2019-08-17, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself
300 000 kr för nackamasterna var summan förut i alla fall.

Är han fortfarande gift med Paula? Minns inte hur hennes förmögenhet ser ut och hur hennes inblandning i familjeföretaget Hedin som omsatte 1,3miljarder 2017 är, men man kan ju ana att inte heller hon är i större behov av pengarna.

Paula är alltså tanten. Carl är gift med Ellen. De verkar inte vara på nödens brant när det kommer till pengar, nej.
Citera
2019-08-17, 19:52
Medlem
Shakespeareares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Persson är den verkliga skurken här. Adeln bjöd in och dinerade och smickrade den dumma feta grisen som med sin låga IQ lät sig imponeras och självsvådligt ändrade lagarna i sverige.
Så imponerad, och så dum som han var trodde idioten att han var en av dem och skulle minsann också skaffa "herrgård".

Då vet du inte hur Persson egentligen är, dum är allt annat än vad han är. En listig och girig jävel som egentligen är moderat, men som inte har ryggrad nog för att stå upp för det. Man ska verka sosse och mjuk. Klart att det är han som verkställde allt, men även om det inte verkställdes så är Johans och sonens avsikt tydlig. Så de är lika mycket skurkar. Och som sagt så kan Persson omöjligen ha gjort detta av enbart beundran, han har fått betalt.

Citat:
Ursprungligen postat av KuReLuB
Den här historien gör inte ihop. Varför gör man så mot sin mamma framförallt?

Nej här ligger en gravad hund.

Knappast, girigheten gör människor till monster.

I vårt fall hade vår bror behandlats med silkesvantar under hela sitt liv medan tjejerna fick slita för att få det hela att gå ihop, ändå tyckte skithögen att det var det mest självklara i världen att 8 tjejer skulle gå arvlösa för att han skulle ärva ensam. Alltså det behöver inte finnas en hund graven för att en girig egoist ska anse sig förtjäna allt helt ensam.
Citera
2019-08-17, 20:05
Medlem
Shakespeareares avatar
Citat:
Ja så tycks vara att Johan egentligen är boven

Pappan testamenterade ut arvet på barnen eftersom fideikommissurkunden skulle upphöra vid pappans död eftersom det genomfördes en avvecklingslag 1964 som innebar att den då levande fideikomissarie skulle vara den sista i ledet med fidekommiss och därefter skulle det bli mer eller mindre som vanligt arv (dock får den äldsta sonen betydligt mer än vid ett vanligt arv).
Det finns en hålhake med avvecklingslagen för att kunna rädda sådan fideikommiss som anses vara synnerligen viktig för allmänna intresset.
Johan hävdade då att Nacka naturreservat inte kunde drivas utan hyresintäkterna från Peterska palatset eftersom det huset skulle tillfalla två personer (samt modern hade enligt testamentet rätten att bo på femte våningen efter makens död). Eftersom Nacka naturreservat är eftertraktat bland många boenden runtomkring så svalde politikerna/fideikommissnämnden betet och gjorde faderns testamente verkningslöst.

Edit: drog den här skiten ur huvudet på mig själv. Jag kanske har missat något viktigt?

Edit2: Jag vill minnas att Erstavik hade något kontrakt med svenska staten för att alla medborgare ska kunna få vistas i naturreservatet och på så vis täcka kostnaderna (renhållning, trimning, osv) för det. Därför får Erstavik en ansenlig summa som egentligen gör att det inte alls är några problem att driva naturreservatet vidare även fast de andra ägorna skulle delas upp på syskonen.

Även Carl är lika mycket skurk, han kan helt enkelt säga upp det hela och få sin naturliga del av arvet. Men nej, han älskar att vara "Kungen av Saltis". Snarare TJUVEN av Saltis.

Nej, det är bara listighet och girighet det handlar om. Och om, om, hypotetiskt skulle det vara sant att godset inte skulle klara sig utan t.ex. inkomsterna från den stora fastigheten i stan så kunde Johan helt enkelt sälja det till någon ännu rikare än honom. Som brodern säger i videon så är det samma sak för alla som äger vad som helst. Om jag inte har råd att bo ett stort hus så är jag tvungen att flytta till ett mindre, inget som staten kan göra åt det. I deras fall skulle sossarnas lögner om "kulturarv" inte spela någon som helst roll, det s.k. kulturarvet skulle stå kvar, bara ägarbyte helt enkelt.

Citat:
Staten har stort intresse i att behålla Nacka naturreservat då den föder viktigt friluftsliv och driver upp priserna för att ha nära till naturen jämfört med att jämna det med marken och bygga ännu mer betongbyggnader.

Samtidigt var sossarna sjukt kåta att med hjälp av avvecklingslagen 1964 kunna köpa upp stora ytor runtomkring innerstadsstockholm för att uppföra sina miljonprogram som nu förtiden föder problem, kriminalitet och utanförskap. Lagerbjelke förlorade Älvsjö, samt andra släkten som tillsammans förlorat bland annat Sollentuna, Årsta och Hässelby, erkända områden för mångkulturens fördärv men egentligen har en anrik historia från viktiga adelssläkter som fört samhället framåt.

Så tröttsamt att lyssna på detta argument om och om, skönheten hade ju inte rivits ner bara för att någon annan än änglarna Johan och Carl som ägt det.
Senast redigerad av Shakespeareare 2019-08-17 kl. 20:09.
Citera
2019-08-17, 20:16
Medlem
Shakespeareares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Det man de facto kan säga är väl att far Johan och son Carl af Peterséns bägge är avskum. Eventuellt kan det vara någon typ av genetisk defekt? Finns ju en del inavel i adeln (framför allt kusingiften som kan ligga och grumla och orsaka genetiska defekter).

Ja, minst sagt. De kan ha massa genetiska defekter, det som är självklart är psykopati.

Citat:
Ursprungligen postat av Fabio80s
De tjänar vad jag förstår en ganska ansenlig summa på att arrendera mark till nackamasterna. De hyr även ut mark till bland annat ett stort stall.

Tanten, om hon fortfarande lever, är ganska trevlig. Carl framstår som relativt puckad och dryg, hans fru är, om än inte direkt otrevlig, blåst och i sina stunder lite smådryg och som gärna påtalar att de bor på ett slott.

Nästa gång frun berättar för dig var hon bor så tycker jag att du ska fråga varifrån de fått slottet! Du kan också berätta för henne att det bara är när de är närvarande som Carl af Peterséns kallas för "kungen av Saltis", så fort de lämnat dörren så kallas han för TJUVEN av Saltis.
Citera
2019-08-17, 20:20
Medlem
Shakespeareares avatar
Citat:
300 000 kr för nackamasterna var summan förut i alla fall.

Är han fortfarande gift med Paula? Minns inte hur hennes förmögenhet ser ut och hur hennes inblandning i familjeföretaget Hedin som omsatte 1,3miljarder 2017 är, men man kan ju ana att inte heller hon är i större behov av pengarna.

Här är frun
https://www.facebook.com/ellenafpetersens
https://mrkoll.se/person/Ellen-Eva-M...QmdYQauerArahA
Citera
2019-08-17, 20:50
Medlem
Shakespeareares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrivar
Usch. Bland det hemskaste jag läst.
Vad fan får en människa att göra såhär? Inre bara mot sin familj utan även emot sin egen fars vilja och sista ord.

Kräk.

Det är girigheten som gör det, verkligen kräk.

Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Jag kan tycka att det är en poäng i fideikommisser.
Grundtanken är väl inte att hålla ihop familjemedlemmarna per se utan att hålla egendomen inom familjen och det lyckas ju fideikommisser med. Skulle det splittas på X antal syskon och sedan på dessa syskons ännu fler barn skulle godset snart tvingas säljas till någon utomstående för att varje arvinge ska ha en rättvis summa. Däremot är det oförklarligt att man kör ut sin gamla mor och syskon från i sammanhanget väldigt mycket mindre betydelsefulla hus. Det talar för en mindre fin personlighet.
Jag tycker dock att bevarandet av fideikommisser (vad heter det i plural egentligen?) är rimligt, om man har intresset att faktiskt behålla det inom släkten. Syskon brukar kompenseras med pengar. (Även om inte så mycket att det täcker värdet om huset skulle säljas. Men hela poängen med fideikommisser är ju att det inte säljs. Man får också komma ihåg att syskonen faktiskt kanske har mer av reda pengar än den som äger godset, där pengarna kan vara bundna i mark eller egendom.)
Jag känner en adelsfamilj med fideikommiss. Där var föräldrarna mycket noga med att övriga syskon skulle ärva mindre hus som också hörde till fideikommisset. Däremot fick äldste sonen huvudgodset med tillhörande mark, som visserligen genererar mycket pengar, men dessa slukas av huset. Ni kan ju ta kostnaden för att hålla era villor i fint skick och multiplicera det med faktor väldigt hög.
Vad jag förstår gick inte Johans syskon arvslösa. Eva ser otroligt elegant ut (talar för pengar) och bor i en bostadsrätt på 164 m2 vid Karlaplan.
Erik bor på en väldigt vacker gård i Östergötland. (Googla Helgeslätt Mjölby för vackra bilder.)

