Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-08-21, 22:44
Bannlyst
Vad är bäst för huden egentligen?
I vilken temperatur brukar ni duscha?
Hur kallt kan man egentligen duscha i hemmet?
Vilken är den ideala temperaturen för optimal kroppsvård?
Är det skillnad mellan olika hudtyper/hudfärger?
Citera
2019-08-21, 22:55
Medlem
funktioners avatar
Häromdagen snackade jag med en snubbe som håller på med yoga och meditation och han hävdade att kalla duschar har en antiinflammatorisk effekt. Vet inte om det ligger något i det eller om det bara är hittepå(?).

Om jag är frusen älskar jag att ta riktigt långa duschar så varmt jag klarar av. Kommer jag direkt från någon sorts träning så är det gött med en kort svalkande dusch.
Citera
2019-08-21, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
I vilken temperatur brukar ni duscha?

Vilken temperatur brukar du själv ha ?
Jag brukar ha mellan blått och rött
Citera
2019-08-21, 23:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Riktigt varmt är gott men känner att det inte är bra för huden, att den blir mer torr så förmodar att en sval temperatur är att föredra, sval temperatur torde även minska bakterietillväxten.
Citera
2019-08-21, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 69Dragonlord.8008
Vilken temperatur brukar du själv ha ?
Jag brukar ha mellan blått och rött

Jag vet faktiskt inte. Det brukar variera.
Just nu har jag en dusch där vattnet kan bli riktigt varmt/hett, säkert upp mot 60 grader C
, när jag bara spolar kallvatten så är det kanske runt 20.

Gillar att duscha varmt, alltså vad som känns som en bit över kroppstemperaturen på 37 grader, vilket jag gissar kan vara typ 45.
Så svaret blir väl mellan 20-45 grader.

Men, jag tror helt klart det är bättre med svala duschar och ville höra här vad andra har för
erfarenheter.
Citera
2019-08-21, 23:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Gillar att duscha varmt, alltså vad som känns som en bit över kroppstemperaturen på 37 grader, vilket jag gissar kan vara typ 45.
Så svaret blir väl mellan 20-45 grader.
Inte en chans i helvete att du duschar i 45 gradigt vatten, vatten är en effektiv energibärare så det krävs rätt lite för att det ska kännas varmt, som referens termostatblandare har säkerhetsspärr på 38 grader och rekommenderas att varmvatten ska hålla 50 grader vid tappstället.
Citera
2019-08-22, 00:30
Bannlyst
Föga förvånande finns det en doktor som talar varmt om ämnet.

https://www.rd.com/health/wellness/h...rature-shower/
Citera
2019-08-22, 00:43
Medlem
KetchupJudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Häromdagen snackade jag med en snubbe som håller på med yoga och meditation och han hävdade att kalla duschar har en antiinflammatorisk effekt. Vet inte om det ligger något i det eller om det bara är hittepå(?).

Om jag är frusen älskar jag att ta riktigt långa duschar så varmt jag klarar av. Kommer jag direkt från någon sorts träning så är det gött med en kort svalkande dusch.

Det finns ingen forskning som stödjer att varken kost eller någon speciell temperatur på duschen skulle ha en antiinflammatorisk effekt, det är hittepå av folk som försöker vara trendiga. Det kan däremot vara svalkande och upplevas som fräscht och smärtstillande om man har ont.
Citera
2019-08-22, 01:01
Medlem
SchnellerHeinzs avatar
Jag duschar på kallaste för utmaningens skull och för att det ger en jävligt uppiggande effekt. Upplever att man får någon sorts testosteron boost av det, känner liksom hur jag bara vill slå på någon efteråt. Ibland tar jag det steget längre genom att bada på kallaste. Har hållit i detta i cirka ett år så för mig funkar det helt klart. Enda undantaget är om jag redan är nedkyld. Då börjar jag ljummet för att sedan avsluta på kallaste.
Citera
2019-08-22, 01:05
Medlem
Cirka 38 grader. Huden håller 33 grader men fuktig hud avger värme snabbare (därför vi svettas). För att kroppen inte ska kylas av behöver alltså vattnet vara något varmare. Om vi är nedkylda exempelvis på grund av kallt väder förklarar det varför vi uppskattar ännu något varmare vatten. Allt handlar om jämvikt. Psykologiskt kan man dock vilja ha helt andra temperaturer, både hett och kallt. Där handlar det också om jämvikt men av en annan natur än den rent fysiologiska.
Citera
2019-08-22, 08:48
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetchupJude
Det finns ingen forskning som stödjer att varken kost eller någon speciell temperatur på duschen skulle ha en antiinflammatorisk effekt, det är hittepå av folk som försöker vara trendiga. Det kan däremot vara svalkande och upplevas som fräscht och smärtstillande om man har ont.
Misstänkte att det bara var flum från en riktig flumgubbe. Men ja, en kalldusch kan faktiskt vara riktigt givande ibland, om man är på det humöret!
Citera
2019-08-22, 13:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Misstänkte att det bara var flum från en riktig flumgubbe.
I brist på bättre ord frågan om det verkligen är flum, finska vinterbadare till exempel talar väldigt varmt om det till exempel så även om det inte har en direkt positiv effekt så kan det ha en indirekt positiv effekt dels genom förbättrad psykisk hälsa dels via placebo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in