2019-08-19, 20:10
Medlem
Maddafakkaas avatar
Hej. Funderar så det knakar på vad jag vill göra med mitt liv men kommer inte på någonting. Mitt enda intresse är att skriva texter med rim och funderar på att kanske ta det vidare.

Men skriver man då texter på måfå eller måste man skriva texter till egen musik för att vara låtskrivare? Vad vill "kunden" ha? Har många texter på datorn som jag har skrivit utan musik eller något, bara lite taktkänsla i huvudet.

Någon som vet mer?
Citera
2019-08-19, 20:21
Medlem
Kan du rappa? Sverige har ju blivit en dysfunktionell utopi där våra ungdomar ser upp till folk som kan säga "neger", "hora", "bög", "fitta", "dick", "guzz" flest gånger på en minut.

Hade jag kunnat rappa så hade jag lätt gjort det, här är ett sample av min nya raplåt som jag skriver nu från skithuset:
Citat:
öh, ey, det är F-Secure, ey, walla, ey ey,
Din mamma, din fitta, du luktar som en klitta
Walla bror äzi guz län blatte walla gähej svär kuk
Din morsa suger min snopp, vad händer ja e neger
bror vi är kungar och vi suger inte kuk vi e bögar men
Vi luktar svenne arsle ey walla

*micdrop*

FUCK ÄSSDE

Om någon snor min låt så ska jag ha royalties.
Citera
2019-08-19, 20:36
Medlem
blodigdiarres avatar
Samarbeta med någon musikaliskt kunnig. Det finns massor som kan göra låtar men inte kan skriva texter. Jag själv hör till den kategorin. Annonsera, typ i facebookgrupper.
Citera
2019-08-19, 21:06
Medlem
MaryGoores avatar
Men för i helvete!
Låtskrivare blir du om du skriver LÅTAR!
Textförfattare.
Citera
2019-09-09, 21:19
Medlem
Jag läste att i Black Sabbath såg låtskrivningen vanligtvis ut såhär.. Gitarristen kom på ett riff som trummisen hakade på, sångaren kom på melodi och frasering (alltså mer eller mindre mumlade något hittepå-språk), och basisten (som tidigare hållit på med poesi) kom sedan på texten till detta.. Om vi istället kollar på tillexempel Oasis skrevs både musik, text och melodi av en person..

Du säger att du har texterna till en takt i huvudet vilket borde betyda att fraseringen är på plats, så vad du behöver hjälp med är alltså musiken och melodin till texten?

Citera
2019-09-11, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maddafakkaa
Hej. Funderar så det knakar på vad jag vill göra med mitt liv men kommer inte på någonting. Mitt enda intresse är att skriva texter med rim och funderar på att kanske ta det vidare.

Men skriver man då texter på måfå eller måste man skriva texter till egen musik för att vara låtskrivare? Vad vill "kunden" ha? Har många texter på datorn som jag har skrivit utan musik eller något, bara lite taktkänsla i huvudet.

Någon som vet mer?
Om du har svårigheter att komponera musik skulle jag råda dig att ta kontakt med någon som kan skriva musik. Allra bäst är det om personen har talang att improvisera på något instrument som gitarr eller keyboard. Såna personer är de enda som kan skriva catchy melodier.
Citera
2019-09-11, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F-Secure
Kan du rappa? Sverige har ju blivit en dysfunktionell utopi där våra ungdomar ser upp till folk som kan säga "neger", "hora", "bög", "fitta", "dick", "guzz" flest gånger på en minut.

Hade jag kunnat rappa så hade jag lätt gjort det, här är ett sample av min nya raplåt som jag skriver nu från skithuset:

Om någon snor min låt så ska jag ha royalties.
Det där är inte musik, i min bok.
Citera
2019-09-11, 10:45
Medlem
Jag skriver låtar på amatörbasis. Jag brukar börja med musiken men det går ju att börja med text också. För du hade en text? Hitta nån rytm i din text, hitta kanske nån melodi som passar rytmen. Lägg på lite enkla ackord om du lirar typ piano eller gitarr. Skriv om texten lite här och där för att få det att passa. Strukturera upp med lite olika partier, alltså vers+refräng som återkommer, så är det klart Spela in på mobilen. Lyssna. Gör om.

Det blir ju inga mästerverk varje gång direkt men kul är det.
Citera
2019-09-11, 17:59
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddafakkaa

Någon som vet mer?

Att oroa sig för vad kunden vill ha fungerar aldrig. Men du kan skapa olika stilar efter eget huvud och se vad som går hem. Var flexibel. Prova olika saker. Sluta oroa dig. Din egen passivitet är ditt största problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in