• 1
  • 2
2019-08-19, 13:35
Medlem
Plecebos avatar
Hej!
Jag är 22 år och är ute efter lägenhet. Jag har 220' som jag kan lägga in som insats och tänker väl köpa något för ca 1.1-1.3 milj.
Jag kommer inte ha någon annan inkomst än CSN-lån (10k) och förstår således att jag kommer behöva en medlåntagare. Farsan kan tänka sig att vara det, men han är pensionär och har således bara pension (låg) som inkomst. Men han sitter på obelånad skog värd 20 miljoner, obelånad hus värt 1 milj, har 2 miljoner i aktier. Tror ni att banken kan tänkas tillåta mig få lån med dessa förutsättningar?
Citera
2019-08-19, 13:38
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plecebo
Hej!
Jag är 22 år och är ute efter lägenhet. Jag har 220' som jag kan lägga in som insats och tänker väl köpa något för ca 1.1-1.3 milj.
Jag kommer inte ha någon annan inkomst än CSN-lån (10k) och förstår således att jag kommer behöva en medlåntagare. Farsan kan tänka sig att vara det, men han är pensionär och har således bara pension (låg) som inkomst. Men han sitter på obelånad skog värd 20 miljoner, obelånad hus värt 1 milj, har 2 miljoner i aktier. Tror ni att banken kan tänkas tillåta mig få lån med dessa förutsättningar?

Det bör gå, men du lär bli nekad om du ansöker via webben eller dyl, så det krävs personlig kontakt.

Din far bör ha en hel del taxerade inkomster utöver pensionen, dels i form av utdelningar, men framför allt i form av näringsinkomster (jag antar att han äger skogen i enskild firma).
Citera
2019-08-19, 13:38
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Hej!
Nej eller kanske om farsan tar på sig din skit sen
Citera
2019-08-19, 13:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hej!

Om ni intecknar skogen/huset som säkerhet, ja. Men SANNOLIKT inte för att han bara äger den eftersom inget hindrar att han då bara säljer skogen och gör av med pengarna. Som andra skrivit, detta kommer att kräva en personlig diskussion med banken.
Senast redigerad av EckiEcki 2019-08-19 kl. 13:44.
Citera
2019-08-19, 14:26
Moderator
tobess avatar
Kanske. Men bara för att klargöra; Ett lån är ingen inkomst. Om CSN är de enda pengarna du får in så har du 0 inkomster.
Citera
2019-08-19, 16:37
Medlem
Hade det varit jag som ville hjälpa min son så hade jag (med de förutsättningarna du beskriver) sålt av lite skog och frigjort pengar, du och eventuella syskon kommer väl ändå att ärva honom längre fram.

Annars är väl svaret på frågan att du kommer att få lån med farsan som borgenär då hans finansiella situation är synnerligen god.
Citera
2019-08-19, 17:13
Medlem
Citat:
Hej!

Glöm lån, varken du eller din far får lån.. möjligen din far men det handlar om max par hundra tusen med en låg pension och till hög ränta. Det är bara att sälja aktier eller avverka skog och skatta järnet samt
betala kontant som gäller.
Citera
2019-08-19, 18:53
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Glöm lån, varken du eller din far får lån.. möjligen din far men det handlar om max par hundra tusen med en låg pension och till hög ränta. Det är bara att sälja aktier eller avverka skog och skatta järnet samt
betala kontant som gäller.
Misstänker att det tyvärr stämmer, svårt att få lån vid hög ålder.

OnT: En personlig bankkontakt behövs.
Citera
2019-08-19, 19:34
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Hade det varit jag som ville hjälpa min son så hade jag (med de förutsättningarna du beskriver) sålt av lite skog och frigjort pengar, du och eventuella syskon kommer väl ändå att ärva honom längre fram.

Annars är väl svaret på frågan att du kommer att få lån med farsan som borgenär då hans finansiella situation är synnerligen god.

Detta! Vad ska man ha pengar till om man inte använder dem? Sälj av lite av skogen om det går eller avverka några träd och sälj! En farsa som kan hjälpa sin son borde göra det! Det är ju ingen konsumtion det handlar om utan ett byte från en investering till en annan.
Citera
2019-08-19, 19:40
Medlem
Plecebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Detta! Vad ska man ha pengar till om man inte använder dem? Sälj av lite av skogen om det går eller avverka några träd och sälj! En farsa som kan hjälpa sin son borde göra det! Det är ju ingen konsumtion det handlar om utan ett byte från en investering till en annan.

Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions

Det är lite komplicerat för att han vill inte missgynna mig mer än något annat syskon osv osv..
Citera
2019-08-19, 19:44
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Det är lite komplicerat för att han vill inte missgynna mig mer än något annat syskon osv osv..

Ah! Men det skulle räknas som förtida uttag av arv så i slutändan skulle dina syskon inte bli missgynnade om de orkar vänta på rättvisan!
Citera
2019-08-19, 19:51
Medlem
Plecebos avatar
Vad sjukt ändå, alltså kan inte en person med ett net worth på typ 24 miljoner ta ett lån på en miljon bara för att dom är lite äldre.

Varför tar bankerna nästan inga risker? Dom verkar bara låna ut till ultra säkra låntagare. Banker som är så hungriga efter pengar tycker man borde vara lite mer på hugget att få låna ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in