2019-08-19, 16:39
Medlem
lifeabroads avatar
Driver eget konsult AB. Vilken bank är störst sannolikhet få igenom ett bolån?

Testar med SBAB, Skandia och Danske bank men de vill se bokslut för flera år vilket ej finns pga nystartat.
Citera
2019-08-19, 17:04
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad

Testar med SBAB, Skandia och Danske bank men de vill se bokslut för flera år vilket ej finns pga nystartat.

Jag tror tyvärr inte att du hittar någon bank som beviljar dig lån på det där.
Nystartat konsultföretag utan historik.
Inga feta kontrakt att visa upp heller?

Utan kontakter eller en bank där du varit kund i årtionden så....
Citera
2019-08-19, 17:20
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag tror tyvärr inte att du hittar någon bank som beviljar dig lån på det där.
Nystartat konsultföretag utan historik.
Inga feta kontrakt att visa upp heller?

Utan kontakter eller en bank där du varit kund i årtionden så....

Kontrakt finns men begränsad period.

Bluestep, Nordax osv beviljar mig men trist räntenivå.
Citera
2019-08-24, 00:49
Medlem
Citat:

Går det bra för företaget så borde det räcka med 1 bokslutsår + att du kan visa att du tar ut en stadig lön etc. Om du inte kommit upp i de nivåerna än så bör du kanske inte ta bolån
Citera
2020-05-29, 17:05
Medlem
Jag har samma problem. Företaget är ett år gammalt, har årsredovisning för 2019, redan tagit ut utdelningen. Men fick avslag från Danske Bank (de vill att företaget är minst 3 år gammalt) och SBAB (de tyckte att jag hade dåliga siffror första kvartalet 2020, försökte förklara att det beror på att jag har 40-dagars faktureringstid vilket orsakade att jag fick betalt för bara en faktura under Q1 men de lyssnar inte). Undrar om det ens går att få ett bolån som egenföretagare med nystartat AB..
Citera
2020-05-29, 17:44
Citat:
Kontrakt finns men begränsad period.

Bluestep, Nordax osv beviljar mig men trist räntenivå.

Då får du väl ta det och lägga om lånen framgent.
Citera
2020-05-29, 17:50
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azzimuth
Jag har samma problem. Företaget är ett år gammalt, har årsredovisning för 2019, redan tagit ut utdelningen. Men fick avslag från Danske Bank (de vill att företaget är minst 3 år gammalt) och SBAB (de tyckte att jag hade dåliga siffror första kvartalet 2020, försökte förklara att det beror på att jag har 40-dagars faktureringstid vilket orsakade att jag fick betalt för bara en faktura under Q1 men de lyssnar inte). Undrar om det ens går att få ett bolån som egenföretagare med nystartat AB..

Nja... Du får nog vänta tills det är tre år.

Det är rimligt Att de vill veta hur det kommer gå.
Citera
2020-05-30, 08:57
Medlem
Om du inte får lån till villkor du vill acceptera så får du vänta så länge som behövs tills bankerna blir gladare. Eller skaffa ett annat boende.

Sådana här saker är en del av att driva eget. Man kan inte få samma situation och säkerhet som med en vanlig anställning, men det finns andra fördelar som jag tycker mer än väl uppväger nackdelarna. Firar tio år i år som egenföretagare.
Citera
2020-05-30, 12:04
Medlem
lfhs avatar
Jag tog bolån efter ett år som egen; hade inte ens gjort bokslutet än så fick visa upp en preliminär resultatsrapport. Var Inge snack om saken, Dom nämnde till och med att det var tack vare min stabilisera inkomst som vi kunde få lånet (min sambo hade en del sjukskrivningar förra året vilket dragit ner lönen markant).

Bank: Swedbank
Lön/mån som jag tagit ut : 42
+uppvisad vinst i företaget
Dock ett lånebelopp under 1miljon.
Citera
2020-05-31, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Nja... Du får nog vänta tills det är tre år.

Det är rimligt Att de vill veta hur det kommer gå.
Njao, tycker att tre år är lite för mycket. Har t.o.m. bokslut för förra året och det har gått riktigt bra. Men men, vill de inte ha mig som kund så är det deras förlust.

Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Om du inte får lån till villkor du vill acceptera så får du vänta så länge som behövs tills bankerna blir gladare. Eller skaffa ett annat boende.

Sådana här saker är en del av att driva eget. Man kan inte få samma situation och säkerhet som med en vanlig anställning, men det finns andra fördelar som jag tycker mer än väl uppväger nackdelarna. Firar tio år i år som egenföretagare.
Tack, uppskattar ditt stöd 🤦🏻‍♂️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in