• 1
  • 2
2006-03-10, 00:33
Medlem
Jag funderar på vad jag ska söka för utbildning till hösten. Har alltid varit intresserad av historia och samhällsvetenskap, men inte sett högre studier inom det området som ett alternativ. Främst p.g.a. hur arbetsmarknaden trots allt ser ut. När jag slentriansurfade så fann jag dock Europaprogrammet. Är tydligen ett fyraårigt program som ger fil mag med inriktning på europakunskap. Det intressanta är att det verkar vara en av landets populäraste utbildningar. Dumskallelogik säger att attraktiv utbildning = attraktiv kompetens för arbetsgivare. Men nu är det ju inte alltid så.

Det jag vill veta är egentligen allt relevant ni vet om programmet. Är det lättare att få jobb än för en som har gått ett vanligt program, vilka sorts jobb kan man hamna på, verkar utbildningen bra? Upplys mig!

Kanske borde nämna att alternativet är juridikstudier i Lund.

Europaprogrammets hemsida: http://utbkat.gu.se/utbildning/utb/PSEURM.html
Citera
2006-03-14, 14:11
Medlem
Ja, det är rätt fult att bumpa sin egen tråd, men är det ingen som har något att berätta?
Citera
2006-03-14, 15:47
Medlem
dacartmans avatar
Vilken inriktning?

Vilken inriktning har du tänkt välja?

Till hösten har Europaprogrammet/Statsvetenskap 7 eller 9 platser, kommer ej ihåg vilket.

Här hittar du lite "inside" info: http://kursportal.student.gu.se/inst/SEURM|_|NONE/default/ansl_prog/index.php

När jag sökte (inriktning statsvetensakp) räckte inte mina 18.7 i betyg, hur det ser ut idag vet jag ej. Då blev jag rekommenderad att söka (av en professor på Statsvetinst.) så var EU fortfarande i sin utvidningsfas, därav många jobb men framförallt intressanta praktikplatser. 1 termins praktik ingår om jag inte minns fel. Men det är fortfarande så att EU behöver rekrytera tjänstemän på alla nivåer och då har du ett stort plus av att ha gått denna utbildning. Åtminstone en person som läst detta program läser idag på UD:s diplomatprogram.

Hoppas det klarnar lite men tyvärr har jag inte koll på de andra delarna men de är lättare att komma in på. Tro inte heller att du kan börja Europaprogrammet på någon annan högskola och sedan byta över, detta godkänner GU enbart i extremfall. För mer info tycker jag att du skall ringa Ulla Magnusson, studievägledare.
Citera
2006-03-14, 21:32
Medlem
Jag tror att jag i såna fall söker inriktning statsvetenskap eller företagsekonomi. Läser lite historia just nu, och det är ju kul, men inget man får jobb av.

Jobb inom EU vore ju verkligen drömmen. Måste man inte vara duktig på språk då? Engelskan går ju hur fint som helst, men franskan på gymnasiet diggade jag aldrig... Men det låter som sagt mycket intressant.

Intagningspoängen är på håret, men jag skulle kommit in om jag hade sökt förra året.
Citera
2006-03-14, 21:42
Medlem
dacartmans avatar
Finns lösning på allt.

Hej

Franskan (eller vilket språk du vill kunna) löser du genom att istället för praktik så söker du en utbytestermin genom Erasmusprogrammet, och pluggar t ex språk, eller skaffar privatlärare. Praktiken fixar du ändå. Det är bara att söka EU:s oavlönade sommarpraktiker. Pengar löser du då genom stipendier. Har du fler frågor så hojta till.
Citera
2006-03-14, 22:45
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dacartman
Hej

Franskan (eller vilket språk du vill kunna) löser du genom att istället för praktik så söker du en utbytestermin genom Erasmusprogrammet, och pluggar t ex språk, eller skaffar privatlärare. Praktiken fixar du ändå. Det är bara att söka EU:s oavlönade sommarpraktiker. Pengar löser du då genom stipendier. Har du fler frågor så hojta till.

De här oavlönade praktikplatserna inom EU är jag lite intresserad av. Vart hittar man dem? Har du någon erfarenhet av en sådan praktik?
Citera
2007-09-08, 11:49
Medlem
Bumpar denna tråden lite.
Ingen som går Europaprogrammet eller någon annan som kan svara på hur det är? Har hört mig omkring och letat på internet, men hittar nästan ingenting.
Citera
2009-04-15, 13:52
Medlem
vixmixs avatar
bumpar tråden, någon som vet hur jobb möjligheterna efter utbildningen ser ut idag? är det bara mastern som gäller om man vill komma någon stans? någon som har gått/går utbildningen? är främst sugen på natinalekonomi och statvetenskap
Senast redigerad av vixmix 2009-04-15 kl. 14:21.
Citera
2009-07-22, 13:50
Medlem
Robertsons avatar
Dags att återuppliva denna tråden. Har blivit antagen på denna utbildning nu och undrar om någon student kan reflektera lite mer över hur programmet har varit generellt?

Är det bra och kunniga lärare?

Någon utexaminerad som kan säga vilka möjligheter som öppnade sig för dem efteråt?

Är det mycket plugg relativt till andra liknande ämnen?

Hur upplevde ni folket som pluggade samma linje?
Citera
2009-10-15, 13:35
Medlem
askfheus avatar
Gör ett återupplivningsförsök på tråden jag med.. Någon som kan svara på Robertsons frågor?
Undrar även vilka åsikter det finns om de olika inriktningarna (Historia, Ekonomisk historia, Idé- och lärdomshistoria, Kulturgeografi/samhällsgeografi, Sociologi, Statsvetenskap, Företagsekonomi eller Nationalekonomi), är själv intresserad av att söka till Europaprogrammet inriktning Sociologi till nästa höst om jag inte antas till Juristprogrammet nu till våren.

edit. såg att tråden ligger fel, någon mod kan väl flytta till utbildningsdelen.
Senast redigerad av askfheu 2009-10-15 kl. 13:37.
Citera
2009-10-15, 13:40
Medlem
ormanoffs avatar
Har ett flertal vänner som läser där och har även läst några kurser tillsammans med europaprogramseleverna.

Intagningen var ganska hög, men jag tycker ändå det är en bra blandning på eleverna, det finns alla typer. Vissa extremt studiemotiverade, andra är stoners som bara glider igenom. Tror det har blivit så här då det är en ganska bred utbildning som samlar alla sorters studenter.

Gällande arbetsmarknad är det väl som alla andra statsvetenskapliga utbildningar - inte jättebra, men läser man lite ekonomi eller något liknande så ökar man sin attraktivitet på arbetsmarknaden.

Läste några av kurserna i ekonomisk historia som ingår i den inriktningen. Allmänbildande, intressant och ganska slappt, men troligen utan något större värde när man ska söka jobb.
Citera
2009-10-15, 14:28
Medlem
FrasseFloyds avatar
Arbetsliv -> Studier

/mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto