bokstäver och siffror du ser på etiketten måste stämma för att det ska funka: https://ibb.co/B4B16yx
Citera
2019-08-25, 13:00
Medlem
Vad är det för system på cykeln. Shimano Steps?
Om det är Shimano Steps pluggar du en den i datorn och läser av felkoderna. Du måste dock ha en "servicebox" har du inte det, lämna in den till en cykelverkstad.
Citera
2021-07-22, 14:21
Medlem
Laddaren till min elcykel har gått sönder och det är den gamla modellen på laddare som då inte är helt lätt att få tag på i fysiska butiker utan måste beställas på nätet och jag behöver ha igång den. Går det att laga en sån laddare eller är det kört?
Citera
2021-07-22, 14:26
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskpropp
Laddaren till min elcykel har gått sönder och det är den gamla modellen på laddare som då inte är helt lätt att få tag på i fysiska butiker utan måste beställas på nätet och jag behöver ha igång den. Går det att laga en sån laddare eller är det kört?

Bor du i stockholm ? I så fall är snubben som driver "Batteridoktorn" en auktoritet på allt med batterier och laddare. Han kan säker trolla fram en laddare som du behöver över disk.

Han har webbsida också och kan skicka laddaren. Han har kvalitetsgrejor, ej det billigaste ching chong skräpet
Senast redigerad av Opaque 2021-07-22 kl. 14:31.
Citera
2021-07-22, 14:30
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitzu
Blev erbjuden att köpa en väldigt fräsch Crescent elcykel till fint pris men är ett problem med den och det är att endast "walk-funktionen" funkar, knappen som gör att den bara ger minimal kraft upp till nån ynka km/h. Den gick hur fint som helst och plötsligt så började batteri indikatorn studsa, gå upp och ner utan att man rört någon knapp ens och då slutade även elen lägga av förutom på det sätt jag skrev.

Någon som vet vad felet kan vara och vad man kan göra åt det? Vill inte köpa något som sen kostar skjortan att laga om det nu inte är ett fel man kan åtgärda enkelt på egen hand

Först jag skulle göra är att öppna alla kontakter (Det är ett gäng på 5-6 st som dra isär) och duscha dom med elektronikrengöring (Biltemas sprayflaska) låta torka och sätt ihop allt igen.

Öppna facket där kontrollern bor och ge den en likadan dusch. Samt kolla om alla kablar sitter fast i sina fästen. Har du kvar Walk-Funktionen så är kontrollern inte helt kass.
Citera
2021-07-24, 18:28
Medlem
Inte testat walkmode faktiskt men det verkar helt dött men går kanske att sälja till nån som kan laga. Kör du el själv också eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in