Citat:
Ursprungligen postat av
jonteboj
Som rubriken lyder
Jag är i stunden arbetssökande och har fått gå på 2 intervjuer nu under ca 3 veckors jobbsökande men jag har ju fan inga referenser överhuvudtaget trots att jag skriver "lämnas på begäran"
Är jag körd på arbetsmarknaden? Det känns som att vi lever i en tid där om man inte har några referenser, kontakter osv så får man inget jobb, jag har inte kontakter heller för den delen utan jag är bokstavligt talat en komplett nolla utan erfarenhet, kontakter och referenser.
Jag har haft lite funderingar på att be en / några av mina kompisar att låtsas utge sig för att vara en av mina tidigare arbetsgivare och jag ljuger i CV:t om tidigare erfarenhet också för den delen och har skrivit in företag som inte finns hahahaha utan som jag bara kommit på i huvudet men jag är lite rädd för att dessa ska kollas upp av rekryterare osv
Någon som har några tips och råd så uppskattas det.
Precis som en del har skrivit i tråden handlar de flesta jobb som man kan få när man är ny i arbetslivet om att man är en person som tar ansvar för sina arbetsuppgifter, dyker upp på morgonen, ser vad som behöver göras, kan bete sig socialt acceptabelt och andra liknande basala förmågor. Mitt förslag är att du tar kontakt med företag där du vill jobba och säger att om dom ger dig en vecka så kommer dom att se om du är något att ha eller ej, oavsett om du saknar referenser från tidigare arbete.