• 1
  • 2
2019-08-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Som rubriken lyder

Jag är i stunden arbetssökande och har fått gå på 2 intervjuer nu under ca 3 veckors jobbsökande men jag har ju fan inga referenser överhuvudtaget trots att jag skriver "lämnas på begäran"

Är jag körd på arbetsmarknaden? Det känns som att vi lever i en tid där om man inte har några referenser, kontakter osv så får man inget jobb, jag har inte kontakter heller för den delen utan jag är bokstavligt talat en komplett nolla utan erfarenhet, kontakter och referenser.

Jag har haft lite funderingar på att be en / några av mina kompisar att låtsas utge sig för att vara en av mina tidigare arbetsgivare och jag ljuger i CV:t om tidigare erfarenhet också för den delen och har skrivit in företag som inte finns hahahaha utan som jag bara kommit på i huvudet men jag är lite rädd för att dessa ska kollas upp av rekryterare osv

Någon som har några tips och råd så uppskattas det.

Börja på någon volontärverksamhet och gör bra ifrån sig där, så har du en referens.
Citera
2019-09-11, 02:20
Medlem
Jag kan ställa upp som din fejk referens.

Jag tycker personligen att referenser är det löjligaste som finns när det handlar om de första jobben och man är ung. Många jag känner har haft fejk referenser eller bekanta som bara vill vara snälla. Allt är bara teater. Det säger ingenting om hur kompetent en person är inom ett visst område, utan mer hur man varit på att nätverka och mingla på tidigare arbetsplatser.
Citera
2022-06-21, 07:47
Medlem
Företagen är väldigt kåta på referenser.
När jag sökte jobb direkt efter studenten ville man ha referenser, helst från srbetsgivare… men hallå… jag hade ju för faan precis sprungit ut på trappan!! Jag hade absolut ingen arbetslivserfarenhet.

Jag frågade min klassföreståndare från gymnasiet och hon gick med på att vara referens, sen frågade jag även en klasskamrat som ställde upp.

Båda två blev uppringda i alla rekryteringsprocesser jag var en del av.
Jag fick iaf ett jobb.

Å då tänker man ju att nästa gång man söker jobb så har man en arbetsgivare som ställer upp… men fan så heller… det var jätteviktigt att man hade referenser för att få jobb där… men han själv ville inte ställa upp som referens för någon… så jag fick helt enkelt ange två kollegor som referenser…
Företagen frågade om man inte hade en chef man kunde ange som referens och jo det fanns det ju men han ville inte… och just att han inte ville låter ju inte så bra… trots att det inte hade med mig som person att göra.

Tyvärr kräver de flesta referenser… men som tur väl är så kan de acceptera annat än chefer och lärare ifall du exempelvis kommer precis från skolan. Kollegor var ändå omtyckt som referens eftersom kollegorna har mer med dig att göra än chefen i de flesta fall.

Jag har själv blivit uppringd som referens för en arbetskollega och det var en väldigt djupgående intervju om sådant som hur personen håller tider, hur effektiv personen är, vad personen visar för inställning till arbete, hur duktig personen är på det hen gör, hur hen funkar socialt på arbetsplatsen och om man känner till om personen exempelvis har något missbruk.

På något sätt bör det lösa sig med referenser… chef, lärare, stödpedagog, föreningsmedlem, handledare från praktik, kollega, klasskamrat.

Men nära vänner och familj är ett stort NONO.

Lyckas du ändå inte få någon att ställa upp som referens så ska du i alla fall inte hitta på några fejkreferenser och sånt… det kommer troligen upptäckas och då är chanserna att få jobbet helt borta… skriv då istället att du inte har några referenser, att de inte är tillgängliga eller att du helt enkelt inte fått tag på någon som kan ställa upp… den som du anger som referens måste ju vara medveten om att hen är angiven som referens… det var också en sak som frågades i intervjun när man själv var referens
Citera
2022-06-21, 23:52
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Som rubriken lyder

Jag är i stunden arbetssökande och har fått gå på 2 intervjuer nu under ca 3 veckors jobbsökande men jag har ju fan inga referenser överhuvudtaget trots att jag skriver "lämnas på begäran"

Är jag körd på arbetsmarknaden? Det känns som att vi lever i en tid där om man inte har några referenser, kontakter osv så får man inget jobb, jag har inte kontakter heller för den delen utan jag är bokstavligt talat en komplett nolla utan erfarenhet, kontakter och referenser.

Jag har haft lite funderingar på att be en / några av mina kompisar att låtsas utge sig för att vara en av mina tidigare arbetsgivare och jag ljuger i CV:t om tidigare erfarenhet också för den delen och har skrivit in företag som inte finns hahahaha utan som jag bara kommit på i huvudet men jag är lite rädd för att dessa ska kollas upp av rekryterare osv

Någon som har några tips och råd så uppskattas det.

Precis som en del har skrivit i tråden handlar de flesta jobb som man kan få när man är ny i arbetslivet om att man är en person som tar ansvar för sina arbetsuppgifter, dyker upp på morgonen, ser vad som behöver göras, kan bete sig socialt acceptabelt och andra liknande basala förmågor. Mitt förslag är att du tar kontakt med företag där du vill jobba och säger att om dom ger dig en vecka så kommer dom att se om du är något att ha eller ej, oavsett om du saknar referenser från tidigare arbete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in