2025-07-29, 13:34
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Fast bara för man gillar historia så behöver man väl inte gilla Sabaton. Som jag skrev innan så tycker jag Sabaton är dåliga på själva berättandet, alla låtar är likadana. Det är som att säga att alla som inte gillar Horndal inte gillar historia, för de sjunger ju om svensk industri/arbetar historia. Sen var väl han som du svarade på kanske lite väl fördomsfull i sitt inlägg.

Sabaton har blivit lite som manowar där man nästan parodier sig själva med ständiga krigstemat, fast i manowars fall är det ju sword and Steel temat.

Skulle man kunna kalla Horndal för ett Power Metal Proggband?

Undrar hur länge Sabaton kommer skriva låtar om Krig.
Förr eller senare så måste väl materialet ta slut..
Citera
2025-07-29, 14:03
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Skulle man kunna kalla Horndal för ett Power Metal Proggband?

Undrar hur länge Sabaton kommer skriva låtar om Krig.
Förr eller senare så måste väl materialet ta slut..

Fast människan kommer aldrig sluta kriga så på så vis har de valt ett bra ämne då det alltid finns något att skriva om. Frågan är ju dock hur mycket av krig i närtid man kan skriva om utan att det blir för mycket ställningstagande.

Horndal skulle väl kanske mer vara ett hardcore/death/progg/metal band med vissa influencer av blackmetal även lite Pantera groove kan ju höras i vissa låtar. Jag skiter väl i genren är det bra så är det bra.
Citera
2025-07-29, 14:13
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Fast människan kommer aldrig sluta kriga så på så vis har de valt ett bra ämne då det alltid finns något att skriva om. Frågan är ju dock hur mycket av krig i närtid man kan skriva om utan att det blir för mycket ställningstagande.

Horndal skulle väl kanske mer vara ett hardcore/death/progg/metal band med vissa influencer av blackmetal även lite Pantera groove kan ju höras i vissa låtar. Jag skiter väl i genren är det bra så är det bra.

Det blev ju en rejäl debatt när de släppte Carolus Rex skivan & direkt så blev frågan om de var
Nationalister. Medans en del fattade att de inte hade tagit ställning varesig politisk eller så,
Men skivan gjorde även att vit makt delen inte bara kunde sjunga om Karl XII & om Karolinerna..

Får ta & se ifall Horndal kan vara något att lyssna på?!
Citera
2025-07-31, 17:10
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Vad anser folket här om de fyra nya låtar som släppts hittills? Personligen är jag långt ifrån golvad.
Citera
2025-07-31, 17:15
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Vad anser folket här om de fyra nya låtar som släppts hittills? Personligen är jag långt ifrån golvad.

"Hordes of Khan" är bäst. De andra är standard-Sabaton, varken mer eller mindre.
Citera
2025-08-03, 16:17
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:

Nu har jag ändå lyssnat lite mer på dessa fyra nya tracks. Jag känner att ingen tillhör det absoluta elitskiktet men det är ändå väldigt bra eller som minst hyfsade låtar.

"Templars" och "Lightning At The Gates" (skönt gung i den melodin) passade mig bäst. På tredje plats hamnar "Hordes Of Khan" som var lite väl standard men bra ändå. Sist och svagast har vi "The Duelist" där filler-känslan var påtaglig.
Citera
2025-08-07, 16:49
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nu när Sabaton snart släpper nytt album och sparkar igång sin The Legendary Tour - vilka låtar tror/hoppas ni kommer bli utbytta i setlisten? För det lär ju bli några st.
Citera
2025-08-07, 16:51
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Nu när Sabaton snart släpper nytt album och sparkar igång sin The Legendary Tour - vilka låtar tror/hoppas ni kommer bli utbytta i setlisten? För det lär ju bli några st.

Inga. Det finns väl en anledning till att finns med från början.

Jag syftar här på klassiker från Carolus Rex-plattan.
Citera
2025-08-07, 20:42
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:

Antingen kör de väl på säkra kort. Men det hade varit kul ifall de skulle spela ett av de tidigare albumen
Primo Victoria eller Art Of War i sin helhet eller om det är något album som firar något jubileum m.m.
Citera
2025-08-07, 21:10
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Antingen kör de väl på säkra kort. Men det hade varit kul ifall de skulle spela ett av de tidigare albumen
Primo Victoria eller Art Of War i sin helhet eller om det är något album som firar något jubileum m.m.

Nästa år fyller ju Attero Dominatus 20 år. Vore kul om de spelade fler låtar från den live. Finns en hel del pärlor där.
Citera
2025-08-07, 21:29
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Nästa år fyller ju Attero Dominatus 20 år. Vore kul om de spelade fler låtar från den live. Finns en hel del pärlor där.

Får hoppas att de kan spela hela skivan Attero Dominatus på denna turné eller så sparar
de den skivan till nästa år. Men håller med dig .

Dock måste de väl köra deras Svenne - Rubins cover Långa Bollar på Bengt
https://www.youtube.com/watch?v=mcELPvpTahk
Citera
2025-08-07, 21:35
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Får hoppas att de kan spela hela skivan Attero Dominatus på denna turné eller så sparar
de den skivan till nästa år. Men håller med dig .

Dock måste de väl köra deras Svenne - Rubins cover Långa Bollar på Bengt
https://www.youtube.com/watch?v=mcELPvpTahk

Fokus lär nog vara på nya låtar, på bekostnad av i princip alla album fram till Carolus Rex. De har jävligt mycket material.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in