• 1
  • 2
2019-08-20, 08:17
Bannlyst
Vilka slags brott är mer eller mindre helt meningslösa att anmäla numera? Eller kanske inte meningslösa men man kan glömma att man får någon hjälp med/leder till någonting?

Är det helt meningslöst att tex anmäla stöld?

Polisen har väl knappt några resurser att lägga på våldtäkter längre (löser knappt några fall)
Skrämmande utveckling...

Finns det någon polis härinne så får ni gärna bjussa på lite smaskig, skrämmande fakta.
Senast redigerad av seekkkm1 2019-08-20 kl. 09:03.
Citera
2019-08-20, 08:29
Medlem
UncleBerts avatar
Har mer att göra med hur mycket bevis du kan servera polisen på ett silverfat.

Om allt de behöver göra är att åka och plocka upp den misstänkta och hålla ett förhör så ökar det chansen att ditt ärende går vidare och inte skrivs av. Men ibland händer även det att dessa ärenden måste prioriteras ner.

Har ingen blivit mördad eller langat knark kommer inte polisen lägga stora resurser på att nysta ut ledtrådar. Det finns helt enkelt inte resurser för det.
Citera
2019-08-20, 08:40
Medlem
Svaret går att finna i polisens runda arkiv..
Svaret ligger där..
Citera
2019-08-20, 08:54
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seekkkm1
Vilka slags brott är mer eller mindre helt meningslösa att anmäla numera? Eller kanske inte meningslösa men man kan glömma att man får någon hjälp med/leder till någonting?

Polisen har väl knappt några resurser att lägga på våldtäkter längre (löser knappt några fall)
Skrämmande utveckling...
Löser knappt några fall av våldtäkter?
Vad lever du i för värld? Får du endast information från okunniga vänner, sociala medier och höger extremistiska källor?
Känner du till uppklarningsprocenten?
Vet du hur lagstiftningen påverkat anmälningsplikten?
Vet du hur människor har förändrat anmälningsbenägenheten?
Vet du hur lagstiftningen förändrat rubriceringen?
De löser för få fall naturligtvis är sanningen - ca 20%
Stöld är inte meningslöst, beroende på vad det är för stöld.
Snatteri och butiksstöld som upptäcks ligger på hög nivå. personstöld på 20%
Stöld ur fordon ligger på 1%, men det är ju jävligt svårt att hitta sådana tjuvar även med obegränsade resurser. Där är det ju ofta den korkade bilägaren som får stå sitt eget kast för att ha lämnat värdesaker i en obevakad bil. Jag vill inte betala skatt för att öka antalet konstaplar i jakten på dessa busar. Den oförsiktige får där stå sitt eget kast och skall inte klaga på polisen för egen dumdristighet. Polisanmälan krävs dock för att få ut eventuell ersättning från försäkringsbolaget.
Citera
2019-08-20, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seekkkm1

Skrämmande utveckling...
Jag fattar att du är en i den på Flashback långa raden som känner sig manad att gnälla över dagens Sverige. Oavsett om den bilden är sann eller ej.
Men vad gäller anmälan av brott så är de potentiellt meningsfulla eftersom polisen kan kartlägga stöldligor med hjälp av modus operandi och geografin.
När de väl har fått fatt på ligan så kan även den stöld just du har råkat ut för klaras upp. Har du tur kan du till och med få stöldgodset tillbaka, det händer att de samlar sådant på hög för att skeppas vidare.
Jag ägnar ingen möda åt att förklara i detalj eftersom jag misstänker att du främst vill beklaga dig.
Citera
2019-08-20, 09:04
Medlem
Hamsterbolls avatar
Inbrott, snatteri och stöld är ingen idé att anmäla. I alla fall inte på landet.
Citera
2019-08-20, 09:10
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Inbrott, snatteri och stöld är ingen idé att anmäla. I alla fall inte på landet.

Men skit i det då, om det nu är så jobbigt att lyfta på luren!
Men kom inte och gnäll sen för att ingen åker fast för det!
Citera
2019-08-20, 09:14
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Men skit i det då, om det nu är så jobbigt att lyfta på luren!
Men kom inte och gnäll sen för att ingen åker fast för det!

Eh va? Jag har anmält tre inbrott i sommar och stöld av kyrkans gräsklippare två gånger (!) vid två av inbrotten fotade jag gärningsmännen och tog bilens regnummer. Polisen kom inte ens hit och efter några veckor lades utredningarna ner. Gnäller hur mycket jag vill.

Edit: på vår lokala Ica har de tagit fast snattare flera gånger i sommar. Trots att de står med tjuvarna i händerna så åker polisen inte ens ut.
Citera
2019-08-20, 09:15
Medlem
Det är väl idé att anmäla stöld, om inte annat av försäkringsskäl.
Citera
2019-08-20, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UncleBert
Har mer att göra med hur mycket bevis du kan servera polisen på ett silverfat.

Om allt de behöver göra är att åka och plocka upp den misstänkta och hålla ett förhör så ökar det chansen att ditt ärende går vidare och inte skrivs av. Men ibland händer även det att dessa ärenden måste prioriteras ner.

Har ingen blivit mördad eller langat knark kommer inte polisen lägga stora resurser på att nysta ut ledtrådar. Det finns helt enkelt inte resurser för det.

Polisen verkar inte lägga några stora resurser på dem som langar knark heller. Vet en gata i Malmö där de stått i flera månader och öppet sålt knark. Enda gången jag sett en polisbil där var tidigt på morgonen när langarna hade gått hem för att sova. Svensk polis är lika konflikträdda som vilken vanlig svensk som helst. Det är mycket mer bekvämt att stå med en fartkamera någonstans.
Citera
2019-08-20, 09:32
Medlem
Numera lägger man de få, kvarvarande resurserna på hets mot- eller kränkning av -muslimer samt skattebrott.
Allt annat är lågprioriterat och läggs oftast ner med något larvigt svepskäl.
Vi befinner oss i en pågående statskollaps helt utom kontroll, sorgligt men sant.
Citera
2019-08-20, 09:42
Medlem
Cykelstölder behöver man inte anmäla. Själv har jag gjort det två gånger och de suckar princip bara högt över besväret att fylla i en rapport på något som ändå aldrig blir utrett eller de tänkt lägga energi på. Köp begagnat, sno någon annans cykel eller skit i att cykla är mitt råd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in