Citat:
Ursprungligen postat av
Bongoman
Dubbelt dass, då blir det frusna kulor. Räkna med 75 W/m2 för komfortvärme. 100 W/m2 om du vill ha rumstemperatur. Vid blåst och minusgrader, var glad om du kan ta av jackan.
Jag tror inte den specifika effekten (W/m² golvyta) räcker för något så litet som ett (jag antar helt friliggande) utedass. Där är ju den avkylande ytan mycket större i förhållande till golvytan än vad den är på ett större hus, alltså fler m² yttervägg per m² golv i utedasset och därmed ökar specifika värmebehovet. Sedan är kanske inte isoleringen så tjock heller.
Jag satte in ett 500 W element på farsans badrum när han var för gammal för att elda och bara hade en luft-luftvärmepump som höll kök och ett rum till beboeliga. Badrummets fyra väggar var alla murade innerväggar men vätte mot rum som saknade uppvärmning men ändå inte blev kallare än enstaka minusgrader kanske i det värsta rummet. Taket var isolerat upp mot ouppvärmd vind. På detta badrum blev det inte mysigt när det var några minusgrader ute, då skulle man behövt mer än 500 W eller bättre isolering.
Citat:
Ursprungligen postat av
Boosheid
Termostaten är ju av bimetall. Den skiter i spänningen utan känner enbart av temperaturen. Jag undrar mest varför ett element på 800 watt går på tvåfas? Man kan ju få ut 2300 watt på enfas?
Förmodligen gör de sådana element för rum med litet värmebehov men där det av någon anledning är framdraget tvåfasmatning för elementet, t ex för att det är tvåfas till alla element i kåken och de andra är på större effekt.
Jag tror du kan få det lite kallt om röven men testa för all del. Märker du att kisset sitter fast för det har frusit i urinröret så är det ju snabbt gjort att doppa snoppen i något varmt och åka och skaffa ett kraftigare element.