2017-04-19, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schwimmente
Oroa dig inte snuttis, jag är kvar :*
tänker inte slösa energi på att argumentera med någon som redan har bestämt sig att vara faktaresistent.

Bjuder på ett utdrag från en intervju med Jocke.

"Har du känt dig missförstådd med hela ”Carolus Rex”-grejen?

– Åtta av tio fattar direkt. De kan läsa i texthäftet. Då är det två kvar. För den nionde kan man förklara ”Men, hallå. Är du dum? Det är bara så att vi berättar en historia, det har ingenting med rasism eller högerextremism att göra för fem öre. Vi berättar bara svensk historia.” Och för den tionde personen spelar det ingen roll vad vi säger eller gör, den kommer inte att ändra sig ändå. Oftast är det då inte någon som var en potentiell Sabaton-fan till att börja med heller."

Vad bra att du är kvar då kanske du vill förklara vad du menade

Läs texten till låten In The Name Of God och förklara hur den inte är kritisk mot alla islamistiska självmordsbombare Hur stämmer beskrivningarna i texten inte in på dom attentatsmännen?
Citera
2017-04-19, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Vad bra att du är kvar då kanske du vill förklara vad du menade

Läs texten till låten In The Name Of God och förklara hur den inte är kritisk mot alla islamistiska självmordsbombare Hur stämmer beskrivningarna i texten inte in på dom attentatsmännen?
Som sagt du har redan bestämt vad du ska tycka så det är meningslöst. Sen har du ju omformulerat dig nu med "Hur stämmer beskrivningarna i texten inte in på dom attentatsmännen?". Rent semantiskt kan man om man vill läsa in vad som helst i vilken text som helst och när din frågeställning är så allmän och öppen och då handlar det om vilka preferenser vi går in med i den frågeställningen. Du väljer att tolka den som anti-islamistisk för att det är den värderingen du går in med medan jag tolkar den som att den har ett antireligiöst budskap med fördömmande av allt religiöst våld i alla dess former för det är mitt ingångsvärde, med det sagt är ingen av oss neutral i frågan.

För det första: Sabaton skriver om historia, ingen annan låt handlar om aktuelliteter.
För det andra: låten släpptes 2006 och var säkert skriven innan det, det var en betydligt naivare tid när islamistiska självmordsbombare inte var lika uppmärksammat i världen.
För det tredje: ingenstans i texten nämns islam.
För det fjärde: tillvägagångssättet har använts av flera religioner genom historien.
För det femte: Jocke har uttalat sig om att Sabaton inte är ett anti-islamiskt band
Citera
2017-04-19, 09:39
Medlem
Citat:
Som sagt du har redan bestämt vad du ska tycka så det är meningslöst. Sen har du ju omformulerat dig nu med "Hur stämmer beskrivningarna i texten inte in på dom attentatsmännen?". Rent semantiskt kan man om man vill läsa in vad som helst i vilken text som helst och när din frågeställning är så allmän och öppen och då handlar det om vilka preferenser vi går in med i den frågeställningen. Du väljer att tolka den som anti-islamistisk för att det är den värderingen du går in med medan jag tolkar den som att den har ett antireligiöst budskap med fördömmande av allt religiöst våld i alla dess former för det är mitt ingångsvärde, med det sagt är ingen av oss neutral i frågan.

För det första: Sabaton skriver om historia, ingen annan låt handlar om aktuelliteter.
För det andra: låten släpptes 2006 och var säkert skriven innan det, det var en betydligt naivare tid när islamistiska självmordsbombare inte var lika uppmärksammat i världen.
För det tredje: ingenstans i texten nämns islam.
För det fjärde: tillvägagångssättet har använts av flera religioner genom historien.
För det femte: Jocke har uttalat sig om att Sabaton inte är ett anti-islamiskt band

Hej igen Schwimmente.

Jag lyssnade på låten, läste texten och tog till en slutsats om den att den var kritisk mot islamistiska självmordsbombare. Du har svarat mig att den inte handlar om det.

Vi kan väl läsa vad Broden själv säger om låten? För 10 år sen drygt skrev han vad varje låt handlade om.

http://www.blabbermouth.net/news/sab...ero-dominatus/

Track 4 - "In the Name of God": "Mid-tempo heavy metal ground punder! SABATON raising hell with a sing-along chorus. (The song is about the terrorist bastards who kill innocent people in 'in the name of god'.)"

