2019-08-18, 15:41
Medlem
fhoshos avatar
I syfte att investera/köpa billigt. Eller är det för riskabelt om de höjer räntan ifall det skiter sig? Om man hittar ett lån med fast ränta så bör det inte göra något eller?
Citera
2019-08-18, 15:49
Medlem
cyber_zekes avatar
Om du känner att du inte sitter riktigt säkert på jobb, och inte klarar din amortering om du skulle bli arbetslös, hade jag låtit bli. Banken kan inte ändra på räntan under kontraktstiden, och som det ser ut nu kommer tror jag att den låga räntan kommer att bestå ett bra tag till. Däremot tror jag att börsen kommer att gå ner, det är så många varningsklockor som ringer just nu. Men visst jag kan ha fel, om inte är det inte roligt att betala på ett banklån på en investering som gått åt pepparn, speciellt inte om du har blivit arbetslös.
Citera
2019-08-18, 15:51
Medlem
Det är väl om du får sparken under lågkonjunkturen eller om dina aktier går ned medan du har lånet kvar.
Citera
2019-08-18, 16:01
Medlem
fhoshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Om du känner att du inte sitter riktigt säkert på jobb, och inte klarar din amortering om du skulle bli arbetslös

Jag har ett säkert jobb en tjänst som inte kan tas bort i princip, min plan vore att ta ett lån på 200-300k, dela ut det på guld, treasury bonds, forex, stabila aktier som walmart men hålla/spara 50-60% av pengarna att köpa när det väl åker ner 20-60%.

+när det är 100% konfirmerat att det är påväg neråt vara beredd att köpa put options och korta index+stora aktier med neråt volym.

Ha 30k i reserv för att klara betalningar i typ 10 månader worst case?

300k/10 år är inte hela världen om allt går till 0 men inom 5 år med en bra plan+en summa kapital samt spara så mycket som möjligt från lönen så kan man nog få ihop en fin summa pengar om det kraschar.

Det låter inte helt dumt.
Senast redigerad av fhosho 2019-08-18 kl. 16:06.
Citera
2019-08-18, 16:31
Medlem
Citat:
+när det är 100% konfirmerat att det är påväg neråt vara beredd att köpa put options och korta index+stora aktier med neråt volym.

Säg till mig då om du får 100% konfirmerat att en aktie ska gå ner innan den gjort det för då vill jag också va med....
Citera
2019-08-18, 16:41
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fhosho
I syfte att investera/köpa billigt. Eller är det för riskabelt om de höjer räntan ifall det skiter sig? Om man hittar ett lån med fast ränta så bör det inte göra något eller?
Att låna pengar för att investera är ju inte direkt något ovanligt. Det är det såklart många som gör. Men du kommer aldrig veta om det kommer vara lönsamt eller inte. Däremot så finns det ju vissa investeringar som är säkrare än andra. Att låna pengar för att köpa random aktier mm är kanske inget nån skulle rekommendera. Att investera pengar för att starta ett eget företag är ju en annan femma.

Mitt råd är att inte låna pengar för aktieköp. Och om du ändå gör det, låna inte mer än du har råd att betala tillbaka inom 5 år.
Citera
2019-08-18, 16:45
Medlem
fhoshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techeng
Säg till mig då om du får 100% konfirmerat att en aktie ska gå ner innan den gjort det för då vill jag också va med....

s&p 500 weekly med 21+100+200 MA, när priset är under 200 MA=400-2000 dagar "bear market" och 9/10 tillfällen är det vid varje US recession aka agerar som en signal.

+

treasury 10y3m yield spread

+gdp minskar, unemployement rate ICSA ökar, fedfunds upp mot 5%=recession, 90% av alla aktier åker ner 40-60%=put options=free money.

Inga problem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in