• 1
  • 2
2019-08-12, 21:20
Medlem
cybergrodans avatar
Jag gick idag i skogen och såg en ganska ny och väldigt fräsch elscooter som stod uppenbart dumpad där. Det satt ett litet hänglås (sånt man har på skåp typ) på framhjulet, inget mer. Jag gick i området ganska länge med hunden men såg inte till en enda människa, så jag antar att den är stulen och lämnad på platsen. Jag mailade polisen när jag kom hem och skickade lite bilder samt en vägbeskrivning, men vad händer nu?

Jag har lämnat in en plånbok tidigare till polisen och efter ett tag (minns inte hur länge?) så hade ägaren inte hämtat den och jag fick den då. Vore inte dumt att få en elscooter . Men det kanske inte fungerar på samma sätt när jag inte själv har lämnat in den utan bara kontaktat polisen?
Citera
2019-08-12, 21:24
Bannlyst
Om elscootern tillhör någon firma som sysslar med uthyrning av dessa elscootrar så kommer du inte få den i egen ägo. Om den är privatägd och polisen inte hittar den rättmätiga ägaren kan du eventuellt få den. Den kan vara urladdad så se till att ha laddningsgrejer.
Citera
2019-08-12, 21:26
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Om elscootern tillhör någon firma som sysslar med uthyrning av dessa elscootrar så kommer du inte få den i egen ägo. Om den är privatägd och polisen inte hittar den rättmätiga ägaren kan du eventuellt få den. Den kan vara urladdad så se till att ha laddningsgrejer.
Yes okej! Men kommer polisen hämta denna eller tror du? Annars blir den ju säkert stulen igen...
Citera
2019-08-12, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Yes okej! Men kommer polisen hämta denna eller tror du? Annars blir den ju säkert stulen igen...
Vadå igen? Den behöver inte vara stulen utan bara placerad där av den som äger den. Gick du vid någon sjö så kan ägaren ha varit och badat och lämnat den på ett korkat sätt.

De kommer inspektera den på plats och försöka hitta ägaren innan de plockar in den. Hur de gör då kan jag inte svara på.
Citera
2019-08-12, 21:30
Medlem
kalkryggars avatar
Om polisen skulle få för sig att hämta den så kommer dom förmodligen inte att skriva dit ditt namn. Vill du ha ditt namn så bör du nog lämna in den själv.

Om den tillhör ett sånt där uthyrningsföretag så kommer du ändå inte att kunna använda den. Det är ju inte heller så svårt att se vilket företag den i så fall tillhör heller så du kan ju lika gärna själv lämna tillbaka den i så fall.

Men om det är en privatköpt så kan du ta med den till polisen och lämna in den. Säg att dom skriver att du är intresserad av hittelön eller att du får den om den inte hämtas ut.

Jag tror däremot inte att polisen kommer skicka bil för att hämta in den. Polisen hinner ju inte ens utreda våldtäkt så om du själv inte tar med den så kommer den att bli liggande.
Citera
2019-08-12, 21:30
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Vadå igen? Den behöver inte vara stulen utan bara placerad där av den som äger den. Gick du vid någon sjö så kan ägaren ha varit och badat och lämnat den på ett korkat sätt.

De kommer inspektera den på plats och försöka hitta ägaren innan de plockar in den. Hur de gör då kan jag inte svara på.
Nejnej, den var garanterat stulen. Det var inte i närheten av någon sjö och den stod lutat mot en buske...
Men tack för svar!
Citera
2019-08-12, 21:32
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Om polisen skulle få för sig att hämta den så kommer dom förmodligen inte att skriva dit ditt namn. Vill du ha ditt namn så bör du nog lämna in den själv.

Om den tillhör ett sånt där uthyrningsföretag så kommer du ändå inte att kunna använda den. Det är ju inte heller så svårt att se vilket företag den i så fall tillhör heller så du kan ju lika gärna själv lämna tillbaka den i så fall.

Men om det är en privatköpt så kan du ta med den till polisen och lämna in den. Säg att dom skriver att du är intresserad av hittelön eller att du får den om den inte hämtas ut.

Jag tror däremot inte att polisen kommer skicka bil för att hämta in den. Polisen hinner ju inte ens utreda våldtäkt så om du själv inte tar med den så kommer den att bli liggande.
Jo precis, känns inte som att polisen kommer prioritera detta precis. Jag vill heller inte få det att se ut som att jag har snott den så jag vet inte om jag vill hämta den själv. Jag ger det några dagar, polisen lär ju i alla fall svara på mailet eller ringa upp. Är den kvar om några dagar så kanske jag tar den och lämnar in!
Citera
2019-08-12, 21:35
Bannlyst
Citat:
Jo precis, känns inte som att polisen kommer prioritera detta precis. Jag vill heller inte få det att se ut som att jag har snott den så jag vet inte om jag vill hämta den själv. Jag ger det några dagar, polisen lär ju i alla fall svara på mailet eller ringa upp. Är den kvar om några dagar så kanske jag tar den och lämnar in!
Jag tror inte att en person som stjäl saker lämnar sina uppgifter till polisen av alla organisationer , det förstår nog de också.

Du kan nog vara lugn.
Citera
2019-08-12, 23:04
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Jag tror inte att en person som stjäl saker lämnar sina uppgifter till polisen av alla organisationer , det förstår nog de också.

Du kan nog vara lugn.
Sant, haha! Jag tänkte mest om jag tar den och den rätta ägaren ser mig på den, eller att någon ser mig klippa upp låset där. Men jag avvaktar och tackar för alla svar!
Citera
2019-08-12, 23:35
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Sant, haha! Jag tänkte mest om jag tar den och den rätta ägaren ser mig på den, eller att någon ser mig klippa upp låset där. Men jag avvaktar och tackar för alla svar!

Om den är stulen och dumpad varför tror du då att tjuven har låst den?
Citera
2019-08-12, 23:59
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Om den är stulen och dumpad varför tror du då att tjuven har låst den?
Det jag tänker är att man dumpat den där och kanske antingen ska ta den själv senare eller sälja den? Det var som sagt ett väldigt litet hänglås, är man rädd om grejerna använder man knappast ett sånt lås..?
Citera
2019-08-13, 00:21
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Det jag tänker är att man dumpat den där och kanske antingen ska ta den själv senare eller sälja den? Det var som sagt ett väldigt litet hänglås, är man rädd om grejerna använder man knappast ett sånt lås..?

Så du baserar det på att hänglåset är litet? Du bör nog vara försiktig med att flytta på den. Har de inget serienummer? Lämna det till polisen i så fall så kan de se om den är anmäld stulen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in