2019-08-20, 20:15
Bannlyst
Har haft högt kalcium 3 gånger nu under 4 års tid. 2.56 gränsen går vid 2.5

Verkar vara tecken på någon form av cancer?

Läkaren ville göra mer tester och gjorde då
Caliumjon fri pH7. 4
Och Caliumjon dessa resultat var normala.

Kan jag då ligga lågt och skita i att kalciumet är högt?
Citera
2019-08-20, 21:14
Medlem
mormedkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm

Caliumjon fri pH7. 4

Får du i dig överdrivet med D-vitamin? Överdosering av D-vitamin påverkar upptaget av kalcium, för mycket kalcium gör att du blir kalciumförgiftad och stoppas inte det så kan du senare drabbas av njursvikt..
Citera
2019-08-20, 23:29
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:

Caliumjon fri pH7. 4

2,56 är en liten förhöjning, men vad har du för albuminvärde då?

Känns som att du har skrivit lite fel på när du lämnade fler tester.
Dels har du skrivit caliumjon inte calciumjon, men jag antar att vi fortsatt pratar om calcium.
pH kan jag köpa är 7,4 men vad var calciumjon fri då? Den borde rimligen ligga kring 1-1,5, med ett referensintervall som är ännu snävare.

Referensintervallet är för övrigt gjort så att en liten andel av befolkningen kommer ligga under referensen normalt och en liten del kommer ligga strax över referensintervallets max och även det är helt normalt.
Citera
2019-08-20, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
2,56 är en liten förhöjning, men vad har du för albuminvärde då?

Känns som att du har skrivit lite fel på när du lämnade fler tester.
Dels har du skrivit caliumjon inte calciumjon, men jag antar att vi fortsatt pratar om calcium.
pH kan jag köpa är 7,4 men vad var calciumjon fri då? Den borde rimligen ligga kring 1-1,5, med ett referensintervall som är ännu snävare.

Referensintervallet är för övrigt gjort så att en liten andel av befolkningen kommer ligga under referensen normalt och en liten del kommer ligga strax över referensintervallets max och även det är helt normalt.

Det lågpå 1.26
Citera
2019-08-20, 23:51
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Det lågpå 1.26
Antar att det här var svaret på vad calciumjon fri var. I så fall ser den ut att vara helt normal, tom hyfsat i mitten för referensvärdet (enligt karolinskas labs metoder och referensvärden).
Citera
2019-08-21, 00:26
Bannlyst
Citat:
Antar att det här var svaret på vad calciumjon fri var. I så fall ser den ut att vara helt normal, tom hyfsat i mitten för referensvärdet (enligt karolinskas labs metoder och referensvärden).

Men hur kan det vara normalt och vanligt kalcium värde högt? Vilket är det som är viktigast?

För när läkaren såg att mitt kalcium var för högt så ville han göra fler tester. Alltså calciumjon och det var okej. Sen sa han inget mer.
Citera
2019-08-21, 11:08
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Men hur kan det vara normalt och vanligt kalcium värde högt? Vilket är det som är viktigast?

För när läkaren såg att mitt kalcium var för högt så ville han göra fler tester. Alltså calciumjon och det var okej. Sen sa han inget mer.
Du har fortfarande inte svarat på frågan vad albuminvärdet var, eftersom man albuminkorrigerar P-calcium innan man säger att det är för högt när det är så gränsnära normalt.

Karolinska universitetslaboratoriet säger:
"Koncentrationen av joniserat calcium är den biologiskt och diagnostiskt intressanta och beställes vid indikationerna misstänkt hypercalcemi [...]"
Joniserat calcium = calciumjon, fri.
Citera
2019-08-21, 14:51
Bannlyst
Citat:
Du har fortfarande inte svarat på frågan vad albuminvärdet var, eftersom man albuminkorrigerar P-calcium innan man säger att det är för högt när det är så gränsnära normalt.

Karolinska universitetslaboratoriet säger:
"Koncentrationen av joniserat calcium är den biologiskt och diagnostiskt intressanta och beställes vid indikationerna misstänkt hypercalcemi [...]"
Joniserat calcium = calciumjon, fri.

P--Calciumjon, fri(pH7,4)
Resultat: 1.26 mmol/L
Referensintervall: 1.16-1.35
2017-08-31
P--Calciumjon, fri
Resultat: 1.25 mmol/L
Referensintervall: 1.15-1.33
2017-08-31

Enda som togs efter att dom såg att kalciumet var 2.56
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera