• 1
  • 2
2019-08-18, 22:46
Medlem
Är snart 20 år gammal och har planer på att köpa lägenhet i Göteborg. Lägenheterna jag kikat på ligger på 3-3.5 miljoner. Mina föräldrar kommer gå in med 1 miljon i kontantinsats och planen är att jag skall stå på lånet (alltså ett lån på 2-2.5 miljoner). Jag pluggar första året på handels i Göteborg, jobbar deltid med en lön på 25-26k i månaden och har cirka 750k i fonder och aktier. Jag har inga andra lån och inga betalningsanmärkningar eller liknande.

Standard verkar vara 4,5 gånger årsinkomst. Tror ni att banken kommer ge mig mer än så, runt 6-7 gånger årsinkomst eftersom jag dels har 750k i aktier/fonder som säkerhet och eftersom jag är ung och troligtvis kommer få högre inkomst framöver när jag är färdig med mina studier?

Får jag låna mer om jag skriver med en förälder som borgensman? (en förälder med god inkomst, lågt belånad och utan betalningsanmärkningar).
Citera
2019-08-18, 22:57
Medlem
Lön på 25-26k före eller efter skatt?
Hur som helst så tror jag du får ett stort NEJ utan en borgensman sen en bra talförmåga.
Citera
2019-08-18, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Lön på 25-26k före eller efter skatt?
Hur som helst så tror jag du får ett stort NEJ utan en borgensman sen en bra talförmåga.

25-26k före skatt.
Citera
2019-08-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geotric
25-26k före skatt.

Du får ett stort nej helt klart.. Har du ens räknat ut amorteringsplan samt räntekostnaden?
Det blir inte mycket kvar av dom pengarna efter dom 2 kostnaderna.
Citera
2019-08-18, 23:03
Medlem
Citat:
Får jag låna mer om jag skriver med en förälder som borgensman? (en förälder med god inkomst, lågt belånad och utan betalningsanmärkningar).
Skulle tro att de skiter fullständigt i dig om du har en borgensman. Då är det borgensmannen de tittar på.
Citera
2019-08-18, 23:09
Medlem
Citat:
Du får ett stort nej helt klart.. Har du ens räknat ut amorteringsplan samt räntekostnaden?