2019-08-13, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargtrojan
Låter som en bra ordning. Då får muskelgrupperna sin vila.
Tack.
Citera
2019-08-13, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foressst
Jag hade tänkt att ha 4 pass i veckan, troligen i denna ordning:

Pass 1. marklyft.
1 dags vila.
Pass 2. bänkpress
1 dags vila.
Pass 3. knäböj.
1 dags vila.
Pass 4. Militärpress.
Öh ska du bara köra det där eller?

Är det här en trolltråd?

Dela upp kroppen på tre dagar, med två muskelgrupper på varje dag + mage.

Här har du ett basic schema som du kan modda efter hur du vill.

1. Bröst triceps M
Vila
2. Rygg axlar M
Vila
3. Ben biceps M
Vila

Repeat

Utgå ifrån 2 muskelgrupper per pass, med en dags vila i mellan.

Krångla inte till det.
Citera
2019-08-13, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmgivenAvIdioter
Öh ska du bara köra det där eller?

Är det här en trolltråd?

Dela upp kroppen på tre dagar, med två muskelgrupper på varje dag + mage.

Här har du ett basic schema som du kan modda efter hur du vill.

1. Bröst triceps M
Vila
2. Rygg axlar M
Vila
3. Ben biceps M
Vila

Repeat

Utgå ifrån 2 muskelgrupper per pass, med en dags vila i mellan.

Krångla inte till det.

Nej jag ska inte bara köra det. Det är min grund i varje pass. Det är ungefär ett pull, push, leg schema förutom att jag inte kör axlar på pushdagen utan har en separat dag för det. Jag kommer självklart troligen också att lägga till fler lättare övningar i passen som till exempel bicepscurls och liknande.
Citera
2019-08-13, 01:44
Medlem
Citat:
Nej jag ska inte bara köra det. Det är min grund i varje pass. Det är ungefär ett pull, push, leg schema förutom att jag inte kör axlar på pushdagen utan har en separat dag för det. Jag kommer självklart troligen också att lägga till fler lättare övningar i passen som till exempel bicepscurls och liknande.
Kul. Glhf osv.
Citera
2019-08-13, 08:31
Medlem
Det där med överträning har blivit överdrivet. Skulle tippa på att 99% som oroar sej inte ens är i närheten.
Kör en 3split med basövningar i varje (3x8).
Rygg, biceps.
Axlar, bröst, triceps.
Ben, mage.
Vila.
Rygg, biceps.
Axlar, bröst, triceps.
Ben, mage.
Vila.
Ibland nått cardiopass om orken finns, detta med ett fysiskt arbete och jag är inte övertränad för fem öre.
Citera
2019-08-13, 08:56
Medlem
Citat:
Jag hade tänkt att ha 4 pass i veckan, troligen i denna ordning:

Pass 1. marklyft.
1 dags vila.
Pass 2. bänkpress
1 dags vila.
Pass 3. knäböj.
1 dags vila.
Pass 4. Militärpress.

Trodde det var standardövningar som ingick i allas schema?

Jag har varit övertränad (tränade 7 dagar i veckan och jobbade stenhårt) och tro mig, du skulle märka det. Man vilar en period och tar det lite lugnt när man kör igång så är det lugnt.

Du vilar 3 dagar i veckan, det är mer än tillräckligt!
Jag vilar 1-2 dagar i veckan...
Citera
2019-08-13, 10:21
Medlem
Citat:
Hej.

Kan man köra tunga marklyft, tunga knäböj, tunga militärpressar och även tung bänkpress en och samma vecka?

eller bör man köra en av ovanstående tungt och dom andra lätt på en vecka för att sedan byta tung övning?

Du lär få mest ut av det om du tex kör programet Stronglifts som är ett bra exempel på hur man kombinerar basövningarna du nämner i ett komplett upplägg.

Programet höjer vikterna lite varje pass vilket gör det svårare än traditionella "kör vad jag känner-vilken vikt jag vill idag-scheman". Men utvecklingen blir ju därefter också. Dock inget schema jag skulle rekommendera den vanliga "gymmaren" på gymmet. De flesta har nog inte tiden/viljan att lära sig utföra basövningarna korrekt. När man efter månader knäböjer 130 kg kan det ju vara bra att ha stenkoll på övningen för annars pajar väl knät, ryggen eller något annat... Och det är samma för de andra övningarna i upplägget.
Citera
2019-08-13, 12:52
Medlem
Jag körde PPL(push/pull/legs 7 dagar per vecka i hundra dagar så det där funkar garanterat utan att bli trött.
Citera
2019-08-13, 15:08
Medlem
Det finns i princip noll och ingen risk för överträning för dig varken muskulärt eller i nervsystemet. Kör på. Kör mer och tyngre om du vill växa snabbare och tänk på att ibland gå ner och köra färre reps och tyngre istället för att bara köra halvklassiska 4x10 rakt igenom. Käka mycket, sov mycket och skippa sponken så blir du grann till 2020.
Citera
2019-08-13, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javola
Det finns i princip noll och ingen risk för överträning för dig varken muskulärt eller i nervsystemet. Kör på. Kör mer och tyngre om du vill växa snabbare och tänk på att ibland gå ner och köra färre reps och tyngre istället för att bara köra halvklassiska 4x10 rakt igenom. Käka mycket, sov mycket och skippa sponken så blir du grann till 2020.

Jag hade tänkt att köra på 5x5 på marklyft, knäböj, bänkpress, axlepress. Kan man göra det på dom övningarna 1 gång i veckan utan att behöva byta schema?
Citera
2019-08-13, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ds3
Det där med överträning har blivit överdrivet. Skulle tippa på att 99% som oroar sej inte ens är i närheten.
Kör en 3split med basövningar i varje (3x8).
Rygg, biceps.
Axlar, bröst, triceps.
Ben, mage.
Vila.
Rygg, biceps.
Axlar, bröst, triceps.
Ben, mage.
Vila.
Ibland nått cardiopass om orken finns, detta med ett fysiskt arbete och jag är inte övertränad för fem öre.

hörrni det är bara att köra... jag har utmattningssyndrom då jävlar kan jag tala om att nä ! Det är inte bara att köra längre !

fast trots detta så kör jag ganska hårt i bland.
Citera
2019-08-13, 23:44
Medlem
Citat:
Om jag omformulerar frågan till en mer utvecklad så lyder den såhär:
Kan man träna 5x5 i marklyft, knäböj, bänkpress och militärpress en gång var i veckan med 1 dags vila mellan passen? Förutsatt att sömn och kost är bra. Förhoppningen är att man ska kunna använda schemat utan att behöva vila från det, till skillnad från vissa andra scheman som man enbart bör köra någon vecka för att sedan vila.
Det bör väl inte vara några problem men jag kan tycka att fyra tunga basövningar per pass, med bara en dags vila emellan, riskerar att slita ut dig på sikt. Men det är väl olika.

Jag föreslår att du använder dig av Stronglifts eller Starting Strength, som är i princip samma program som du föreslår men lite bättre avvägda och beprävade än ditt förslag.
Senast redigerad av mushymushy 2019-08-13 kl. 23:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in