Låten handlar om terroristsvin som dödar oskyldiga people i guds namn Snart kommer du väl med en teori om att terrorister inte är sanna troende av islams lära.

Kan du inte bara erkänna att du hade fel när du tvärsäkert avfärdade att det var självmordsbombare eller attentatsmän från muslimska länder?

1. Låten In The Name Of God ser inte ut att handla om en historisk särskild händelse, inga årtal finns med
2. Att nån är kritisk till vad islam i sina sämsta stunder åstadkommer gör dom inte till hatare av islam eller religion. Fattar du? Om nån är kritisk till att tiggare stjäl eller invandrare våldtar gör dom inte till nazister heller
3. Om nån skriver om historia händelser allmänt så kan det vara anpassat till nutid också eftersom historien har en tendens att återupprepa sig.
4. Att terroristbombare som dödar andra och sig själva inte var lika känt för 11 år sen i västvärlden betyder inte att det var unika händelser i mellanöstern om du tror det Sabaton hämtar inspiration från hela världen nästan
Citera
2017-04-19, 09:50
Medlem
Vem vet låten In The Name Of God kanske inte alls syftar på terrordåd som kommer från islam utan handlar om de flera tusen mord som Ku Klux Klan organiserade mellan 1865 och 1877. Dessa kanske var religiösa på något sätt och när dom genomfört morden kanske det var populärt att gömma sig i grottor (hide in a cave when you're hunted)

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...rist_incidents
Senast redigerad av Murderrevolution 2017-04-19 kl. 09:53.
Citera
2017-04-19, 10:29
Medlem
Citat:
Hej igen Schwimmente.

Jag lyssnade på låten, läste texten och tog till en slutsats om den att den var kritisk mot islamistiska självmordsbombare. Du har svarat mig att den inte handlar om det.

Vi kan väl läsa vad Broden själv säger om låten? För 10 år sen drygt skrev han vad varje låt handlade om.

http://www.blabbermouth.net/news/sab...ero-dominatus/

Track 4 - "In the Name of God": "Mid-tempo heavy metal ground punder! SABATON raising hell with a sing-along chorus. (The song is about the terrorist bastards who kill innocent people in 'in the name of god'.)"

Låten handlar om terroristsvin som dödar oskyldiga people i guds namn Snart kommer du väl med en teori om att terrorister inte är sanna troende av islams lära.

Kan du inte bara erkänna att du hade fel när du tvärsäkert avfärdade att det var självmordsbombare eller attentatsmän från muslimska länder?

1. Låten In The Name Of God ser inte ut att handla om en historisk särskild händelse, inga årtal finns med
2. Att nån är kritisk till vad islam i sina sämsta stunder åstadkommer gör dom inte till hatare av islam eller religion. Fattar du? Om nån är kritisk till att tiggare stjäl eller invandrare våldtar gör dom inte till nazister heller
3. Om nån skriver om historia händelser allmänt så kan det vara anpassat till nutid också eftersom historien har en tendens att återupprepa sig.
4. Att terroristbombare som dödar andra och sig själva inte var lika känt för 11 år sen i västvärlden betyder inte att det var unika händelser i mellanöstern om du tror det Sabaton hämtar inspiration från hela världen nästan
Som sagt, du läser in det du vill läsa in. Ditt överdrivna användande visar på vad du är för person. Vart i citatet läser du in islam?

1. Låten ser inte ut att handla om någon särskild religion heller, men ändå läser du in det.
2. Den är kritisk mot allt religiöst våld så även islams våldsamma delar, ja. Men eftersom du läser in att den är kritisk mot islam specifikt så har du fel.
3. Varför skulle en av alla låtar inte handla om historia? Speciellt den som verkar passa dina åsikter bäst?
4. Problemet är att du kopplar den till händelser efter 2006.

Oavsett vad så skiter jag uppriktigt om Sabaton är höger eller vänster, jag gillar deras musik (åtminstone fram till de senaste skivorna men det har jag tagit upp i tråden).
Att snubben innan och främst has flickvän verkar helt bakom flötet gör mig uppriktigt förbannad. Tycker man musiken är bra så lyssnar man på den, oavsett om dom har sverigeflaggor (så sjukt att en så enkel sak blivit så politiserat av den där jävla flumvänstern) på scen eller inte? Jag har polare som röstar SD och älskar Mimikry (väldigt vänsterorienterad punk för den oinvigde) och polare som är vänster och lyssnar på grupper som Hel.

