• 1
  • 2
2019-08-18, 10:09
Medlem
Har man rätt till specialkost i fängelset? Eller kan de tvinga en att äta köttfärslimpa om man är vegan?

Kan de tvinga en att äta griskött om man är muslim osv?
Citera
2019-08-18, 10:14
Medlem
Jan-As avatar
I min värld skulle det bara finnas std mat/husman och vegetariskt.
Men detta är Sverige så det finns garanterat Halal, vegan och 10 andra specialiteter.

Men någon med vetskap får gärna berätta hur galet det är.
Citera
2019-08-18, 10:15
Medlem
ClickBaits avatar
Är man muslim får man kyckling eller nöt istället.
Tål man inte någon sorts mat får man något annat.
Är det något man inte gillar så är det bara säga att man inte kan äta det pga någon anledning och så får man specialkost.

Hotell KV.
Citera
2019-08-18, 10:20
Medlem
MordarenSwedbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av favxkvadrat
Har man rätt till specialkost i fängelset? Eller kan de tvinga en att äta köttfärslimpa om man är vegan?

Man tvingar inte människor äta maten, det är frivilligt.
Citera
2019-08-18, 10:25
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Nej, man blir inte tvingad att äta något.

Det finns:

- Normalkost
- Normalkost utan fläsk.
- Vegetarisk kost
- Specialkost kopplad till medicinska problem som t ex allergier

https://m.facebook.com/sverigesfange...4658761558988/
Citera
2019-08-18, 10:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
I min värld skulle det bara finnas std mat/husman och vegetariskt.
Men detta är Sverige så det finns garanterat Halal, vegan och 10 andra specialiteter.

Men någon med vetskap får gärna berätta hur galet det är.

Nej, inget halal. Man får äta vegetariskt istället i så fall. Se blogginlägget nedan.

https://petterssonsblogg.se/2015/02/...omment-page-1/

Se även mitt inlägg tidigare om att det i princip bara finns 3 olika måltider att välja mellan om man inte behöver någon slags medicinsk kost - t ex glutenfri.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2019-08-18 kl. 10:46.
Citera
2019-08-18, 10:39
Medlem
Arkiaters avatar
Annars hade det väl varit lämpligt att återgå till vatten och bröd som var den gense dieten, för alla fångar, på fängelserna förr i tiden.
Citera
2019-08-18, 11:11
Medlem
Vatten o bröd var i princip ett dödsstraff. Du dör i typ efter en månad om du tvingas leva på det.
Citera
2019-08-18, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nej, inget halal. Man får äta vegetariskt istället i så fall. Se blogginlägget nedan.

https://petterssonsblogg.se/2015/02/...omment-page-1/

Se även mitt inlägg tidigare om att det i princip bara finns 3 olika måltider att välja mellan om man inte behöver någon slags medicinsk kost - t ex glutenfri.
BARA finns 3 rätter stt välja mellan?? De borde serveras en, och vara glada att de överhuvudtaget får mat på statens bekostnad. Då får de som är vegetarianer hoppa köttet och äta potatis och grönsaker(så gjorde jag när jag växte upp och är lika frisk om knte friskare än resten av min familj som åt kött).
Undantag om nån fånge är jätteallergisk mot nåt, men det är inte så många i dagens samhälle. Mest bortskämdhet att vilja ha specialkost.
Citera
2019-08-18, 11:58
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
BARA finns 3 rätter stt välja mellan?? De borde serveras en, och vara glada att de överhuvudtaget får mat på statens bekostnad. Då får de som är vegetarianer hoppa köttet och äta potatis och grönsaker(så gjorde jag när jag växte upp och är lika frisk om knte friskare än resten av min familj som åt kött).
Undantag om nån fånge är jätteallergisk mot nåt, men det är inte så många i dagens samhälle. Mest bortskämdhet att vilja ha specialkost.

Om du ser på inlägget jag svarade på, så trodde den personen på minst 12 alternativ. Det är därför jag skrev ”bara 3 alternativ” som du sedan hakade upp dig på.
Citera
2019-08-18, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av favxkvadrat

Det finns lagrum för att få anpassad kost efter vissa behov som, religion, allergier och även som vegan.

Men var beredd på att få kriga för dina rättigher om du ska sitta. För det är skyddad verkstad därinne!
Citera
2019-08-18, 12:30
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter50
Vatten o bröd var i princip ett dödsstraff. Du dör i typ efter en månad om du tvingas leva på det.

Nja du kan överleva på enbart vatten i 2 månader, så äter du lite bröd så lär du överleva ett tag, tills brist sjukdomarna börjar dyka upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in