Hej jag har min elräkning på autogiro och har alltid haft det. Vid sidan om har jag det här jävla kivra som jag använde förr men typ aldrig mer.
Allt har flutit på fint och bra elräkningen fortsätter dras. aldrig något mail och aldrig något brev hem.
Nu loggar jag in på kivra och där ligger en betalningsuppmanelse från Svea.
Där det står att jag har en förfallen elfaktura som är hos inkasso sedan 2015 på nästan 100'000kr ursprungligt belopp var 200?
Fattar ingenting. Aldrig fått ett enda brev eller mail eller något om detta.
Är det bara bita i det sura äpplet och betala?
Ska ringa på måndag och fråga vafan detta handlar om men vill ha lite kött på benen.
EDIT: Har levt ett struligt liv förr men alltid kollat alla brev. kring 2015 hade jag en glömd elfaktura som blev ca 8000kr och detta betalade jag in då hela summan. och det är det enda jag någonsin glömt betala med el och det är jag säker på men detta var betalat och avslutat hos elbolaget.
Och har haft skulder så ringde runt 2018 till alla inkl. Svea och betalade av alla skulder. bl.a 30'000kr till svea där dom lovade att det inte fanns något mer. Detta var pga ett gammalt spelberoende och att jag var en idiot.
Senast redigerad av Foxxybox 2019-08-18 kl. 12:54.
Hej jag har min elräkning på autogiro och har alltid haft det. Vid sidan om har jag det här jävla kivra som jag använde förr men typ aldrig mer.
Allt har flutit på fint och bra elräkningen fortsätter dras. aldrig något mail och aldrig något brev hem.
Nu loggar jag in på kivra och där ligger en betalningsuppmanelse från Svea.
Där det står att jag har en förfallen elfaktura som är hos inkasso sedan 2015 på nästan 100'000kr ursprungligt belopp var 200?
Fattar ingenting. Aldrig fått ett enda brev eller mail eller något om detta.
Är det bara bita i det sura äpplet och betala?
Ska ringa på måndag och fråga vafan detta handlar om men vill ha lite kött på benen.
EDIT: Har levt ett struligt liv förr men alltid kollat alla brev. kring 2015 hade jag en glömd elfaktura som blev ca 8000kr och detta betalade jag in då hela summan. och det är det enda jag någonsin glömt betala med el och det är jag säker på men detta var betalat och avslutat hos elbolaget.
Och har haft skulder så ringde runt 2018 till alla inkl. Svea och betalade av alla skulder. bl.a 30'000kr till svea där dom lovade att det inte fanns något mer. Detta var pga ett gammalt spelberoende och att jag var en idiot.
Vem är fordringsägare till fakturan? Dom det är annan än Svea så går det bra att bestrida fakturan, hos företaget direkt och även hos Svea som företaget anlitat för fakturering.
Jag har väldigt svårt att se att en faktura ska gå från 200kr till 100k?
Är den så gammal så är något fel begånget.
Tycker du ska strunta i att kontakta dem och avsluta ditt konto på Kivra.
Det låter som om du inte vet vad kivra är eller hur det fungerar? Allt som levererats till kivra och som användare läst loggas. Så även om man "avslutar" kontot så anses man ha tagit del av informationen.
Det låter som om du inte vet vad kivra är eller hur det fungerar?
Jodå, jag vet vad Kivra är, inget som jag använder dock!
Mina betalningar görs via bankens autogiro sedan många år.
Behövs inget Paypal, Payson, Klarna eller Kivra för det.
Fakturan är helt felaktig och finns ingen sådan skuld logga in med bankid på deras inkassoSida och finns inget. Har inget konto hos dom som går att avsluta.
och alla skulder är betalda som sagt.
Ringde elbolaget och finns heller ingen skuld hos dom.
Fakturan är som sagt 100% fel och existerar inte.
Så kan släppa ämnet nu. satte kaffet ihalsen när jag såg den därav tråden fick panik.
Just med elskulder kan det eskalera utan dess like på väldigt kort tid små summor kan bli gigantiska. 300kr kan gå till flera tusen på någon månad bara därav att jag trodde fakturan var riktig.
Fakturan är helt felaktig och finns ingen sådan skuld logga in med bankid på deras inkassoSida och finns inget. Har inget konto hos dom som går att avsluta.
och alla skulder är betalda som sagt.
Ringde elbolaget och finns heller ingen skuld hos dom.
Fakturan är som sagt 100% fel och existerar inte.
Så kan släppa ämnet nu. satte kaffet ihalsen när jag såg den därav tråden fick panik.
Just med elskulder kan det eskalera utan dess like på väldigt kort tid små summor kan bli gigantiska. 300kr kan gå till flera tusen på någon månad bara därav att jag trodde fakturan var riktig.
Elleverantör som har kundtjänst öppen på söndagar?
Hur menar du att elräkningen är speciell och en skuld kan eskalera i den takten?
Nej, jag tror inte alls på detta. Det är något märkligt trollningsförsök, men vad det går ut på?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!