2020-01-24, 13:45
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, DEN är otäck. Men det sker en internutredning på det nu hos "Särskilda utredningar" på Åklagarkammaren.

Ja men hur lång tid tar det???? Venter dom så lenge at folk glømmer hele fallet og det bare blir en liten notis i avisen. Syns anhøriga sin bistandsadvokat burde ha presset på sånn at denna utredning hadde vært klar allerede nu ved rettergangen.
Citera
2020-01-24, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Ja men hur lång tid tar det???? Venter dom så lenge at folk glømmer hele fallet og det bare blir en liten notis i avisen. Syns anhøriga sin bistandsadvokat burde ha presset på sånn at denna utredning hadde vært klar allerede nu ved rettergangen.
Jag har ingen aning hur lång tid sånt tar. Eller ens om det kommer redogöras för i media när de väl kommer fram till något. En sak är klar: hade de åkt ut direkt när de fick larmet, då är sannolikheten stor att Monica levt idag.
Citera
2020-01-24, 13:59
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snitsigare
Verkligen mycket bra skrivet. Ett tragiskt fall som lämnat en med mycket frågor.
Jag undrar också om det kanske för psykvården, inte är vardagsmat, men hyffsat vanligt ändå att de får in sådana här förstagångspsykoser och att det i vanliga fall går bra att skicka hem dem igen med typ sömnpiller. Att det här fallet var unikt pga utfallet, men egentligen inte unikt i sitt inledningsskede. Läkarna känner sig hyffsat trygga med att skicka hem om bara patienten har bra anhöriga och får sova/vila ut.
Fast å andra sidan. Läser man om akut debuterande psykos så står det ju där klart och tydligt att man behöver vård så fort som möjligt. Då är störst chans att tillfriskna.

Jag tror att läkarna ibland chansar på vilka som kanske kan skickas hem och vilka som måste läggas in. Denna man är inte den första sjuke som får vända i dörren. Det är platsbrist efter stora nedskärningar. Det tror jag man måste ha med i beräkningen i detta tragiska fall.
Citera
2020-01-24, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror att läkarna ibland chansar på vilka som kanske kan skickas hem och vilka som måste läggas in. Denna man är inte den första sjuke som får vända i dörren. Det är platsbrist efter stora nedskärningar. Det tror jag man måste ha med i beräkningen i detta tragiska fall.
Man ska ha i åtanke att JB hade en av sina klara stunder just på sjukhuset. Han var adekvat, icke förvirrad, ganska "normal"-fungerande. Monica bekräftade att hon verkligen inte var rädd för honom. Hade de plockat in honom på vårdintyg så skulle hon levt idag. Men han valde att åka hem och sova.
Citera
2020-01-25, 09:40
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Ja og i tillegg vil jeg ha svar på hvorfor polisen på det første larmet kl.13.02,ikke sender ut en patrull som hon på RLC sa dom skulle gjøre
RLC: "Yes då fixar jag en patrull som åker dit"

men istedenfor kl. 13.44 ringer tilbake til hon som larmade och spør
RLC: "er det tyst nu"?
Ja DET samtalet med RLC var ”out of order”!! Man blir vansinnig då man läser samtalet, det dras ut på och tas inte på allvar.
Dom bör ha en rejäl anmälan på sig. Polisen, var det inte så att dom blev omdirigerade till ngt annat larm som visade sig vara en filminspelning? Kanske j blandar ihop...?
Citera
2020-01-25, 12:39
Medlem
Linus, om du läser detta så vill jag bara säga att jag beklagar sorgen. Det som hände din mor är fruktansvärt och jag fällde en tår när jag läste din redogörelse i förundersökningen
Senast redigerad av kentuckyfry 2020-01-25 kl. 13:00.
Citera
2020-01-25, 15:33
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Jo, jag vill verkligen veta om det var platsbrist som "skapade" läkarens agerande, att inte utfärda vårdintyg.

Eller om det berodde på läkares inställning överlag, då det gäller psykoser?

Och utfallet som det blev av den här tragiska händelsen kanske bör leda till att läkarna omvärderar sina ställningstaganden till folk som har psykoser.
Samt att läkare inte bör luras av att patienter är klara då de samtalar.
Men även om han inslagsvis var klar så verkar de inte ha tagit så mycket hänsyn till det knäppa beteende han OCKSÅ har haft?
De verkar ha chansat på att han ska klara sig för att han har ett rikt nätverk omkring sig?

JB kom släpande på alla papper i en IKEA -kasse då han kom in på akutmottagningarna, för att han trodde han var förföljd.

Kan vården vara blase inför knäppt beteende hos patienter, eftersom vi har så mycket knäppisar ute i samhället då drogerna flödar?
Alltså jag bara killgissar, då jag inte har en aning om hur vården beter sig då det gäller psykoser?
Jag har bara hört att de inte tar in patienter på lpt så lättvindigt, även om de har psykoser.
Senast redigerad av dialektiker 2020-01-25 kl. 16:03.
Citera
2020-01-25, 15:53
Medlem
Killmyshadess avatar
Linus berättar om mamma Monicas död.

https://www.aftonbladet.se/a/9vV8kq
Citera
2020-01-25, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jo, jag vill verkligen veta om det var platsbrist som "skapade" läkarens agerande, att inte utfärda vårdintyg.

Utfallet som det blev av den här tragiska händelsen kanske bör leda till att de omvärderar sina ställningstaganden till folk som har psykoser, om nu läkarna lurades av att han var så klar när han väl var inne.
Läkarna verkar ju inte heller ha tagit någon hänsyn till att han betett sig knäppt på plats.

JB kom släpande på alla papper i en IKEA -kasse då han kom in på akutmottagningarna, för att han trodde han var förföljd.

Kan vården vara blase inför knäppt beteende hos patienter, eftersom vi har så mycket knäppisar ute i samhället då drogerna flödar.
Alltså jag bara killgissar, då jag inte har en aning om hur vården beter sig då det gäller psykoser?
Jag har bara hört att de inte tar in patienter på lpt så lättvindigt, även om de har psykoser.

De som jobbar i psykiatrin kanske blir hemmablinda. Det knäppa blir normalt eftersom det är de msk de träffar varje dag ?
Citera
2020-01-25, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killmyshades

Riktigt snygg kvinna på bilderna. Vilket slöseri. Och stackars son. Om han tagits in på psyk ändå. Fyra veckors RPU nu, så får vi se vad det blir för dom.
Citera
2020-01-25, 16:04
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man ska ha i åtanke att JB hade en av sina klara stunder just på sjukhuset. Han var adekvat, icke förvirrad, ganska "normal"-fungerande. Monica bekräftade att hon verkligen inte var rädd för honom. Hade de plockat in honom på vårdintyg så skulle hon levt idag. Men han valde att åka hem och sova.
Ja du, att Monica sa att hon inte var rädd för honom, jag hade varit livrädd. Psyket vänder på en femöring så hur "vågar" man lita på personen. Symtomen vet vi redan hur dom yttrade sig.
Hon var panikslagen då hon ringde efter hjälp. Hon kanske inte vågade säga som hon kände inför honom. Därför tycker jag att Psykiatriläkare borde ha - enskilt samtal med person som larmat, är medföljande OCH sammanboende.
Senast redigerad av Katten30 2020-01-25 kl. 16:09.
Citera
2020-01-25, 16:05
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killmyshades

Jobbar du på aftonbladet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera