2019-08-13, 00:22
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Så du baserar det på att hänglåset är litet? Du bör nog vara försiktig med att flytta på den. Har de inget serienummer? Lämna det till polisen i så fall så kan de se om den är anmäld stulen.
Du läser inte ens trådstarten va? Jag kontaktade polisen idag och scootern är dumpad i en buske mitt ute i skogen, du tror någon har parkerat den där eller?
Citera
2019-08-13, 00:37
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Du läser inte ens trådstarten va? Jag kontaktade polisen idag och scootern är dumpad i en buske mitt ute i skogen, du tror någon har parkerat den där eller?

Jag har läst trådstarten men en låst scooter eller cykel ses väldigt sällan som hittegods eller övergiven.

Jag såg att du har kontaktat polisen men du skrev inte ifall du angett något serienummer, har du uppgett det och det inte finns något intresse från polisens sida så är den knappast anmäld stulen.
Citera
2019-08-13, 00:50
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Jag har läst trådstarten men en låst scooter eller cykel ses väldigt sällan som hittegods eller övergiven.

Jag såg att du har kontaktat polisen men du skrev inte ifall du angett något serienummer, har du uppgett det och det inte finns något intresse från polisens sida så är den knappast anmäld stulen.
Haha du trollar va? En scooter för kanske 10k som står i en buske i skogen är knappast övergiven? Och skulle du sätta ett lås för 25 kr på ett fordon värt flera tusen?

Edit: https://outl1.se/fatscooter-hr2?ps=O...iABEgJa4vD_BwE
Exakt såhär såg den ut, antar att den finns i flera varianter men det är inget billigt skit direkt.
Citera
2019-08-13, 01:16
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Haha du trollar va? En scooter för kanske 10k som står i en buske i skogen är knappast övergiven? Och skulle du sätta ett lås för 25 kr på ett fordon värt flera tusen?

Edit: https://outl1.se/fatscooter-hr2?ps=O...iABEgJa4vD_BwE
Exakt såhär såg den ut, antar att den finns i flera varianter men det är inget billigt skit direkt.

Suck... nej jag trollar inte.

Om du är läskunnig så borde du ha sett att jag skrev att de sällan ses som övergivna.

Jag vet inte om du förstår det här men det är svårt att visualisera exakt hur det ser ut på din beskrivning så jag utgår från vad du skriver. Du har en elscooter i skogen med ett lås, du har anmält till polisen att du misstänker att den är stulen (du vägrar svara på om du uppgett serienumret på den), de har uppenbarligen inte sett någon anmälan som passar in och de har inte bett dig lämna in den eller hämtat in den på egen hand.

Nu planerar du att själv klippa upp låset och ta med den in till polisen och tycker att det är idiotiskt att ens förklara att det kan vara en dum idé. Du har inte nödvändigtvis rätt att klippa upp låset även om det är stöldgods då det mycket väl kan ses som egenmäktigt förfarande om den fortfarande anses vara i någons besittning vilket en låst cykel (vanligaste exemplet) i princip alltid anses vara.

Du verkar inte speciellt intresserad av ett vettigt juridiskt svar då du är för kåt på att få en elscooter så för all del, klipp upp låset och lämna in den till polisen och förklara situationen.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2019-08-13 kl. 01:21.
Citera
2019-08-13, 01:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Om du är läskunnig så borde du ha sett att jag skrev att de sällan ses som övergivna.

Jag vet inte om du förstår det här men det är svårt att visualisera exakt hur det ser ut på din beskrivning så jag utgår från vad du skriver. Du har en elscooter i skogen med ett lås, du har anmält till polisen att du misstänker att den är stulen (du vägrar svara på om du uppgett serienumret på den), de har uppenbarligen inte sett någon anmälan som passar in och de har inte bett dig lämna in den eller hämtat in den på egen hand.

Nu planerar du att själv klippa upp låset och ta med den in till polisen och tycker att det är idiotiskt att ens förklara att det kan vara en dum idé. Du har inte rätt att klippa upp låset även om det är stöldgods då det handlar om egenmäktigt förfarande om den fortfarande anses vara i någons besittning vilket en låst cykel (vanligaste exemplet) i princip alltid anses vara.

Du verkar inte speciellt intresserad av ett vettigt juridiskt svar då du är för kåt på att få en elscooter så för all del, klipp upp låset och lämna in den till polisen och förklara situationen.

Ditt/dina svar och exempel är klockrena. Det TS "försöker" få till "hittegods" är aldrig hittegods, om TS/"man" försöker sig på att klippa upp lås och liknande. Sådant är inte lagligt.

Kan likställas att någon parkerar sin bil någonstans på knepigt ställe, och "upphittaren" bryter upp låset för att "han har hittat bilen". (Vet, kasst exempel, men ändå).

TS kan åka på "tillgrepp av fortskaffningsmedel", eller som det mer folkligt korrekt och ojuridiskt heter "stöld". Personen som äger elmotorcykeln kanske är ute och tältar, exempelvis?

TS ska låta bli hojen. Det är mitt råd. (Växer det mossa eller liknande på elmotorcykeln, så att den uppenbart är övergiven, är det kanske en "annan femma").
Citera
2019-08-13, 01:58
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ditt/dina svar och exempel är klockrena. Det TS "försöker" få till "hittegods" är aldrig hittegods, om TS/"man" försöker sig på att klippa upp lås och liknande. Sådant är inte lagligt.

Kan likställas att någon parkerar sin bil någonstans på knepigt ställe, och "upphittaren" bryter upp låset för att "han har hittat bilen". (Vet, kasst exempel, men ändå).

TS kan åka på "tillgrepp av fortskaffningsmedel", eller som det mer folkligt korrekt och ojuridiskt heter "stöld". Personen som äger elmotorcykeln kanske är ute och tältar, exempelvis?

TS ska låta bli hojen. Det är mitt råd. (Växer det mossa eller liknande på elmotorcykeln, så att den uppenbart är övergiven, är det kanske en "annan femma").

Vi är inne på ett område med dåligt med praxis men jag tycker inte att exemplet med bilen är särskilt dåligt rent juridiskt, även om det syftar till det extrema som TS tolkning skulle leda till (ofta är det vettigt att påpeka det).

För att TS ska ha rätt till att bryta låset så krävs det att han har rätt att rubba besittningen, jag anser att han saknar rätt till det. Man kan jämföra med självtäkt, ägaren till egendomen har inte rätt att rubba besittningen så varför skulle TS ha det?

Vi är av samma åsikt gällande vad TS bör göra. Han bör åtminstone få ett godkännande av polisen att klippa upp låset innan han gör det men jag tvivlar på att de skulle ge ett medgivande.
Citera
2019-08-13, 02:52
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Om elscootern tillhör någon firma som sysslar med uthyrning av dessa elscootrar så kommer du inte få den i egen ägo. Om den är privatägd och polisen inte hittar den rättmätiga ägaren kan du eventuellt få den. Den kan vara urladdad så se till att ha laddningsgrejer.
Fel, TS har gett polisen ett tips, TS får inget artikelnummer för godset som man får vid inlämningar. TS kan ta den och lämna den till polisen, för att sedan vänta 90 dagar och kvittera ut den. Men kommer polisen och omhändertar den först så anses det vara förverkat gods (efter 90 dagar) som säljs genom polisen.
Anmäls den efter att TS tagit den och lämnat den till polisen så ligger TS lite smått i det luddiga gräset. Jag har själv pratat med polisen om detta, det vi kom fram till var att varje situation bedöms separat och det kan vara en brottslig handling om man kommer in med stöldgods till polisen, allt utefter omständigheterna. Gör så att du ringer 11414 och säger att du ska lämna in en el-moppe innan du gör detta, och ber om att det dokumenteras eller dylikt.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Är det en sådan hoj som TS länkar så ses nog ett skolskåpslås mer som en prydnad till däcket än en faktisk låsmekanism.

Edit/note: TS, om den är låst så att hjulet inte kan röra sig så har du ingen rätt att ta den, såvida inte polisen säger att de tacksamt ser att du tar den till polisstation.
Senast redigerad av GoUoD 2019-08-13 kl. 03:00.
Citera
2019-08-13, 06:18
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
kanske Norrköping?

https://mobil.folkbladet.se/nyheter/...om6236192.aspx
Citera
2019-08-13, 10:14
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:

Nu planerar du att själv klippa upp låset och ta med den in till polisen och tycker att det är idiotiskt att ens förklara att det kan vara en dum idé. Du har inte nödvändigtvis rätt att klippa upp låset även om det är stöldgods då det mycket väl kan ses som egenmäktigt förfarande om den fortfarande anses vara i någons besittning vilket en låst cykel (vanligaste exemplet) i princip alltid anses vara.

Men snälla människa, jag har aldrig skrivit att jag ska klippa upp låset och ta den! Och nej jag har inte gett de något serienummer, jag hade ingen tanke på det när jag hittade den.

Och vadå ''sett någon anmälan'', är du rolig eller? Jag hittade den igår vid klockan 19 typ, några timmar senare skickade jag ett mail, tror du de sitter uppe på nätterna och kollar igenom anmälningar på försvunna fordon?
Citera
2019-08-13, 10:38
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Men snälla människa, jag har aldrig skrivit att jag ska klippa upp låset och ta den! Och nej jag har inte gett de något serienummer, jag hade ingen tanke på det när jag hittade den.

Och vadå ''sett någon anmälan'', är du rolig eller? Jag hittade den igår vid klockan 19 typ, några timmar senare skickade jag ett mail, tror du de sitter uppe på nätterna och kollar igenom anmälningar på försvunna fordon?

Du skrev själv att du tänker avvakta ett par dagar och sedan kanske ta den och lämna in den på egen hand, du uttrycker även oro för att någon skulle kunna se dig klippa låset. Jag förklarade att det vore en dålig idé rent juridiskt.

Självklart slår man mot registret om man får in ett tips på ett stulet fordon, det tar 1 sekund. Nu går det ju dock inte att göra en säker sökning då de inte fick något serienummer eller liknande.
Citera
2019-08-13, 10:50
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Fel, TS har gett polisen ett tips, TS får inget artikelnummer för godset som man får vid inlämningar. TS kan ta den och lämna den till polisen, för att sedan vänta 90 dagar och kvittera ut den. Men kommer polisen och omhändertar den först så anses det vara förverkat gods (efter 90 dagar) som säljs genom polisen.
Anmäls den efter att TS tagit den och lämnat den till polisen så ligger TS lite smått i det luddiga gräset. Jag har själv pratat med polisen om detta, det vi kom fram till var att varje situation bedöms separat och det kan vara en brottslig handling om man kommer in med stöldgods till polisen, allt utefter omständigheterna. Gör så att du ringer 11414 och säger att du ska lämna in en el-moppe innan du gör detta, och ber om att det dokumenteras eller dylikt.

Är det en sådan hoj som TS länkar så ses nog ett skolskåpslås mer som en prydnad till däcket än en faktisk låsmekanism.

Edit/note: TS, om den är låst så att hjulet inte kan röra sig så har du ingen rätt att ta den, såvida inte polisen säger att de tacksamt ser att du tar den till polisstation.

Om tjuven tagit sparkcykeln med låset från någons tomt. Inte orkat bära på den längre och dumpat den i skogen och någon hittar den och lämnar den till polisen så kan väl det inte vara ett brott oavsett om den är låst eller ej. Dvs tjuven har självklart begått ett brott men inte personen som lämnat in cykeln/sparkcykeln.
Citera
2019-08-13, 10:59
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
kanske Norrköping?

https://mobil.folkbladet.se/nyheter/...om6236192.aspx

Citat:

Är det Emmas scooter du hittat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in