• 1
  • 2
2019-08-13, 18:05
Medlem
Etikkos avatar
Tjena!
Kanske inte rätt forum ber om ursäkt men kör ändå.
Jag var på fest i lördags men tyvärr så tappade jag min plånbok då var där mitt Id-Kort, Bank-kort etc ja att fixa nya inget problem men det största som hindrar är att mitt pass gick ut 6/08.
Då man behöver giltig ID för att ansöka om nytt legg vilket jag inte har, min familj bor utomlands så jag ringde polisen idag och frågade vad jag skulle göra.
Svaret blev att jag ska hämta en lärare eller arbetsgivare med mig för att intyga den jag är fyfan vad pinsamt det är. Mår så dåligt när jag tänker på det här att jag har skjutit mig själv i foten ingen fest och dricka på länge tills jag fixar nytt ID.
Finns det någon annan lösning att säga att min kompis är min kusin eller är det kört?
Tacksam för svar!
Citera
2019-08-13, 18:07
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etikko
Finns det någon annan lösning att säga att min kompis är min kusin eller är det kört?
Tacksam för svar!

Kusin räcker inte

https://polisen.se/tjanster-tillstan...handling-pass/
Citera
2019-08-13, 18:08
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Tjena!
Jag var på fest i lördags men tyvärr så tappade jag min plånbok då var där mitt Id-Kort, Bank-kort etc ja att fixa nya inget problem men det största som hindrar är att mitt pass gick ut 6/08.
Då man behöver giltig ID för att ansöka om nytt legg vilket jag inte har, min familj bor utomlands så jag ringde polisen idag och frågade vad jag skulle göra.
Svaret blev att jag ska hämta en lärare eller arbetsgivare med mig för att intyga den jag är fyfan vad pinsamt det är. Mår så dåligt när jag tänker på det här att jag har skjutit mig själv i foten ingen fest och dricka på länge tills jag fixar nytt ID.
Tacksam för svar!

Varför är det så farligt? Lär dig nånting av den här situationen att du skaffar ett pass då slipper du fråga andra.
Citera
2019-08-13, 18:08
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Tjena!
Tacksam för svar!

Skärp dig för fan, det finns värre saker i världen än att be sin lärare haka pa till polisstationen nagra minuter för att vittna om att du är du. Köp en flarra vin eller en chokladask som tack för hjälpen. Att säga att din kompis är din kusin kommer ej att funka.
Citera
2019-08-13, 18:11
Medlem
Etikkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Varför är det så farligt? Lär dig nånting av den här situationen att du skaffar ett pass då slipper du fråga andra.

Inget farligt självklart men att det kommer dröja länge innan allt är fixat, mitt fel.
Citera
2019-08-13, 18:13
Medlem
Det är ingen fara. Fundera på vilken lärare som känns bäst att fråga och då frågar du... behöver ju inte berätta att du var full....
Citera
2019-08-13, 18:18
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Inget farligt självklart men att det kommer dröja länge innan allt är fixat, mitt fel.

Ja men då får det ta tid när mitt id gick ut märkte jag det när jag skulle hämta ut ett paket lagom pinsamt ba morsan vi måste gå till polisen. Vad har har du nu gjort skit unge
Citera
2019-08-13, 18:23
Medlem
Etikkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Ja men då får det ta tid när mitt id gick ut märkte jag det när jag skulle hämta ut ett paket lagom pinsamt ba morsan vi måste gå till polisen. Vad har har du nu gjort skit unge

Vet du om det är möjligt att ta med sin styvfar? Är det någon som kan det här.
Citera
2019-08-13, 18:24
Medlem
Varför känns det så farligt att fråga en lärare? Asså undrar bara.

Tänk på att de också har varit unga å hamnat i skiten nån gång. Tänk en stund på vilken lärare som du är bekvämast med och fråga sedan lite trevligt om de kan hänka till polisen en kvart. Antingen berättar du vad som hänt eller så säger du att plånboken blev stulen.

När jag var sjutton hade jag supit bort legget och bankkortet samt hade inget pass, å hade dessutom hamnat i fyllecell. Päronen var utomlands och eftersom att jag berättade att jag var minderårig behövde jag att nån vuxen kom och hämtade mig så jag fick med svansen mellan benen ringa mina översköna mattelärare och be honom baila ut mig.
Citera
2019-08-13, 18:28
Medlem
Citat:
Tjena!
Tacksam för svar!
minns inte exakt nu men... Det är en jävla process och det är lika bra att du sätter igång direkt för det tar en jälva massa tid och kräver att man går dit personingen.
https://polisen.se/tjanster-tillstan...handling-pass/ För mig räckte det att ta med en äldre kompis.

Det med postonord sa ingen och står inte på nätet och detta betydde att jag fick vänta ytterligare en hel vecka utöver den tid som allt det andra tog.
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/fullmakter https://www.postnord.se/siteassets/p...r/5460-77e.pdf

Gå någonstans och fixa ett bra fota kan du sätta igång med direkt.

vad är det för något ID du vill ha... tänk på att det måste vara internationellt annars är det helt stopp om du ska till Danmark.
Senast redigerad av Brodrude 2019-08-13 kl. 18:35.
Citera
2019-08-13, 18:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Läsde du ens länken jag gav Dig? Inga andra närstående än de som finns på listan duger.
Citera
2019-08-13, 18:30
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Tror att det ska kunna gå med styvfar.
Sjukt att en lärare skulle ha mer koll än en styvfar på identiteten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in