Vi hade själv hus på Djurgården och i gamla stan tidigare (nej, jag är inte adel, men förfäderna var rika köpmän), dessa är sedan länge innebodda av nyrika med ankläppar. Jag ärvde ingenting nu av mina farföräldrar (pengarna sedan länge borta genom tidigare generationers förtjänst), men om husen stannat i släkten skulle jag åtminstone haft stoltheten att veta att de tillhörde min släkt (och kanske blivit bjuden på glöggmingel en gång om året...). Min poäng är alltså att om några generationer kanske inte pengarna från det splittrade godset finns kvar; om man låtit bli att splittra det hade man kanske fortfarande inte haft några pengar, men ankorna hade bara simmat i vallgraven och inte suttit vid högtidsbordet.

Knappast.

Hade Johan skrivit under testamentet så hade han ändå fått en mycket större andel av arvet, i enlighet med testamentet. Sedan så kan Johan inte ställa krav på syskonen om att han vet godsets värde mer än vad Magnus själv vet. Magnus själv har varit tydlig med att alla barnen ska få en del, om än olika mycket. Till och med Magnus far som varit ännu mer gammaldags har i sitt testamente varit tydlig med att inget av hans barn får gå arvlösa.

Syftet är inte att hålla ihop familjen? Du måste skoj! Naturligtvis är det väldigt viktigt att hålla ihop godset, men också väldigt viktigt att hålla ihop familjen. Att gården ska samla massa barn och barnbarn under högtider är ett så självklart tankesätt bland överklassen att man inte ens behöver nämna det. Tänk dig bara hur märkligt är inte det att du ska ha flera barn och efter att du gått bort så går några av dina barn så arvlösa som om de är främmande människor som du aldrig träffat. Till och med när fideikommissen kom till alldeles från början så var det meningen att den äldsta sonen skulle ärva allt, men att i praktiken skjuta pengar till familjemedlemmarna där det behövdes. På något indirekt sätt skulle syskonen ta del av arvet hela livet, i det här fallet kunde inte ens mamman stanna kvar efter att beslutet kommit.

Och varför räknar du med att syskonen skulle sälja? De är lika mycket överklass som Johan och har därmed samma tankesätt om vikten av att hålla ihop allt inom familjen för att senare generationer skulle känna sig stolta. Sedan så säger jag det igen, Johan kan inte ställa så höga krav på syskonen så som att han inte har råd att underhålla godset. Det är inte syskonens problem att det inte är superenkel att vara superrik. Jag köper överhuvudtaget inte att gården inte skulle kunna underhållas utan syskonens lilla arv, Magnus har ju förvaltat gården innan och överlåtit en tillräcklig stor andel av arvet till Johan så han kan underhålla det hela.

Nej, jag köper inte lögnen!

För vanligt folk är Evas våning något stort, för någon vars far haft en extrem rikedom är detta en ren förnedring. Erik sa ju i videon, att de fick något som kan i princip räknas som ingenting alls. Johan skulle ändå ärva majoritet även om han följde testamentet, även då skulle syskonen få en betydlig mindre andel av arvet. Men så som det är nu så är det en ren förnedring för Eva och Erik att få en våning i stan när deras far är en av landets rikaste man.
Citera
2019-08-17, 20:57
Medlem
Shakespeareares avatar
Kan någon av de här vara barn till TJUVEN Carl af Peterséns?

https://www.facebook.com/afpetersens
https://www.facebook.com/nils.afpetersens
https://www.facebook.com/malinafpetersens
https://www.facebook.com/linn.afpetersens
https://www.facebook.com/anna.petersens

Är den här TJUVEN Carl af Peterséns?
https://www.instagram.com/carlafpetersens/
Citera
2019-08-17, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shakespeareare
Hej!

Jag har tidigare skrivit två trådar om ett arvstvist vi haft i familjen i många år, jag har precis varit till hemlandet och löst problemet och jag kom att tänka på överklass-tjuven Carl af Peterséns.

Jag tycker att han har kommit undan väldigt lindrigt, vi har töntiga vilsna PH-deltagare som framför allt skadat sig själva som har skvallertrådar här och där folk spottar på dem. Så varför inte en skvallertråd om ett av landets största bedragare, Carl af Peterséns?

Precis som pappans syskon säger så är hela syftet med denna form av arv att hålla ihop familjen, medan tjuven Carl af Peterséns och hans ännu större skithög till far gjort exakt motsatsen. Sedan skitsnacket om att det skulle vara "kulturarv" så skulle dessa ägodelar inte rivas om de ägdes av de riktiga ägarna istället för tjuvarna. Jag lägger min högra arm på att Göran Person och Marita Ulvskog fått stora svarta pengar under bordet för att gå överklass-tjuvens ärende.

Jag lider verkligen med båda syskonen som blivit arvlösa, i mitt personliga fall var arvet som 50 öre jämfört med syskonen i denna familj. Har man själv inte varit del av ett liknande fall så kan man aldrig förstå hur ONT det gör. Ni syskonen som gick arvlösa, jag känner verkligen med er! KRAM

Skvaller om den här store överklasstjuven, Carl af Peterséns?

Det här är väl tjuven?
https://www.ratsit.se/19730727-Carl_...NrtxekhqibkniA

https://www.youtube.com/watch?v=5w1AbjEu3FY

https://www.expressen.se/dinapengar/...pappans-vilja/

Vad vet ni om den här skithögen?

Så går det till på dom flesta bondgårdar i Sverige, ett syskon ärver hela skiten dom andra blir utan (jag var en som blev utan)
Citera
2019-08-17, 23:04
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakespeareare
Det är girigheten som gör det, verkligen kräk.

Knappast.

Hade Johan skrivit under testamentet så hade han ändå fått en mycket större andel av arvet, i enlighet med testamentet. Sedan så kan Johan inte ställa krav på syskonen om att han vet godsets värde mer än vad Magnus själv vet. Magnus själv har varit tydlig med att alla barnen ska få en del, om än olika mycket. Till och med Magnus far som varit ännu mer gammaldags har i sitt testamente varit tydlig med att inget av hans barn får gå arvlösa.

Syftet är inte att hålla ihop familjen? Du måste skoj! Naturligtvis är det väldigt viktigt att hålla ihop godset, men också väldigt viktigt att hålla ihop familjen. Att gården ska samla massa barn och barnbarn under högtider är ett så självklart tankesätt bland överklassen att man inte ens behöver nämna det. Tänk dig bara hur märkligt är inte det att du ska ha flera barn och efter att du gått bort så går några av dina barn så arvlösa som om de är främmande människor som du aldrig träffat. Till och med när fideikommissen kom till alldeles från början så var det meningen att den äldsta sonen skulle ärva allt, men att i praktiken skjuta pengar till familjemedlemmarna där det behövdes. På något indirekt sätt skulle syskonen ta del av arvet hela livet, i det här fallet kunde inte ens mamman stanna kvar efter att beslutet kommit.

Och varför räknar du med att syskonen skulle sälja? De är lika mycket överklass som Johan och har därmed samma tankesätt om vikten av att hålla ihop allt inom familjen för att senare generationer skulle känna sig stolta. Sedan så säger jag det igen, Johan kan inte ställa så höga krav på syskonen så som att han inte har råd att underhålla godset. Det är inte syskonens problem att det inte är superenkel att vara superrik. Jag köper överhuvudtaget inte att gården inte skulle kunna underhållas utan syskonens lilla arv, Magnus har ju förvaltat gården innan och överlåtit en tillräcklig stor andel av arvet till Johan så han kan underhålla det hela.

Nej, jag köper inte lögnen!

För vanligt folk är Evas våning något stort, för någon vars far haft en extrem rikedom är detta en ren förnedring. Erik sa ju i videon, att de fick något som kan i princip räknas som ingenting alls. Johan skulle ändå ärva majoritet även om han följde testamentet, även då skulle syskonen få en betydlig mindre andel av arvet. Men så som det är nu så är det en ren förnedring för Eva och Erik att få en våning i stan när deras far är en av landets rikaste man.
Fideikommissets syfte är inte att samla barn och barnbarn på julafton. Det är att behålla ett gods med tillhörande mark inom familjen utan att tvingas stycka upp det mer och mer för varje generation. Och ja, precis som du skriver och som jag också nämnde, ska inte övriga syskon gå lottlösa.
Jag räknar inte med att syskonen skulle sälja. Men de får barn som också vill dela på ett arv, och dessa barn får i sin tur barn som vill dela på ett arv. Till slut går det inte längre och egendomen måste säljas för att arvet monetärt skall kunna delas rättvist. Och sen är historien all.
I övrigt känner jag inte till denna familj och alla turer hit och dit. Har någon lurat och fördrivit sina familjemedlemmar är det givetvis moraliskt förkastligt.
Jag vidhåller dock att jag personligen tycker att fideikommissystemet är ett bra system för att behålla egendomar inom familjen. Att lura eller fördriva ger en dock knappast glada familjemedlemmar oavsett om man är adel eller bonde...
Citera
2019-08-18, 19:49
Medlem
Shakespeareares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Fideikommissets syfte är inte att samla barn och barnbarn på julafton. Det är att behålla ett gods med tillhörande mark inom familjen utan att tvingas stycka upp det mer och mer för varje generation. Och ja, precis som du skriver och som jag också nämnde, ska inte övriga syskon gå lottlösa.
Jag räknar inte med att syskonen skulle sälja. Men de får barn som också vill dela på ett arv, och dessa barn får i sin tur barn som vill dela på ett arv. Till slut går det inte längre och egendomen måste säljas för att arvet monetärt skall kunna delas rättvist. Och sen är historien all.
I övrigt känner jag inte till denna familj och alla turer hit och dit. Har någon lurat och fördrivit sina familjemedlemmar är det givetvis moraliskt förkastligt.
Jag vidhåller dock att jag personligen tycker att fideikommissystemet är ett bra system för att behålla egendomar inom familjen. Att lura eller fördriva ger en dock knappast glada familjemedlemmar oavsett om man är adel eller bonde...

Då har du missat att familjen är godset och godset är familjen inom adeln. Det är inte något svart/vit, de går hand i hand. Vad får godset för värde när några med ens blod får gå ur det hela helt som vilka främlingar som helst?

Ja, men tror du att adeln Magnus sagt till barnen, Eric och Eva, att de ska berätta vad de helst vill ärva? En adel beslutar om något så stort strategiskt, så att husen och annat som var testamenterade till Eva och Eric skulle ligga till på ett sätt geografiskt så att det inte skulle helhetsbilden ifall dessa två barns andel skulle säljas i framtiden. Man kan säga så här; även om testamentet verkställdes så skulle det fortfarande vara ett fideikommiss det egentligen handlar om i en mildare form. Evas och Erics andel är är som en så liten del av helheten att varken helhetsbilden av godset eller Johans eller Carls ekonomi tagit en särskilt stor skada.

Så det är att behålla det inom familjen när ett enda barn stjäl allt och ens andra barn som kanske är 10 st barn går arvlösa? Hur mycket familj finns det när 1 helt ensam av totalt 11 barn? Jo, för den som äger ensam är det väldigt härligt, men en av elva är inte en familj på något sätt.
Citera
2019-08-18, 19:57
Medlem
Shakespeareares avatar
Här pratar TJUVEN av Saltis Carl af Peterséns om att fideikommisset är ansvar, men ingen befogenhet att göra vad man vill med egendomarna. Han var tydligen så upptagen med att berätta hur mycket ansvar och samtidigt maktlöshet det är att han glömde berätta att det också gett lyx och frihet. JÄVLA SKURK!

"Men om framtiden för Erstavik som fideikommiss säger han desto mindre. Frågan måste diskuteras inom familjen, förklarar han, inte minst med hans två systrar". Jo så som din far gjorde mot sina syskon, kommer du göra mot dina systrar. Du väntar bara på den stunden när testamentet ska öppnas.

https://www.nvp.se/Arkiv/Artiklar/20...an-1700-talet/
Citera
2019-08-31, 15:29
Medlem
Shakespeareares avatar
Ingen som har skvaller om denne tjuv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem