• 1
  • 2
2019-08-18, 22:46
Medlem
Är snart 20 år gammal och har planer på att köpa lägenhet i Göteborg. Lägenheterna jag kikat på ligger på 3-3.5 miljoner. Mina föräldrar kommer gå in med 1 miljon i kontantinsats och planen är att jag skall stå på lånet (alltså ett lån på 2-2.5 miljoner). Jag pluggar första året på handels i Göteborg, jobbar deltid med en lön på 25-26k i månaden och har cirka 750k i fonder och aktier. Jag har inga andra lån och inga betalningsanmärkningar eller liknande.

Standard verkar vara 4,5 gånger årsinkomst. Tror ni att banken kommer ge mig mer än så, runt 6-7 gånger årsinkomst eftersom jag dels har 750k i aktier/fonder som säkerhet och eftersom jag är ung och troligtvis kommer få högre inkomst framöver när jag är färdig med mina studier?

Får jag låna mer om jag skriver med en förälder som borgensman? (en förälder med god inkomst, lågt belånad och utan betalningsanmärkningar).
Citera
2019-08-18, 22:57
Medlem
Lön på 25-26k före eller efter skatt?
Hur som helst så tror jag du får ett stort NEJ utan en borgensman sen en bra talförmåga.
Citera
2019-08-18, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Lön på 25-26k före eller efter skatt?
Hur som helst så tror jag du får ett stort NEJ utan en borgensman sen en bra talförmåga.

25-26k före skatt.
Citera
2019-08-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geotric
25-26k före skatt.

Du får ett stort nej helt klart.. Har du ens räknat ut amorteringsplan samt räntekostnaden?
Det blir inte mycket kvar av dom pengarna efter dom 2 kostnaderna.
Citera
2019-08-18, 23:03
Medlem
Citat:
Får jag låna mer om jag skriver med en förälder som borgensman? (en förälder med god inkomst, lågt belånad och utan betalningsanmärkningar).
Skulle tro att de skiter fullständigt i dig om du har en borgensman. Då är det borgensmannen de tittar på.
Citera
2019-08-18, 23:09
Medlem
Citat:
Du får ett stort nej helt klart.. Har du ens räknat ut amorteringsplan samt räntekostnaden?
Om vi räknar på danske/sbabs listräntor

Ränta: 2.000.000 * 0,0164 = 32.800
32.800 * 0,7 = 22.960
22.960/12 = 1.913kr/mån

Amortering:
2.000.000 * 0,02 = 40.000
40.000/12 = 3.333kr/mån

Kostnader för lån: 5.246kr/mån

Hyra: 3500kr

Totalt: 8.746kr

Min lön landar på 19-20k efter skatt vilket ger mig 10-11k att leva på, en summa jag klarar mig mer än väl på som ensamstående student.
Citera
2019-08-18, 23:18
Medlem
Citat:

Jag tycker ditt inlägg får ett stort NEJ!
Förklara gärna hur du resonerar? Eller du kanske jobbar på bank?
Citera
2019-08-18, 23:22
Medlem
Citat:
Är snart 20 år gammal och har planer på att köpa lägenhet i Göteborg. Lägenheterna jag kikat på ligger på 3-3.5 miljoner. Mina föräldrar kommer gå in med 1 miljon i kontantinsats och planen är att jag skall stå på lånet (alltså ett lån på 2-2.5 miljoner). Jag pluggar första året på handels i Göteborg, jobbar deltid med en lön på 25-26k i månaden och har cirka 750k i fonder och aktier. Jag har inga andra lån och inga betalningsanmärkningar eller liknande.

Standard verkar vara 4,5 gånger årsinkomst. Tror ni att banken kommer ge mig mer än så, runt 6-7 gånger årsinkomst eftersom jag dels har 750k i aktier/fonder som säkerhet och eftersom jag är ung och troligtvis kommer få högre inkomst framöver när jag är färdig med mina studier?

Jag tror nog det är ganska lugnt då du kommer trycka in en miljon i kontantinsats samt att du har 750k i fonder.

Banken kommer göra en kalkyl och ser den bra ut så kommer det inte vara några konstigheter.

Om du även har med en av föräldrarna som borgensman så är jag 100% säker på att det inte ska vara några problem.

Lycka till!
Citera
2019-08-18, 23:47
Medlem
SYSTEMexes avatar
Som student eller icke fast tjänst kommer du aldrig få lån förutom hos bluestep. 750k i aktier är ingen säkerhet för banken och kontantinsats spelar igentligen ingen roll för hur mycket pengar du får låna.

Be din mamma eller pappa kontakta deras bankman och låt dem sköta snacket. Sannorlikheten är mycket större att få lån då de har en historik med banken och de blir därmed en säkerhet för dem. Ha sedan lånet på dig med båda föräldrar som medlåntagare och låt lägenheten stå på ditt namn.

edit; Ifall du nu är student är det dumt att inte utnyttja "erbjudandet" om studentlägenheter. De brukar vara minst 30% billigare än vanliga lägenheter.
Senast redigerad av SYSTEMexe 2019-08-18 kl. 23:51.
Citera
2019-08-18, 23:47
Moderator
tobess avatar
Hur mycket kapital du har i fonder skiter nog banken troligen högaktligen i, dels kan fonderna tappa i värde, dels har sparat kapital inte någon större betydelse om det inte bokstavligen står som säkerhet för lånet.

Banken har ingen nytta av dina 750k om du om ett år får något psykbryt och köper en sportbil för pengarna istället.

Jag tror du kommer få ett tvärnej, borgensman eller inte. Sen undrar jag ju lite varför man som "ensamstående student" vill plöja ner 3.5 miljoner i en lägenhet? Vad är det för typ av lägenheter du kollat på egentligen?
Citera
2019-08-18, 23:54
Medlem
Det största problemet är att du saknar fast anställning. Även om du går in med 1 MSEK i kontantinsats tror jag det blir svårt att låna de summorna med deltidsjobb.
Citera
2019-08-18, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Som student eller icke fast tjänst kommer du aldrig få lån förutom hos bluestep. 750k i aktier är ingen säkerhet för banken och kontantinsats spelar igentligen ingen roll för hur mycket pengar du får låna.

Be din mamma eller pappa kontakta deras bankman och låt dem sköta snacket. Sannorlikheten är mycket större att få lån då de har en historik med banken och de blir därmed en säkerhet för dem. Ha sedan lånet på dig med båda föräldrar som medlåntagare och låt lägenheten stå på ditt namn.

edit; Ifall du nu är student är det dumt att inte utnyttja "erbjudandet" om studentlägenheter. De brukar vara minst 30% billigare än vanliga lägenheter.

Jag är fast anställd, men på ca 60%. Är inte studentlägenheter alltid hyresrätter?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in