2019-08-16, 16:18
Medlem
Då jag stirrar på en bildskärm 8 timmar om dagen skulle jag vilja investera i den bästa tänkbara skärmen för mina ögon. Ett krav är att den ska vara stor och ersätta mina två 24-tummare som jag har idag. 32 tum borde nog funka. Sen vill jag att den ska vara skarp och visa text och grafik väldigt tydligt. Jag är lite dålig på sånt här, men då kanske man måste ha en skärm som klarar minst 100hz? Priset är inte av största vikt men jag känner att över 15000 kr är rätt mycket. Några förslag?
Citera
2019-08-16, 16:24
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockep77
Då jag stirrar på en bildskärm 8 timmar om dagen skulle jag vilja investera i den bästa tänkbara skärmen för mina ögon. Ett krav är att den ska vara stor och ersätta mina två 24-tummare som jag har idag. 32 tum borde nog funka. Sen vill jag att den ska vara skarp och visa text och grafik väldigt tydligt. Jag är lite dålig på sånt här, men då kanske man måste ha en skärm som klarar minst 100hz? Priset är inte av största vikt men jag känner att över 15000 kr är rätt mycket. Några förslag?
LG 34WK95U-W
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4752761
Riktigt skarp med sina 163 PPI och i 21:9 format. Så gott om plats för dokumentation på ena halvan och långa kodsträngar på andra. Eller har du mer behov av en hög skärm?
Citera
2019-08-16, 16:33
Medlem
Dells nya XPS laptops ska ha någon slags inbyggd teknik som tar bort skadligt blå-ljus. Minns inte vad tekniken hette, men hade jag köpt en bildskärm för 8 timmar om dagen så hade jag velat Ha den tekniken inbyggd i skärmen. Den skulle tydligen va hälsosam o godkänd av doktorer etc.
Citera
2019-08-20, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Dells nya XPS laptops ska ha någon slags inbyggd teknik som tar bort skadligt blå-ljus. Minns inte vad tekniken hette, men hade jag köpt en bildskärm för 8 timmar om dagen så hade jag velat Ha den tekniken inbyggd i skärmen. Den skulle tydligen va hälsosam o godkänd av doktorer etc.

Det "skadliga" blåljuset syftar på att det ser för mycket ut som dagsljus - dvs får oss att vara pigga. Du menar att om du skall arbeta en hel dag vill du helst inte ha en skärm som hjälper att hålla dig pigg utan hellre en skärm som härmar skymning och försöker lura hjärnan att bli trött och gå och lägga sig?
Citera
2019-08-20, 07:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g

Det är även inbyggt i Windows 10 och macOS och kallas för nattläge som man får koppla på själv om man tycker att man har ett behov av det. Större linux-distar med KDE och/eller Gnome 3 har det också.
Citera
2019-08-20, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det "skadliga" blåljuset syftar på att det ser för mycket ut som dagsljus - dvs får oss att vara pigga. Du menar att om du skall arbeta en hel dag vill du helst inte ha en skärm som hjälper att hålla dig pigg utan hellre en skärm som härmar skymning och försöker lura hjärnan att bli trött och gå och lägga sig?

Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det är även inbyggt i Windows 10 och macOS och kallas för nattläge som man får koppla på själv om man tycker att man har ett behov av det. Större linux-distar med KDE och/eller Gnome 3 har det också.

Dell XPS 7590 har en ”eyesafe” teknologi som gör att du får det där skymningsläget Utan att ändra färg. Vanligtvis när man går in i ”nattläge” så blir skärmen orange, men ”eyesafe” har utvecklat nån teknologi som gör attt skärmen hela tiden är i nattläge utan att ändra färger.

https://www.notebookcheck.net/Worrie....421366.0.html

Vet dock inte om någon vanlig skärm har det eller om det gär att ladda ner som en paycheck eller om det är inbyggt som hårdvara. Men hde jag suttit så länge framför datorn varje dag hade jag velat ha det.
Citera
2019-08-20, 10:37
Medlem
Mig veterligen har ingen visat att blått ljus är skadligt för ögonen. Dvs om vi undantar så blått att det börjar övergå i ultraviolett. Notera hur texten är full med "harmful" inom citationstecken - man är själva rädda för att trycka för mycket på detta och få marknadsföringsförbud.

Däremot har man tydligt visat att blått ljus påverkar vår vakenhet. Vilket är dåligt om man läser sent på kvällen. Men däremot bra om du vill hålla dig pigg och fräsch under arbetsdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in