2019-08-18, 16:57
Medlem
Hej,

Frsker hjlpa en nra anhrig med pensionen men upptckt att det r en total djungel och behver drfr lite hjlp.

Loggade in p min pension och fick fram fljande intjnade belopp:

Allmn pension: 3,1 miljoner SEK
Tjnstepension: 4,7 miljoner SEK
Privat pension: 235 tusen SEK

Om personen r 63 r och nskar pensionera sig idag - vad blir det fr pension och vad blir det efter skatt?
Personen nskar ett avtal som gller livet ut och planera lite frmnligt med brytgrnser osv.
Citera
2019-08-18, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Hej,

Frsker hjlpa en nra anhrig med pensionen men upptckt att det r en total djungel och behver drfr lite hjlp.

Loggade in p min pension och fick fram fljande intjnade belopp:

Allmn pension: 3,1 miljoner SEK
Tjnstepension: 4,7 miljoner SEK
Privat pension: 235 tusen SEK

Om personen r 63 r och nskar pensionera sig idag - vad blir det fr pension och vad blir det efter skatt?
Personen nskar ett avtal som gller livet ut och planera lite frmnligt med brytgrnser osv.

Du vet vl att det gr att gra en prognos p minpension.se?
Citera
2019-08-18, 17:13
Medlem
1. Logga in p minpension igen och gr en pensionsprognos i stllet fr att kolla p intjnad pension. Dr kan du leka med olika utbetalningstider fr olika pensioner. D fr du bruttopensionen.

2. Fr att f nettopension letar du upp rtt skattetabell, t ex tabell 33, https://www.skatteverket.se/download...manad-2019.pdf . Fr din 63-ring blir det den hgre skatten i kolumn 6 fram till ret hon/han fyller 65 r d det i stllet blir kolumn 2 och lite lgre skatt.
Citera
2019-08-18, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
1. Logga in p minpension igen och gr en pensionsprognos i stllet fr att kolla p intjnad pension. Dr kan du leka med olika utbetalningstider fr olika pensioner. D fr du bruttopensionen.

2. Fr att f nettopension letar du upp rtt skattetabell, t ex tabell 33, https://www.skatteverket.se/download...manad-2019.pdf . Fr din 63-ring blir det den hgre skatten i kolumn 6 fram till ret hon/han fyller 65 r d det i stllet blir kolumn 2 och lite lgre skatt.

1. Gjorde det men frstod ingenting. Kollade bde p frsta sidan men ven i simulatorn nr jag valde pension vid 63 och ingen inkomst i simulatorn fick jag betydligt lgre siffror, varfr och vad r det som stmmer? Frstr inte ens hur det kan diffa alls.

2. Kanon, tack! Gller den skattesatsen p det totala beloppet (allmn och tjnstepension totalt)?

3. P min pension var pensionen ca 20.000 hgre de 10 frsta ren. Varfr? Lter ej frmnligt skattemssigt?

Frlt fr dumma frgor!
Citera
2019-08-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
1. Gjorde det men frstod ingenting. Kollade bde p frsta sidan men ven i simulatorn nr jag valde pension vid 63 och ingen inkomst i simulatorn fick jag betydligt lgre siffror, varfr och vad r det som stmmer? Frstr inte ens hur det kan diffa alls.

2. Kanon, tack! Gller den skattesatsen p det totala beloppet (allmn och tjnstepension totalt)?

3. P min pension var pensionen ca 20.000 hgre de 10 frsta ren. Varfr? Lter ej frmnligt skattemssigt?

Frlt fr dumma frgor!

1. Jag har anvnt den gamla minpension mest, https://classic.minpension.se/, men den nya borde funka ocks.

2. Ja.

3. Ngon eller ngra av tjnstepensionerna och privatpensionen har du stllt in p utbetalningstid 10 r. Livsvarig utbetalning blir sklart lgre. Kolla i "Uttagslder och uttagstid +" i simulatorn.

PS Det kan dock vara rtt att ha mer pension som yngre pensionr n ldre om man tnkt sig kanske resa vrlden runt medan orken fortfarande r dr.
Citera
2019-08-18, 18:00
Medlem
70-talsfilms avatar
Skatten blir hgre n du tror och sledes pensionen mindre n du tror.
Citera
2019-08-18, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
1. Jag har anvnt den gamla minpension mest, https://classic.minpension.se/, men den nya borde funka ocks.

2. Ja.

3. Ngon eller ngra av tjnstepensionerna och privatpensionen har du stllt in p utbetalningstid 10 r. Livsvarig utbetalning blir sklart lgre. Kolla i "Uttagslder och uttagstid +" i simulatorn.

PS Det kan dock vara rtt att ha mer pension som yngre pensionr n ldre om man tnkt sig kanske resa vrlden runt medan orken fortfarande r dr.

1. Jo men jag fattar inte vad som r vad. Det som visas p frsta sidan om man ndrar till 63 r - stmmer det?

2. Helt sker? Lst annat nr jag googlat nmligen.

3. Perfekt, tack! Ska ndra det.

Bra tanke men personen vill bara ha en fin pension med lite smlyx i vardagen som bil och oxfil med ett fint rdvin. Inga resor eller liknande.
Citera
2019-08-18, 19:57
Medlem
ring dom o frga om du inte frstr, hur svrt ska det vara.
Citera
2019-08-18, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
ring dom o frga om du inte frstr, hur svrt ska det vara.

Vad tjnade den dr kommentaren till tyckte du?

Svara p frgan jag stllde i TS istllet fr att klanka ner p andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in