Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-03-09, 22:22
Medlem
Tjaba!

Någon som har ett förslag på en bra affär som säljer ekologiska och rättvisemärkta kläder i Stockholmsområdet eller något speciellt märke som brukar uppfylla dessa kriterier?
Citera
2006-03-09, 22:25
Medlem
Gå till ekovaruhuset som ligger i gamla stan..
Det ligger på östra långgatan, alltså på fel sida, eller vad man ska säga.
Jag orkar inte leta på adressen åt dig, men där ska du i alla fall hitta vad du söker. Riktigt snygga grejer har de faktiskt.
Men det kostar.
Citera
2006-03-09, 22:32
Medlem
uniteders avatar
Vad är vitsen med att ha ekologiska och rättvisemärkta kläder? :S
Citera
2006-03-10, 02:42
Medlem
Squalos avatar
Köp kläder tillverkade i vanliga länder, och inte i Långtbortistan. Kanske kan du inte gå till H&M, men det behöver inte bli överdrivet dyrt.

Du får väl inget ekologiskt, men du slipper kläder tillverkade av negrer till slavlön eller barnarbetare i Pakistan.

Italien, Portugal, Grekland, och liknande, är fortfarande rätt stora. Inte minst Italien.

Det har ska vara ekologiska kläder, tror jag: http://www.howies.co.uk/
Citera
2006-03-10, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
...Men det kostar.

Jo, kan tänka mig det ...

Citat:
Ursprungligen postat av uniteder
Vad är vitsen med att ha ekologiska och rättvisemärkta kläder? :S

Jag tycker det är ett sätt att visa att man bryr sig om världen i stort, världen är globaliserad och det borde empatin också bli.

Squalo: Okej, tack!
Citera
2006-03-10, 12:45
Medlem
Sun Rulers avatar
Har tyvärr inga bra tips, skall dock efterfråga bland mina djurrättsvänner. Intressant tråd hur som helst.
Citera
2006-03-10, 13:11
Medlem
Även fast de håller till i Göteborg och tycks ha lagt webshoppen på is, så kan http://www.handlaihop.nu/ vara värt att nämna i sammanhanget.
De har en hel del ekologiska prylar. Vem vill inte ha kläder gjorda i hampa?
Dessutom ska du köpa dig ett par Blackspot sneakers.. Sådana hittar du på ekovaruhuset. Trevliga dojjor måste jag säga.
Citera
2006-03-10, 14:13
Medlem
Schaffers avatar
Jag handlar i genomsnitt två plagg om året så hittar jag något snyggt som passar mig, ekologiskt eller inte, så måste jag köpa det. Det vore trevligt att ha något rättvisemärkt och ekologiskt på sig.
Citera
2006-03-10, 14:40
Medlem
mollydotts avatar
Jag handlar en hel del på, kopierar ifrån Gula Sidorna: Källan Ekobutik AB Stockholm Tel. 08-25 43 60 Tunnlandsv. 58, 16836 BROMMA.Du kan ju ringa och kolla vad de har ifall du bor långt ifrån. Själva har de ingen hemsida men märkena de för kanske har?
Räkna med att det får gå fram typ sjuttio signaler för de kan inte göra två saker samtidigt, hehe..ta betalt av en kund och svara i telefon samtidigt -nix.

Fast det blir mest strumpor och en och annan långkalling eftersom jag inte är särskilt foträt till mitt yttre. Bebiskläderna är bra!
De flyttar tillbaka till sina renoverade lokaler snart och då kanske klädsortimentet växer.

Googlade efter en artikel jag nyss läste om eko-design och hittar den inte *skitsur*. Hade absolut för mig att jag läst den i DN men en sökning även där gav inget.
Citera
2006-03-10, 14:50
Medlem
mollydotts avatar
Jag kom på att jag kunde söka som medlem på dn.se. Då blir resultatet ett annat!
Jag kopierar in hela artikeln här eftersom trådskaparen är intresserad:

SÖNDAG: 2006-02-12 [sida A14]
Rent mervärde
STINA LINDÉN IVARSSON ANNA
Ekologiska kläder tar ny plats på modescenen. Den här gången är det definitivt inte fråga om några mossiga mjukisplagg.

Nu kommer ekologiska kläder generation två. De är varken foträta, kliiga eller äggskalsfärgade präktigheter utan modeplagg men tillverkade enligt Faire Trade principen, det vill säga producerade på ett sätt som varken förstör miljön eller utnyttjar människor. Ekologiskt och rättvisemärkt.

Ekotrenden har varit på gång ett tag nu. Företagen blir fler och större - som hollänska Kuyichi och Made By som funnits i sex år och numera säljs även i Sverige. Edun är ett annat varumärke som tar ansvar och som Bono i U2 är engagerad i.

Konsumenterna och efterfrågan finns inte minst hos en yngre generation. "De nya puritanerna" kallade brittiska Christine Foden Mcleary denna växande konsumentgrupp på ett trendseminarium nyligen. Unga idealister som lever alternativt och vill handla ekologiskt och etiskt korrekt.

- Modebranschen är så övermättad i dag, det finns ingen anledning att starta ett varumärke om man inte kan addera ett mervärde, något som känns viktigt, både för en själv och för konsumenten, säger Maria Andersson, designer på Dem/in som ställer ut i den västsvenska montern på Rookiemässan i helgen. Företaget är nystartat och drivs enligt Faire Trade principer.

Bakom Dem/in står formgivarna Maja Jakobsson och Maria Andersson tillsammans med Karin Stenmar och Annika Axelsson på Dem collective, ett annat Göteborgsbaserat företag som i tre år drivit rättvisemärkt produktion i egen ägd syfabrik på Sri Lanka.

Dem/in är än så länge väldigt litet. Tillgången på ekologiskt framställt material är begränsad och vill man göra små kollektioner blir det ändå svårare. Topparna som visas på mässan är alla sydda i samma bomullstrikå från Indien.

- En superfin ekologisk och rättvisemärkt produkt, säger Maja Jakobsson och betonar hur viktigt det är att de ekologiska kläderna är designade med attityd och utstrålning. Dem/ins t-shirts är till för både kille och tjej. De är skräddade med speciella detaljer, färgade och tryckta.

- Om man ska kunna förändra inställningen till ekologiska klädermåste de tilltala andra grupper än de redan frälsta, säger Maja Jakobsson.

Hon och Maria har just kommit tillbaka från Sri Lanka och ett besök på syfabriken där Dem/ins toppar sys. De är mycket nöjda med vad de såg av sömmerskornas arbetsförhållanden. De som jobbar där kan leva på den lön de tjänar.

- Jag tror folk längtar efter att köpa meningsfulla saker. Plagg som står för något mer än bara en attityd, säger Maja Jakobsson.

ANNA-STINA LINDÉN IVARSSON

är frilansjournalist med inriktning på mode.
Citera
2006-03-10, 17:10
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Köp kläder tillverkade i vanliga länder, och inte i Långtbortistan. Kanske kan du inte gå till H&M, men det behöver inte bli överdrivet dyrt.

Du får väl inget ekologiskt, men du slipper kläder tillverkade av negrer till slavlön eller barnarbetare i Pakistan.

Italien, Portugal, Grekland, och liknande, är fortfarande rätt stora. Inte minst Italien.

Det har ska vara ekologiska kläder, tror jag: http://www.howies.co.uk/

Tänk på att kläder som är tillverkade i USA kan komma från Marianöarna och det är verkligen ingen höjdare att handla de kläderna. Så om du är medveten så undvik USA.
Citera
2006-03-10, 20:09
Medlem
Härligt att flera verkar vara intresserade av rättvise- och miljökläder, blir till att shoppa imorgon för en gångs skull!

http://www.handlaihop.nu/ har ju den absolut skönaste "kampanjen" som Dyslektiker påpekade, "Ekologiskt odlad Hampa!" står det på ena sidan av en bild på ett klädesplagg, på den andra sidan är det ett cannabisblad .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in