2017-03-30, 23:28
Medlem
freeriderXIIs avatar
Slaget vid Lepanto är också ett tänkbart slag att spela in en låt om.

Citat:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Lepanto

Osmansk-habsburgska krigen
Slaget vid Lepanto var ett sjöslag som stod utanför staden Lepanto (nuvarande Naupaktos i Grekland) förmiddagen den 7 oktober 1571[9] i vilket den förenade spanska, påvliga, maltesiska och venezianska flottan fullständigt slog den till antalet fartyg och bemanning, men ej till utrustning överlägsna osmanska sjömakten.

I maktkampen mellan de två starkaste staterna i Medelhavsområdet, Spanien och Osmanska riket, var kontrollen över Medelhavets handelsleder av yttersta vikt. Slaget har även hävdats vara viktigt i en kamp mellan kristendom och islam, eftersom islams styrkor annars kunde ha expanderat även västerut.[9] Emellertid sökte t.ex. Frankrike en allians med Ottomanska riket efter sitt nederlag i slaget vid Pavia 1525 för att balansera Habsburgarnas makt och inflytande. Detsamma gällde till exempel protestantiska furstar i Transsylvanien. Den religiösa aspekten ska därmed inte överdrivas i förhållande till dåtidens realpolitik.[enligt vem?]

De två flottorna bestod dels av fartyg från en allians (Heliga ligan) mellan Spanien, Kyrkostaten, Venedig, Malteserorden, Genua och Savojen med 208 fartyg, 30 000 soldater och 50 000 galärslavar och sjömän, under överbefäl av spanske kungen Filip II:s halvbror Don Juan de Austria. Befälhavare för den påvliga delen av den allierade kristna flottan var prins Marcantonio Colonna och den andra sidan, en till antalet överlägsen osmansk flotta med 100 000 man, leddes av Ali Pascha.
Citera
2017-04-05, 16:45
Medlem
Är uttrycket "Gott mit uns" associerat med nazityskland? Som jag förstod det så användes frasen av tyskarna under andra världskriget. Mtp att Sabaton har en låt som heter så naturligtvis.

(Obs, menar inte att deras låt skulle vara associerat med det, bara själva uttrycket)
Citera
2017-04-05, 17:49
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Är uttrycket "Gott mit uns" associerat med nazityskland? Som jag förstod det så användes frasen av tyskarna under andra världskriget. Mtp att Sabaton har en låt som heter så naturligtvis.

(Obs, menar inte att deras låt skulle vara associerat med det, bara själva uttrycket)

Gott Mitt uns/Gud är med oss användes av svenskarna i Tyskland under trettioåriga kriget, exempelvis som lösenord under slaget vid Breitenfeld 1631.

Det är det Sabaton tänker på inte nazisternas sentida användning av uttrycket.
Senast redigerad av freeriderXII 2017-04-05 kl. 17:56.
Citera
2017-04-06, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Gott Mitt uns/Gud är med oss användes av svenskarna i Tyskland under trettioåriga kriget, exempelvis som lösenord under slaget vid Breitenfeld 1631.

Det är det Sabaton tänker på inte nazisternas sentida användning av uttrycket.

Jag vet, men om man googlar det kommer enbart nazisymboler upp.
Citera
2017-04-06, 06:37
Medlem
Citat:
Jag vet, men om man googlar det kommer enbart nazisymboler upp.
Du vet att google har algoritmer som gör att du presenteras för förslag som liknar det du sökt på tidigare?
Citera
2017-04-06, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schwimmente
Du vet att google har algoritmer som gör att du presenteras för förslag som liknar det du sökt på tidigare?

Testa själv.
Citera
2017-04-06, 15:40
Medlem
Citat:
Testa själv.
Diverse youtubeklipp på låten, ett par länkar till Sabatons hemsida och en wikilänk (https://en.wikipedia.org/wiki/Gott_mit_uns) som rör Preussen och framåt (är väl det enda med ett uns nazirelaterat).
Citera
2017-04-06, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schwimmente
Diverse youtubeklipp på låten, ett par länkar till Sabatons hemsida och en wikilänk (https://en.wikipedia.org/wiki/Gott_mit_uns) som rör Preussen och framåt (är väl det enda med ett uns nazirelaterat).

Ja samma här, men om du kollar bilderna så är det endast nazisymboler.
Citera
2017-04-07, 04:07
Medlem
Sabaton har jag lyssnat lite på. Kom att fundera över vilka politiska åsikter bandmedlemmarna kan ha? Nästan varje text handlar ju om krigsrelaterat och krig är förbundet med politik.

