2019-08-12, 23:52
Medlem
Hej.

Kan man köra tunga marklyft, tunga knäböj, tunga militärpressar och även tung bänkpress en och samma vecka?

eller bör man köra en av ovanstående tungt och dom andra lätt på en vecka för att sedan byta tung övning?
Citera
2019-08-12, 23:56
Medlem
Nej, då dör man.

Klart man kan.
Citera
2019-08-12, 23:58
Medlem
Ja. Trodde det var lite standard att köra det med med nybörjarschema?
Citera
2019-08-13, 00:00
Medlem
Klart man kan. Jag gör det varje vecka och jag har alltid utvecklats bra.
Citera
2019-08-13, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargtrojan
Ja. Trodde det var lite standard att köra det med med nybörjarschema?

Ja, i och för sig. Jag är inte orolig för att musklerna inte orkar med utan snarare för att nervsystemet inte ska orka med.
Citera
2019-08-13, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foressst
Ja, i och för sig. Jag är inte orolig för att musklerna inte orkar med utan snarare för att nervsystemet inte ska orka med.

Vad menar du med att nervsystemet inte ska hinna med? Antingen så orkar din kropp lyfta vikterna eller inte. Orkar den inte det så kommer den kanske göra det nästa gång du lyfter.
Citera
2019-08-13, 00:09
Medlem
Citat:
Hej.

Kan man köra tunga marklyft, tunga knäböj, tunga militärpressar och även tung bänkpress en och samma vecka?

eller bör man köra en av ovanstående tungt och dom andra lätt på en vecka för att sedan byta tung övning?

Citat:
Fast din fråga är väldigt trubbigt utformad. Du skriver bara kan man köra övning x,y och z samma vecka utan att nämna frekvens, volym etc. Kan du köra dessa på tre pass på en vecka? Ja, förmodligen. Kan du köra dessa på 6 pass på en vecka? Nej, troligtvis inte.

Så länge du ger din kropp en chans till återhämtning, och i övrigt äter och sover ordentligt, så är det inga problem.
Citera
2019-08-13, 00:11
Medlem
Citat:
Vad menar du med att nervsystemet inte ska hinna med? Antingen så orkar din kropp lyfta vikterna eller inte. Orkar den inte det så kommer den kanske göra det nästa gång du lyfter.

Jag menar central nervous system fatigue, det är det jag är orolig för.
Citera
2019-08-13, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Fast din fråga är väldigt trubbigt utformad. Du skriver bara kan man köra övning x,y och z samma vecka utan att nämna frekvens, volym etc. Kan du köra dessa på tre pass på en vecka? Ja, förmodligen. Kan du köra dessa på 6 pass på en vecka? Nej, troligtvis inte.

Så länge du ger din kropp en chans till återhämtning, och i övrigt äter och sover ordentligt, så är det inga problem.

Om jag omformulerar frågan till en mer utvecklad så lyder den såhär:
Kan man träna 5x5 i marklyft, knäböj, bänkpress och militärpress en gång var i veckan med 1 dags vila mellan passen? Förutsatt att sömn och kost är bra. Förhoppningen är att man ska kunna använda schemat utan att behöva vila från det, till skillnad från vissa andra scheman som man enbart bör köra någon vecka för att sedan vila.
Citera
2019-08-13, 00:18
Medlem
Citat:
Om jag omformulerar frågan till en mer utvecklad så lyder den såhär:
Kan man träna 5x5 i marklyft, knäböj, bänkpress och militärpress en gång var i veckan med 1 dags vila mellan passen? Förutsatt att sömn och kost är bra. Förhoppningen är att man ska kunna använda schemat utan att behöva vila från det, till skillnad från vissa andra scheman som man enbart bör köra någon vecka för att sedan vila.

Ja. Man kan ju bli lite paj i benen av att köra marklyft och knäböj samma dag dock. Brukar köra knäböj och bänkpress ett pass och militärpress samt marklyft det andra. Sen kompletterar jag basövningarna med det jag vill fokusera på.
Citera
2019-08-13, 00:24
Medlem
Citat:
Ja. Man kan ju bli lite paj i benen av att köra marklyft och knäböj samma dag dock. Brukar köra knäböj och bänkpress ett pass och militärpress samt marklyft det andra. Sen kompletterar jag basövningarna med det jag vill fokusera på.

Jag hade tänkt att ha 4 pass i veckan, troligen i denna ordning:

Pass 1. marklyft.
1 dags vila.
Pass 2. bänkpress
1 dags vila.
Pass 3. knäböj.
1 dags vila.
Pass 4. Militärpress.
Citera
2019-08-13, 00:28
Medlem
Citat:
Jag hade tänkt att ha 4 pass i veckan, troligen i denna ordning:

Pass 1. marklyft.
1 dags vila.
Pass 2. bänkpress
1 dags vila.
Pass 3. knäböj.
1 dags vila.
Pass 4. Militärpress.

Låter som en bra ordning. Då får muskelgrupperna sin vila.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in