2019-08-16, 14:50
Medlem
köpte nytt batteri från batteriexperten till min HP 11,2 "
men blev lite besviken på batteritiden ca 2,5-3 h orginalbatteriet räckte över 6 H
måste man ladda batteriet några ggr innan det blir bra laddat ?
har ställt ner den i energisnålt läge vad har ni för erfarenheter av utbytes batterier?
Citera
2019-08-16, 14:52
Medlem
ghostedbymes avatar
finns massa olika , och av olika kvalitet , man får det man betalar för ofta

ja ladda i och ut några ggr , så ser du sen hur bra ditt är
Citera
2019-08-16, 14:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Antar att du inte köpte ett orginalbatteri? Det man brukar säga är att ladda upp det fullt för att sedan ladda ur det fullt och sedan använda normalt. För att cellerna i batteriet ska acklimatiseras.

Jag är ingen tekniker så kan bara recitera vad jag hört och vad som låter trovärdigt.
Citera
2019-08-16, 15:07
Medlem
Tack för svaren
japp är inte org batteri ,org batteriet var på 4800 mah det här på 4400 mah
köpte det för det var billigt 479Kr ock ett original kostar minst dubbelt så mycket och man får en ny 11,2 timmare för 1990 kr
man får väl se om det blir bättre batteritid efter man laddat det några ggr
Citera
2019-08-16, 15:09
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
köpte nytt batteri från batteriexperten till min HP 11,2 "
men blev lite besviken på batteritiden ca 2,5-3 h orginalbatteriet räckte över 6 H
måste man ladda batteriet några ggr innan det blir bra laddat ?
har ställt ner den i energisnålt läge vad har ni för erfarenheter av utbytes batterier?

Kolla vilken kapacitet som står på batteriet (Wh) och jämför med original, bra celler kostar mera så troligen har dom sparat in på detta.

Ett Li-Ion batteri ska inte behöva köras in utan räcker att ladda fullt första gången. Sedan kan det hända datorn måste "lära" sig det nya batteriet så kvarvarande kapacitet kan visa fel första gångerna.
Citera
2019-08-16, 15:44
Medlem
Du har fått chinesium batterier, med andra ord skräp. Senast jag bytte batterier i min så plockade jag med mig kasserade skruvdragarbatterier från jobbet. Dessa var av hög kvalitet och fick någon extra h i brinntid på laptopen. Jag rekommenderar att du köper hem batterier med bra kapacitet och byter dem på egen hand nästa gång. Sen måste du även tänka i barnor gällande den svagaste länken. Räcker med att ett batteri av fyra är av sämre kvalite så kommer kasetten endast leverera så mycket det sämta batteriet har i kapacitet.
Citera
2019-08-16, 16:11
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Antar att du inte köpte ett orginalbatteri? Det man brukar säga är att ladda upp det fullt för att sedan ladda ur det fullt och sedan använda normalt. För att cellerna i batteriet ska acklimatiseras.

Jag är ingen tekniker så kan bara recitera vad jag hört och vad som låter trovärdigt.
Det var förr med NiCd-batterier man gjorde så, nu för tiden kör man bara.

Problemet kan vara att de ursprungliga cellerna inte tillverkas längre, tillverkaren av packet och tagit mindre celler (både storlek och kapacitet), för att ens kunna göra en ersättare!
Citera
2019-08-16, 16:17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det var förr med NiCd-batterier man gjorde så, nu för tiden kör man bara.

Problemet kan vara att de ursprungliga cellerna inte tillverkas längre, tillverkaren av packet och tagit mindre celler (både storlek och kapacitet), för att ens kunna göra en ersättare!

Asolut. Men jag visste inte vilken typ av batteri han köpte eller menade. Dessutom har Li-Ion-batterier visat sig hålla längre vid strömfasta.

https://batteryuniversity.com/learn/...ased_batteries
Citera
2019-08-16, 18:58
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto