2022-07-01, 10:47
Medlem
Ovralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Han är en tyckokrat, påminner om den där gamla farbrorn i släkten som luktar lite konstigt och har tvärbestämda åsikter om precis allting, helt oförmögen att lära sig något nytt. Man låter honom hållas för att han inte ska spåra ur helt och sabba varenda familjetillställning.

Det var en ganska bra liknelse. Skillnaden är dock att Bern gjort sig till offentlig person och försöker nå en bredare publik än släkten.
Citera
2022-07-01, 11:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovrall
Han har utan tvekan ett intressant cv. Möjligen har han fastnat i åldersträsket när den yngre generationen nu tagit över och hans åsikter inte längre betyder vad de en gång gjorde.

Det går inte att förneka hans tekniska bakgrund och ekonomiska bakgrund, men vad gäller ekonomi gör han nu märkliga uttalanden (ofta riktat mot P-M Nilsson på DI) där han totalt förringar värdet av finansmarknaden som han menar på bygger på "imaginära värden". Som fd företagsledare borde han verkligen veta mer om hur finansmarknaden fungerar.

Jag orkar inte länka, han har sagt det i praktisk taget varje intervju på swebbtv under våren och sommaren och om du följer honom vet du precis vad jag syftar på. Möjligen har han blivit gammal och gaggig, eller så var han inte så framgångsrik som företagsledare, vad vet jag, jag hör bara på det han säger nu..
Ja han är alldeles för vid i ämnena han kommenterar, det sänker kvaliteten tyvärr.
Citera
2022-07-01, 11:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det var en ganska bra liknelse. Skillnaden är dock att Bern gjort sig till offentlig person och försöker nå en bredare publik än släkten.
Bern har ett gediget CV och när han talar om teknik och energi sant industri är det inte mycket att ifrågasätta.
Troll likt bläckfisken sitter och tror att Greta och agronomer har något att tillföra gällande Sveriges energiförsörjning.
Citera
2022-07-01, 12:31
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
SwebbTv har försökt att lansera honom som en hobby GW, det är nästan lite taskigt, då han mest verkar gå igång på uppmärksamheten ifrån fringecommunityt.
Rent offentligt för den breda massan är han helt okänd
Citera
2022-07-01, 14:07
Medlem
Ovralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Bern har ett gediget CV och när han talar om teknik och energi sant industri är det inte mycket att ifrågasätta.
Troll likt bläckfisken sitter och tror att Greta och agronomer har något att tillföra gällande Sveriges energiförsörjning.

Nja både ja och nej. Jag har inte följt honom annat än genom swebbtv där han svänger sig med så mycket sakfel, misstolkningar, hemkokta teorier och fantasier att jag, hans CV till trots, faktiskt inte kan ta honom på större allvar än vad jag tar Greta. Inte för att jag någon gång lyssnat till Greta, det är inte lika intressant eftersom hon har noll bakgrund i någonting alls och därför inte värd att tas som någon auktoritet i något.

Men men, Greta har väl egna forum här och nu pratar vi om Bern. Det är nog som du sa i ditt andra inlägg fel av swebbtv att framställa honom som en allvetare men det är ju trots allt Bern själv som väljer att ställa upp på det. Att döma av hans självgoda attityd tror jag han njuter av att få spela auktoritet inom de områden han kommenterar. Han är ju också styrelseordförande i swebbtv och torde därför ha ganska stort inflytande över sin egna medverkan i programmen.
Senast redigerad av Ovrall 2022-07-01 kl. 15:04.
Citera
2022-07-01, 14:14
Medlem
Ovralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
SwebbTv har försökt att lansera honom som en hobby GW, det är nästan lite taskigt, då han mest verkar gå igång på uppmärksamheten ifrån fringecommunityt.
Rent offentligt för den breda massan är han helt okänd

Jo så är det, men min känsla är att han strävar efter att bli lyssnad på likt GW, Stig Fredriksson, P-M Nilsson och Mats Knutson. Att han inte lyckas med det i sitt svamlande är ju en sak men hade han varit helt okänd hade han ju inte haft sin egna FB-tråd.

Vad också är intressant är att intervjuerna med Bern framställer Willgert som den hobbyjournalist han är. Annars är han också hyllad inom fringecommunityt som en sansad herre med bra frågor, men när han går igång på Berns fantasiutspel så visar han att han inte är något annat än en enabler för dessa mediakåta profiler som inte får vara med i vanlig media.
Citera
2022-07-01, 16:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nja både ja och nej. Jag har inte följt honom annat än genom swebbtv där han svänger sig med så mycket sakfel, misstolkningar, hemkokta teorier och fantasier att jag, hans CV till trots, faktiskt inte kan ta honom på större allvar än vad jag tar Greta. Inte för att jag någon gång lyssnat till Greta, det är inte lika intressant eftersom hon har noll bakgrund i någonting alls och därför inte värd att tas som någon auktoritet i något.

Men men, Greta har väl egna forum här och nu pratar vi om Bern. Det är nog som du sa i ditt andra inlägg fel av swebbtv att framställa honom som en allvetare men det är ju trots allt Bern själv som väljer att ställa upp på det. Att döma av hans självgoda attityd tror jag han njuter av att få spela auktoritet inom de områden han kommenterar. Han är ju också styrelseordförande i swebbtv och torde därför ha ganska stort inflytande över sin egna medverkan i programmen.
Vilken utbildning och erfarenhet av att leda större företag har du kan man undra? Vilka sakfel för Bern fram gällande energiförsörjning eller produktion?
Oavsett hans position så borde man låta honom kommentera sitt eget expertisområde. Problemet är att Bern är överallt, lite som Stenlund.
Citera
2022-07-01, 17:56
Medlem
Ovralls avatar
Citat:
Vilken utbildning och erfarenhet av att leda större företag har du kan man undra? Vilka sakfel för Bern fram gällande energiförsörjning eller produktion?
Oavsett hans position så borde man låta honom kommentera sitt eget expertisområde. Problemet är att Bern är överallt, lite som Stenlund.

Haha, skillnaden på mig och Bern är att jag inte jagar publik för mina åsikter (annat än här på Flashback). Jag sade inget om energiförsörjning eller produktion, jag har bara lekmannakompetens på dessa områden. Däremot de områdena jag har kompetens hittar jag flera sakfel, jag tänker inte skriva någon uppsats om det här men Maths Nilsson har gjort sådana ansatser på sin blogg.

Jag håller i övrigt med dig om att han borde hålla sig till sina expertområden, vilket enligt Wikipedia är teknisk fysik, rapsoljehydrering och alternativa drivmedel. Jag har dock aldrig hört honom bli intervjuad i dessa ämnen på swebbtv.
Citera
2022-07-01, 18:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Haha, skillnaden på mig och Bern är att jag inte jagar publik för mina åsikter (annat än här på Flashback). Jag sade inget om energiförsörjning eller produktion, jag har bara lekmannakompetens på dessa områden. Däremot de områdena jag har kompetens hittar jag flera sakfel, jag tänker inte skriva någon uppsats om det här men Maths Nilsson har gjort sådana ansatser på sin blogg.

Jag håller i övrigt med dig om att han borde hålla sig till sina expertområden, vilket enligt Wikipedia är teknisk fysik, rapsoljehydrering och alternativa drivmedel. Jag har dock aldrig hört honom bli intervjuad i dessa ämnen på swebbtv.
Teknisk fysik är väl iofs inte något som diskvalificerar honom att prata om klimat och atmosfären exempelvis.
Däremot ger det inte mycket när det kommer till näringslära eller utrikespolitik.
Citera
2022-07-01, 23:11
Medlem
Ovralls avatar
Citat:
Teknisk fysik är väl iofs inte något som diskvalificerar honom att prata om klimat och atmosfären exempelvis.
Däremot ger det inte mycket när det kommer till näringslära eller utrikespolitik.

Nja inte när han refererar till pseudoforskning enligt mig. Det är dock en personlig uppfattning baserat på att jag själv har kunskap inom området och inget jag kommer utveckla här. Vi verkar ändå överens om att hans uttalanden som klart ligger utanför hans uttalade kompetensområden inte är helt träffsäkra?
Citera
2022-07-02, 03:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nja inte när han refererar till pseudoforskning enligt mig. Det är dock en personlig uppfattning baserat på att jag själv har kunskap inom området och inget jag kommer utveckla här. Vi verkar ändå överens om att hans uttalanden som klart ligger utanför hans uttalade kompetensområden inte är helt träffsäkra?
Vilken pseudoforskning?
Citera
2022-07-02, 03:22
Medlem
Giant Squids avatar
En del på flashback verkar tro att ha en akademisk utbildning och haft ett eget företag automatiskt innebär att man kan pladdra och ha rätt i allt. Det säger mer om dem än personerna som hyllas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in