• 4
  • 5
2019-08-19, 16:21
Medlem
Jag tycker absolut du ska försöka köpa lägenhet med hjälp av föräldrar. Du kommer att bo bra, och i storstäderna är det riskfritt, pengarna försvinner inte.
Men jag tycker du kan nöja dig med lägenhet för 2,5-2,8. Då kan du få en liten 2:a eller en stor 1:a i t ex Bagaregårdens fina landshövdingehus. Avgiften blir lägre med mindre boyta.
Allt beroende på marknaden förstås, men att en lägenhet där inte ökar i värde ser jag som osannolikt.
Citera
2019-08-19, 17:34
Medlem
Tips från en med master från handels i gbg: skit i Göteborg och kör handels sthlm istället! Mycket bättre anseende och inte så slappt som gbg, där alla "släpps igenom" och får sin examen. Alla jobb du kommer vara intresserad av är ändå i sthlm. Köp lgh där direkt, I gbg är det högst begränsat med tjänster om du nu tror du ska in på 30-35 och ligga på 45-50 efter 5 år... Snarare 25 ingångslön och ca 30-35 efter 5-10 år, tyvärr.
Citera
2019-08-19, 17:59
Medlem
QkNNs avatar
kolla med Avanza.

Om du har tillgångar där så är det lättare att få låna till boende med bättre ränta.
Citera
2019-08-19, 18:50
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
kolla med Avanza.

Om du har tillgångar där så är det lättare att få låna till boende med bättre ränta.
Glöm det, du får ha max belåningsgrad på 60% för att låna av Stabelo (de som agerar kreditgivare åt Avanzas bolåneerbjudande) genom Avanza.

(Räknar då på 3.5mille värde och 2.5mille lån)
Citera
2019-08-19, 19:46
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Tycker helt enkelt att du har fel när du tycks se något dåligt i att göra sin hemläxa och försöka ta reda på så mycket information som möjligt innan man närmar sig en större affär som den TS tänkt sig. Det är vettigt och sunt att vilja skapa sig en bild av ungefär vilka möjligheter man har INNAN man tar kontakt med banken, inte minst för att banken då tar en UC på dig.
Problemet är ju att TS fråga är lite som "hur långt är ett rep". Visst, vi vet lite om dennes förutsättningar. Men alldeles för lite för att kunna komma med någon typ av vettiga råd. Gå till tre olika banker och bli inte förvånad om bank A kan låna ut 2 miljoner, bank B 3 miljoner och bank C fyra miljoner, och det under exakt samma förutsättningar.

Sedan ska man inte se på en bostad som en investering, utan en bostad köper man för att bo i. Ibland går den upp i värde, ibland ner. Ser vi på centrala Göteborg och senaste två åren så har bostadspriserna trots högkonjunktur och trots kraftig invandring minskat med 2-3 procent.
Citera
2019-08-19, 20:03
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Problemet är ju att TS fråga är lite som "hur långt är ett rep". Visst, vi vet lite om dennes förutsättningar. Men alldeles för lite för att kunna komma med någon typ av vettiga råd. Gå till tre olika banker och bli inte förvånad om bank A kan låna ut 2 miljoner, bank B 3 miljoner och bank C fyra miljoner, och det under exakt samma förutsättningar.

Sedan ska man inte se på en bostad som en investering, utan en bostad köper man för att bo i. Ibland går den upp i värde, ibland ner. Ser vi på centrala Göteborg och senaste två åren så har bostadspriserna trots högkonjunktur och trots kraftig invandring minskat med 2-3 procent.

Rent skitsnack att man inte kan se en bostad som en investering. Självklart kan och bör man det om man ska gå in med miljontals kronor och belåna sig över öronen. Vissa objekt har bättre potential än andra.

Även en uppskattning av 2-4 miljoner är mycket mer exakt och användbar än ingen aning alls.
Citera
2019-08-19, 20:13
Medlem
Med följande siffror kan du låna 1 350 000 kr hos SBAB:

Kontantinsats: 1 750 000 kr (du lägger alltså in ditt sparkapital)
Inkomst: 25 000 brutto. Tillsvidareanställning
Avgift: 3000 kr

/Doktorn
Citera
2019-08-19, 20:39
Medlem
tuffkatts avatar
Ha någon av dina föräldrar som medlåntagare så löser det sig om deras ekonomi är bra. Jag köpte lägenhet första året på universitet med studiemedel som enda inkomstkälla, 19 var jag då. Farsan stod på 50% av lägenheten, jag på 50%. Pris strax över 2 msek, farsan stod för kontantinsats samt räntebetalningar och amortering. Det var inga problem alls som jag förstod det.

Sedan måste jag säga att jag har lite svårt att se att det inte går hitta en lägenhet i Göteborgs innerstad för under 3,5 msek, det kan du enkelt få en etta i ett bra område i Stockholm för och Göteborg bör väl ligga en bit under Stockholms bostadspriser. Men jag kanske har helt fel?
Senast redigerad av tuffkatt 2019-08-19 kl. 20:41.
Citera
2019-08-19, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Med följande siffror kan du låna 1 350 000 kr hos SBAB:

Kontantinsats: 1 750 000 kr (du lägger alltså in ditt sparkapital)
Inkomst: 25 000 brutto. Tillsvidareanställning
Avgift: 3000 kr

/Doktorn
Enligt deras lönelöfte online ja. I realiteten nej. SBAB och de flesta andra storbankerna lånar inte ut en krona om man inte har tillsvidareanställning utan provanställning på heltid.

Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Ha någon av dina föräldrar som medlåntagare så löser det sig om deras ekonomi är bra. Jag köpte lägenhet första året på universitet med studiemedel som enda inkomstkälla, 19 var jag då. Farsan stod på 50% av lägenheten, jag på 50%. Pris strax över 2 msek, farsan stod för kontantinsats samt räntebetalningar och amortering. Det var inga problem alls som jag förstod det.
På vilket sätt köpte du en lägenhet om du varken stod för kontantinsats, räntebetalning eller amortering? Ganska uppenbart att farsgubben köpte en bostadsrätt och skänkte halva till dig.
Senast redigerad av mangobaer 2019-08-19 kl. 23:55.
Citera
2019-08-20, 17:58
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt

Sedan måste jag säga att jag har lite svårt att se att det inte går hitta en lägenhet i Göteborgs innerstad för under 3,5 msek, det kan du enkelt få en etta i ett bra område i Stockholm för och Göteborg bör väl ligga en bit under Stockholms bostadspriser. Men jag kanske har helt fel?

Du har inte köpt någon lägenhet, din pappa köpte en lägenhet.
Citera
2019-08-20, 20:57
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
På vilket sätt köpte du en lägenhet om du varken stod för kontantinsats, räntebetalning eller amortering? Ganska uppenbart att farsgubben köpte en bostadsrätt och skänkte halva till dig.

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du har inte köpt någon lägenhet, din pappa köpte en lägenhet.

Han betalade ränta och amortering under mina år på universitet, idag jobbar jag och betalar givetvis alla kostnader för lägenheten och lånet. Men ja, eftersom han stod för kontantinsatsen så är det väl korrekt att säga att han köpte lägenheten åt mig. Poängen var att det går att lösa om man har någon av föräldrarna som medlåntagare.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in