Jag antar att alla som skriver seriöst här i tråden gillar Sabaton oavsett politiskt budskap? Eller gillar folk dom för att dessa personer läser in budskap i texterna som överensstämmer med sina egna politiska åsikter?
Citera
2017-04-19, 11:12
Medlem
Citat:
Som sagt, du läser in det du vill läsa in. Ditt överdrivna användande visar på vad du är för person. Vart i citatet läser du in islam?

Mitt överdrivna användande av Flashback eller i tråden Har skrivit ca 12 inlägg, du har skrivit några färre i tråden. Har färre inlägg än dig sammanlagt

Citat:
]1. Låten ser inte ut att handla om någon särskild religion heller, men ändå läser du in det.

Vem har påstått att den bara kritiserar en religion? Jag har tagit upp islam för det är närmast till hands

Citat:
2. Den är kritisk mot allt religiöst våld så även islams våldsamma delar, ja. Men eftersom du läser in att den är kritisk mot islam specifikt så har du fel.

Var har jag påstått att den är kritisk mot islam specifikt? Jag har tagit upp islam för det är närmast till hands. Du har påstått att låten inte handlar om detta, har du erkänt att du hade fel nu alltså

Citat:
3. Varför skulle en av alla låtar inte handla om historia? Speciellt den som verkar passa dina åsikter bäst?

Vem har påstått att In The Name Of God inte handlar om historiska händelser som den kan handla om nutida händelser?

Citat:
4. Problemet är att du kopplar den till händelser efter 2006.

Vem har påstått att In The Name Of God inte kan ta upp nutida händelser? Likväl som den kan ta upp historiska händelser

Om ett band skriver en låt om massförstörelsevapen 2017 tycker du att den måste handla om massförstörelsevapen år 2017 och innan? Tror du inte det går att skriva kultur med framförhållning Du lär inte ha läst George Orwells bok 1984.

Citat:
Oavsett vad så skiter jag uppriktigt om Sabaton är höger eller vänster, jag gillar deras musik (åtminstone fram till de senaste skivorna men det har jag tagit upp i tråden).
Att snubben innan och främst has flickvän verkar helt bakom flötet gör mig uppriktigt förbannad. Tycker man musiken är bra så lyssnar man på den, oavsett om dom har sverigeflaggor (så sjukt att en så enkel sak blivit så politiserat av den där jävla flumvänstern) på scen eller inte? Jag har polare som röstar SD och älskar Mimikry (väldigt vänsterorienterad punk för den oinvigde) och polare som är vänster och lyssnar på grupper som Hel.

Om du gav blanka tusan i det så tror jag inte du skulle lägga ner tid och energi på att försöka förklara för mig och andra att Sabaton inte står för det eller det Eller hur? Jag kan också lyssna på vänsterpunk och högervikingarock och njuta om du nu inte trodde det om mig

Citat:
Jag antar att alla som skriver seriöst här i tråden gillar Sabaton oavsett politiskt budskap? Eller gillar folk dom för att dessa personer läser in budskap i texterna som överensstämmer med sina egna politiska åsikter?

Den som uttalade sig tvärsäkert om In The Name Of God var du kommer du inte ihåg det? Vi kan upprepa vad du skrev.

Citat:
Låten handlar om helt andra religiösa krigare en du vill.

Om jag frågar dig rakt ut ingår terrorister från islams lära dom som kritiseras i låten In The Name Of God?

Jag själv skrev min tolkning av låttexten och det motbevisas inte av vad Brodén själv berättad vad den handlar om.
Citera
2017-04-19, 12:07
Medlem
Citat:
Om du gav blanka tusan i det så tror jag inte du skulle lägga ner tid och energi på att försöka förklara för mig och andra att Sabaton inte står för det eller det Eller hur? Jag kan också lyssna på vänsterpunk och högervikingarock och njuta om du nu inte trodde det om mig
låter dig svara på den frågan själv.

Citat:
Schwimmente stack som en avlöning från tråden när han blev tvungen att förklara vad han menade att låten inte handlade om islamistiska attentatsmän..
Citera
2017-04-19, 12:23
Medlem
Citat:
låter dig svara på den frågan själv.

