2019-08-22, 14:55
Medlem
jontebojs avatar
Som rubriken lyder

Jag är i stunden arbetssökande och har fått gå på 2 intervjuer nu under ca 3 veckors jobbsökande men jag har ju fan inga referenser överhuvudtaget trots att jag skriver "lämnas på begäran"

Är jag körd på arbetsmarknaden? Det känns som att vi lever i en tid där om man inte har några referenser, kontakter osv så får man inget jobb, jag har inte kontakter heller för den delen utan jag är bokstavligt talat en komplett nolla utan erfarenhet, kontakter och referenser.

Jag har haft lite funderingar på att be en / några av mina kompisar att låtsas utge sig för att vara en av mina tidigare arbetsgivare och jag ljuger i CV:t om tidigare erfarenhet också för den delen och har skrivit in företag som inte finns hahahaha utan som jag bara kommit på i huvudet men jag är lite rädd för att dessa ska kollas upp av rekryterare osv

Någon som har några tips och råd så uppskattas det.
Citera
2019-08-22, 14:58
Medlem
Alla ljuger på sitt CV. Du är inte ensam om det. Ange dina vänner som är bra på att snacka som referenser. Men va inte knas och se till att sköta ditt jobb.
Citera
2019-08-22, 15:01
Medlem
Greenwhites avatar
Nu måste man faktiskt ej ha referenser för att lyckas få ett jobb, jag har fått flera jobb ink det jag har nu utan att man bett om referenser av något slag, gäller bara att ha kunskap som eftertraktas på arbetsmarknaden.
Citera
2019-08-22, 15:11
Medlem
SYSTEMexes avatar
Börja volontärarbeta och få referens därigenom. Då får du både arbetslivserfarenhet, en god referens och ett gott samvete.

Det går att referera till gamla lärare eller idrottatränare och dyl. även om det inte är optimalt. Allt beror på vilken tjänst du söker.
Citera
2019-08-22, 15:21
Bannlyst
Jag har bara behövt lämna referenser en gång, tror inte att det kommer behövas om du är ung och inte söker särskilt avancerade jobb. Att ljuga fungerar väl sådär om dina kompisar nu inte har mycket vanliga namn, typ And*rs Johansson. Sticker namnen ut som udda kollar arbetsgivaren naturligtvis upp dem på ett eller annat sätt, och om det är uppenbart att du ljuger så blir du så klart diskvalificerad.
Citera
2019-08-22, 15:38
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Det är väldigt vanligt att människor på exempelvis kundtjänst inte har några tidigare arbetslivserfarenheter. Om du inte lyckas hitta något jobb så kanske du har siktet för högt ställt.
Citera
2019-08-22, 15:57
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Gå dit och säg att du inte har referenser.
Citera
2019-08-22, 15:57
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Som rubriken lyder

Jag är i stunden arbetssökande och har fått gå på 2 intervjuer nu under ca 3 veckors jobbsökande men jag har ju fan inga referenser överhuvudtaget trots att jag skriver "lämnas på begäran"

Är jag körd på arbetsmarknaden? Det känns som att vi lever i en tid där om man inte har några referenser, kontakter osv så får man inget jobb, jag har inte kontakter heller för den delen utan jag är bokstavligt talat en komplett nolla utan erfarenhet, kontakter och referenser.

Jag har haft lite funderingar på att be en / några av mina kompisar att låtsas utge sig för att vara en av mina tidigare arbetsgivare och jag ljuger i CV:t om tidigare erfarenhet också för den delen och har skrivit in företag som inte finns hahahaha utan som jag bara kommit på i huvudet men jag är lite rädd för att dessa ska kollas upp av rekryterare osv

Någon som har några tips och råd så uppskattas det.
Eller be dom ringa din morsa
Citera
2019-08-22, 15:58
Medlem
Farbaute666s avatar
Håller med en som svarade tidigare. Alla kan ordna någon form av referenser, även om det kan kännas lite ovant och småjobbigt att be folk ställa upp.

Om du tränar i en förening, be din tränare ställa upp.
Om du har gått i skolan... välj en lärare därifrån
Om du någonsin har jobbat, eller gjort praktik kan du kanske använda någon därifrån.

Tänk också på att det viktigaste är inte att du har en referensperson från arbetslivet eller en specifik bransch. Det en arbetsgivare gärna vill veta på förhand är exempelvis det grundläggande, som att du kommer i tid till jobbet och inte har svårt att ta folk.

Så i princip skulle lärare, tränare, eller bara någon bekant som kan tala väl om dig duga.

Lycka till!
Citera
2019-08-22, 16:08
Medlem
ps870s avatar
Jag har arbetet en del med rekrytering och skulle nog rekommendera dig att undvika att ljuga om referenser. De gånger jag har ringt referenser börjar jag alltid att kolla upp referensen på LinkedIn. När jag sedan kontaktade en referens ringde jag via växeln om han/ hon jobbade kvar. Hade han/ hon bytt arbetsplats hände det att jag ringde den gamla arbetsplats och sökte personen för att säkerställa att referensen och den som sökte jobbet arbete tillsammans. Detta för att försvåra påhittade referenser.

Jag har även kollat upp personer som sökt en tjänst via bland annat LinkedIn, Facebbok, google och Hitta.se med mera för att få info och se bilder.

Min nuvarande arbetsgivare ville ha två stycken referenser på mig av vilka två skulle vara chefer. Är det ett enklare jobb du söker spelar referenser mindre roll. Är du ny på arbetsmarknaden är det inte konstigt om du inte har referenser. Men försök få någon riktig referens, typ en lärare, tränare eller liknade om du inte har en jobbreferens.

Även om du inte har mycket erfarenhet att lägga upp tycker jag att du ska skaffa en LinkedIn profil och även konto på t.ex Monster.se

Lycka till
Senast redigerad av ps870 2019-08-22 kl. 16:12.
Citera
2019-08-22, 16:42
Medlem
Beroende på vad du söker så kollas inte alltid referenser eller behövs.

Men en bra början på ett arbetsliv börjar hos Försvarsmakten eller McDonalds.

Staten sorterar redan från början bort alla oduglingar, sen får man ett fint papper på att man varit en idiot i dryga året. Om man pallar McDonalds tempo i ett par månader då har man även visat att man klarar det mesta.

Så gör lumpen eller donken, så blir det lättare att få jobb senare. Jobba hårt.
Senast redigerad av Laserhajen3 2019-08-22 kl. 16:45.
Citera
2019-08-22, 16:52
Medlem
Den enda gången jag behövt lämna referenser var när jag sökte ett jobb via ett bemanningsföretag gällande en tjänst utan några direkta kunskapskrav.
Men de ringde ingen utan skickade bara ett mail formulär som referenserna skulle fylla i, så det hade varit enkelt att bluffa sig igenom den processen.

Gällande de lite finare jobben med fast anställning hos företagen så frågade de aldrig om något sådant.

Att företagen skulle ringa runt och ställa frågor är nog lite daterat. Ingen har tid med något sådant så du kan nog vara lugn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in