Förstår att dom måste spela ointresserade av politik om dom får frågan i media men jag är säker på att dom tycker något som kan vara intressant. Vad tror ni? Går det att läsa mellan raderna i någon intervju vad dom tycker? Kanske blir det främst Joakims tyckande eftersom han skriver nästan alla texter är färgstarkast i bandet.
Citera
2017-04-07, 04:17
Medlem
Om låten In The Name Of God är skriven från doms eller Joakims eget perspektiv så är den kritisk mot islamistiska självmordsbombare.

Hide from the public eye, choose to appear when it suits you
Claim you're just, killing women and children
Fight, when you choose to fight, hide in a cave when you're hunted
Like a beast spawned from hell, utilizing fear

Chosen by god or a coward insane?
Stand up and show me your face!

Suicidal, in a trance
A religious army
Fight without a uniform and hide in the crowd
Call it holy, call it just
Authorized by heaven
Leave your wounded as they die, and call it gods will

Run when its time to pay, fear consequence of your action
Reappear, when you're almost forgotten
Dream of a world in peace, yet you cause pain and destruction
Kill your own, a response of your actions

Captured in all you lies, fear is in your eyes
Creature who's gone insane, your war is in vain
Trapped in a cage of stone, we'll destroy your home
Consequence of your action

Har PK-maffian ryckt ut och rasistanklagat Sabaton för den här texten? Dom brukar ju ta kritik mot allt som islam står för nästan personligt.
Senast redigerad av Murderrevolution 2017-04-07 kl. 04:25.
Citera
2017-04-07, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Sabaton har jag lyssnat lite på. Kom att fundera över vilka politiska åsikter bandmedlemmarna kan ha? Nästan varje text handlar ju om krigsrelaterat och krig är förbundet med politik.

Förstår att dom måste spela ointresserade av politik om dom får frågan i media men jag är säker på att dom tycker något som kan vara intressant. Vad tror ni? Går det att läsa mellan raderna i någon intervju vad dom tycker? Kanske blir det främst Joakims tyckande eftersom han skriver nästan alla texter är färgstarkast i bandet.
Ja, PK-media har anklagat dom för att var rasister och nej Joakim har starkt förnekat det (hans mamma är dessutom invandrare från Tjeckien). Sabaton försöker berätta om historian utan att ta ställning (vilket tydligen många tycker är rasism idag).
Hur folk väljer att tolka det och försöka tillskriva dom olika politiska egenskaper (både höger och vänster gör ju det) blir ju bara rätt patetiskt. Vill man tolka en text på ett sätt så gör man det (se raubtiertråden). Folk verkar älska att claima eller diclaima band utan att ha nån som helst koll på bandets historia och vad bandet har sagt (som vissa inlägg här antyder).

Men varför hålla på att tillskriva band massa politiska kontexter? räcker det inte med att världen redan är så politiserad? Bara njuta av musik vi tycker är bra? Själv lyssnar jag på allt från Hel till Mimikry (Som politiskt, inte musikaliskt, står långt ifrån varandra) ytan att bry mig om vad dessa band röstar på och utan att försöka läsa in ett eller annat politiskt budskap i texten.
Citera
2017-04-07, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Om låten In The Name Of God är skriven från doms eller Joakims eget perspektiv så är den kritisk mot islamistiska självmordsbombare.

Hide from the public eye, choose to appear when it suits you
Claim you're just, killing women and children
Fight, when you choose to fight, hide in a cave when you're hunted
Like a beast spawned from hell, utilizing fear

Chosen by god or a coward insane?
Stand up and show me your face!

Suicidal, in a trance
A religious army
Fight without a uniform and hide in the crowd
Call it holy, call it just
Authorized by heaven
Leave your wounded as they die, and call it gods will

Run when its time to pay, fear consequence of your action
Reappear, when you're almost forgotten
Dream of a world in peace, yet you cause pain and destruction
Kill your own, a response of your actions

Captured in all you lies, fear is in your eyes
Creature who's gone insane, your war is in vain
Trapped in a cage of stone, we'll destroy your home
Consequence of your action

Har PK-maffian ryckt ut och rasistanklagat Sabaton för den här texten? Dom brukar ju ta kritik mot allt som islam står för nästan personligt.

Eh du vet att det finns och har funnits religiösa krigare sen långt innan islam ens var påtänkt va? Låten handlar om helt andra religiösa krigare en du vill.

Sen heter det deras, inte doms. Om du är så stolt svensk som du påstår, sluta våldta det svenska språket till att börja med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in