Hej igen, bäste, Schwimmente.

Hur svarar det på min fråga tänker du

Vi kan upprepa vad du skrev.

Citat:

Tror du terrorister från islams lära ingår bland dom som kritiseras i låten In The Name Of God? Eller har du uppfattningen att det bara finns aktivister inom islam och inga terrorister Frågorna är många nu

The song is about the terrorist bastards who kill innocent people in 'in the name of god'.

Tror du den handlar om terrordåd som begåtts i jesu krists namn? Var det kanske det första du tänkte på?
Citera
2017-04-19, 12:26
Medlem
Citat:
Hej igen, bäste, Schwimmente.

Hur svarar det på min fråga tänker du

Vi kan upprepa vad du skrev.

Tror du terrorister från islams lära ingår bland dom som kritiseras i låten In The Name Of God? Eller har du uppfattningen att det bara finns aktivister inom islam och inga terrorister Frågorna är många nu

The song is about the terrorist bastards who kill innocent people in 'in the name of god'.

Tror du den handlar om terrordåd som begåtts i jesu krists namn? Var det kanske det första du tänkte på?
Jag tycker jag har svarat på dina frågor så det räcker. Du verkar inte läsa vad jag skriver så nu tänker jag inte lägga mer tid på dig. Tro vad du vill.
Citera
2017-04-19, 12:33
Medlem
Citat:
Jag tycker jag har svarat på dina frågor så det räcker. Du verkar inte läsa vad jag skriver så nu tänker jag inte lägga mer tid på dig. Tro vad du vill.

Bäste schwimmente.

Du har svarat på många frågor men inte den om varför du uteslöt att låttexten handlade om islamistiska terrorbombare

Citat:

Att stämpla fast någon politisk uppfattning på någon grupp är inte fördelaktigt men man kanske heller inte bör säga tvärsäkert vad dom inte kritiserar. Kan du inte hålla med om det?
Citera
2017-04-19, 12:40
Medlem
Citat:
Bäste schwimmente.

Du har svarat på många frågor men inte den om varför du uteslöt att låttexten handlade om islamistiska terrorbombare

Att stämpla fast någon politisk uppfattning på någon grupp är inte fördelaktigt men man kanske heller inte bör säga tvärsäkert vad dom inte kritiserar. Kan du inte hålla med om det?
Det kan jag hålla med om. Dock håller jag inte med om att jag inte har svarat på den redan.
Citera
2017-04-19, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Jag har alltid trott att Sabaton är rasister. Och jag hatar verkligen rasister, så ja har valt att inte lyssna på dom. Men min spotify är inställt på "spela random låt", och låtar av Sabaton har spelats motvilligt ibland. Och jag måste säga att jävlar va bra dom är! Då insåg jag att jag måste ta reda på om ryktet om att Sabaton skulle vara rasistiska är sant (Det borde jag gjort tidigare).

Jag hittar inget rasistiskt om dom. Men visst snurrar debatten, inte minst här på flashback. Min tjej vägrar lyssna på dom också, av samma anledning som jag tidigare haft om Sabaton. Jag läste Sabatons låttexter och lyssnade på intervjuer här om dagen. Jag tycker inte att jag hittar något rasistiskt alls. Men min tjejs argument till att hon misstänker rasism är att Sabaton uppträder med Sverigeflaggan och stridsvagnar på scenen + att Sabatons låtar handlar om ariska krig, och att de bland annat hedrar hjältar inom krig.

För egen del så ser jag inget rasistiskt med att sjunga om krig, och därför ha en pansarvagn på scenen. Att ha Sveriges flagga på scenen är inte heller rasistiskt enligt mig. Det är ju bara en flagga för ett land. Men visst, det kan misstolkas.

Är det någon som vet om det finns nåt klipp med Sabaton där de uttalar sig om detta? Och vad säger ni andra om Sabaton? Vad finns det för motargument mot att Sabaton skulle vara rasistiska?

Din flickvän är trångsynt tyvärr, den som söker skall finna.
Sen kan vi gå tillbaka och ta tillbaka stormaktstiden från rasisterna också det det inte finns någon rasistisk agenda med stormaktstiden från början, tvärtom Karl XII var väldigt intresserad och öppen för andra kulturer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in