2019-08-18, 16:57
Medlem
Hej,

Försöker hjälpa en nära anhörig med pensionen men upptäckt att det är en total djungel och behöver därför lite hjälp.

Loggade in på min pension och fick fram följande intjänade belopp:

Allmän pension: 3,1 miljoner SEK
Tjänstepension: 4,7 miljoner SEK
Privat pension: 235 tusen SEK

Om personen är 63 år och önskar pensionera sig idag - vad blir det för pension och vad blir det efter skatt?
Personen önskar ett avtal som gäller livet ut och planera lite förmånligt med brytgränser osv.
Citera
2019-08-18, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Hej,

Försöker hjälpa en nära anhörig med pensionen men upptäckt att det är en total djungel och behöver därför lite hjälp.

Loggade in på min pension och fick fram följande intjänade belopp:

Allmän pension: 3,1 miljoner SEK
Tjänstepension: 4,7 miljoner SEK
Privat pension: 235 tusen SEK

Om personen är 63 år och önskar pensionera sig idag - vad blir det för pension och vad blir det efter skatt?
Personen önskar ett avtal som gäller livet ut och planera lite förmånligt med brytgränser osv.

Du vet väl att det går att göra en prognos på minpension.se?
Citera
2019-08-18, 17:13
Medlem
1. Logga in på minpension igen och gör en pensionsprognos i stället för att kolla på intjänad pension. Där kan du leka med olika utbetalningstider för olika pensioner. Då får du bruttopensionen.

2. För att få nettopension letar du upp rätt skattetabell, t ex tabell 33, https://www.skatteverket.se/download...manad-2019.pdf . För din 63-åring blir det den högre skatten i kolumn 6 fram till året hon/han fyller 65 år då det i stället blir kolumn 2 och lite lägre skatt.
Citera
2019-08-18, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
1. Logga in på minpension igen och gör en pensionsprognos i stället för att kolla på intjänad pension. Där kan du leka med olika utbetalningstider för olika pensioner. Då får du bruttopensionen.

2. För att få nettopension letar du upp rätt skattetabell, t ex tabell 33, https://www.skatteverket.se/download...manad-2019.pdf . För din 63-åring blir det den högre skatten i kolumn 6 fram till året hon/han fyller 65 år då det i stället blir kolumn 2 och lite lägre skatt.

1. Gjorde det men förstod ingenting. Kollade både på första sidan men även i ”simulatorn” när jag valde pension vid 63 och ingen inkomst i simulatorn fick jag betydligt lägre siffror, varför och vad är det som stämmer? Förstår inte ens hur det kan diffa alls.

2. Kanon, tack! Gäller den skattesatsen på det totala beloppet (allmän och tjänstepension totalt)?

3. På min pension var pensionen ca 20.000 högre de 10 första åren. Varför? Låter ej förmånligt skattemässigt?

Förlåt för dumma frågor!
Citera
2019-08-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
1. Gjorde det men förstod ingenting. Kollade både på första sidan men även i ”simulatorn” när jag valde pension vid 63 och ingen inkomst i simulatorn fick jag betydligt lägre siffror, varför och vad är det som stämmer? Förstår inte ens hur det kan diffa alls.

2. Kanon, tack! Gäller den skattesatsen på det totala beloppet (allmän och tjänstepension totalt)?

3. På min pension var pensionen ca 20.000 högre de 10 första åren. Varför? Låter ej förmånligt skattemässigt?

Förlåt för dumma frågor!

1. Jag har använt den gamla minpension mest, https://classic.minpension.se/, men den nya borde funka också.

2. Ja.

3. Någon eller några av tjänstepensionerna och privatpensionen har du ställt in på utbetalningstid 10 år. Livsvarig utbetalning blir såklart lägre. Kolla i "Uttagsålder och uttagstid +" i simulatorn.

PS Det kan dock vara rätt att ha mer pension som yngre pensionär än äldre om man tänkt sig kanske resa världen runt medan orken fortfarande är där.
Citera
2019-08-18, 18:00
Medlem
70-talsfilms avatar
Skatten blir högre än du tror och således pensionen mindre än du tror.
Citera
2019-08-18, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
1. Jag har använt den gamla minpension mest, https://classic.minpension.se/, men den nya borde funka också.

2. Ja.

3. Någon eller några av tjänstepensionerna och privatpensionen har du ställt in på utbetalningstid 10 år. Livsvarig utbetalning blir såklart lägre. Kolla i "Uttagsålder och uttagstid +" i simulatorn.

PS Det kan dock vara rätt att ha mer pension som yngre pensionär än äldre om man tänkt sig kanske resa världen runt medan orken fortfarande är där.

1. Jo men jag fattar inte vad som är vad. Det som visas på första sidan om man ändrar till 63 år - stämmer det?

2. Helt säker? Läst annat när jag googlat nämligen.

3. Perfekt, tack! Ska ändra det.

Bra tanke men personen vill bara ha en fin pension med lite smålyx i vardagen som bil och oxfilé med ett fint rödvin. Inga resor eller liknande.
Citera
2019-08-18, 19:57
Medlem
ring dom o fråga om du inte förstår, hur svårt ska det vara.
Citera
2019-08-18, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
ring dom o fråga om du inte förstår, hur svårt ska det vara.

Vad tjänade den där kommentaren till tyckte du?

Svara på frågan jag ställde i TS istället för att klanka ner på andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in