Citat:
Ursprungligen postat av
Falkor.
Hittar ingen fråga kring detta. Då man önskar att man hade något, t.ex. en partner, den där vännen, miljonvillan med åtta pooler utan att känna avund mot personen som har just det och inte är missunnsam, ord för detta? Finns det något ord på svenska?
Det blir för många ord att beskriva tycker jag; Nej jag är inte avundsjuk och missunnar dig inte detta men vad skönt att du har din vän som bollplank, önskar att jag hade det.
Ungefär...
Skillnaden ligger i att avundsjuk är en känsla riktad mot en specifik person. Det du pratar om är inte en känsla riktad mot någon annan person, istället är det en känsla av att du vill skapa eller få något i ditt liv. Det finns det redan ord för: Man blir
inspirerad till att spara pengar till ett hus, man får
lust till att ta kontakt med damer, man
vill prata med någons o.s.v.
Det kan också vara andra känslor som kommer när du ser din väns fantastiska liv. Det kan vara att man längtar eller idealiserar och romantiserar något. Det är inte lika hälsosamma känslor som de första orden jag listade, även om de inte är så destruktiva som avundsjukan.
Huvudpoängen är i alla fall att det du beskriver inte är en motsvarande positiv känsla till avundsjuka. En sådan finns redan, man unnar sin vän detta, man gläds med honom o.s.v. Det du beskriver är en känsla av att själv vilja något, och det är inte en antonym till att vara avundsjuk. Som jag ser det blir därför hela din frågeställning fel
EDIT:
Medunnsamhet, som någon föreslog, var ett riktigt bra ord som ju är en direkt motsats till avundsjuk.