• 1
  • 2
2019-08-12, 21:18
Medlem
Jag tycker det r intressant att lsa om alla mjliga problem folk skriver om hr p Flashback och om man skulle sammanfatta allt s knns det som om folks liv saknar strre sammanhang. Det r som om vi fastnar i en evig Rumspringa.

Utan ett riktigt hem och syfte s blir man svag mentalt fr oavsett om man blir ensam eller man stter p motgngar s ska man ha sitt "jobb" framfr sig och sitt liv att leva. De yngre i samhllet verkar bara ha lite hobbies att pyssla med och ngot fotbollslag de hller p.

Har jag en pong?
Citera
2019-08-12, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandanne
Jag tycker det r intressant att lsa om alla mjliga problem folk skriver om hr p Flashback och om man skulle sammanfatta allt s knns det som om folks liv saknar strre sammanhang. Det r som om vi fastnar i en evig Rumspringa.

Utan ett riktigt hem och syfte s blir man svag mentalt fr oavsett om man blir ensam eller man stter p motgngar s ska man ha sitt "jobb" framfr sig och sitt liv att leva. De yngre i samhllet verkar bara ha lite hobbies att pyssla med och ngot fotbollslag de hller p.

Har jag en pong?

Visst kan det vara berikande att ta del av andras betraktelser i mnet, samtidigt som jag tar allt som r skrivet p forumet med en rejl nypa salt.

Min tolkning r att mellan raderna finner jag begreppet ''stabilitet'' vilket betyder att det inte svajar, att det finns en sorts grund i tillvaron som varar lite likt ett stort stenblock.

Mnga har ju en tillrckligt bra ln fr att betala hyran eller lnet samt att unna sig saker emellant, men r man lite djupare som person kanske man finner en viss meningslshet i den sekulra materialistiska tillvaron vi lever i.

Ponera att vi har en helt vanlig person som bor i en helt vanlig bostadsrtt. Personen ifrga har ett normalt 7-16 jobb som varar mndag-fredag och semester precis som alla andra. Ln enligt kollektivavtal.

Man kan unna sig att g ut p restaurang och ta, men vad fyller det fr hgre syfte? Det kanske r spnnande att gra ett antal gnger men sen blir det kanske trkigt? lrdagsgodis? det fyller sockerabstinensen. G till gymmet? fr att inte bli en tjockis och hlla sig i form. Vart finns djupet i det hela? Det r en del unga som tnker s ocks.

Ju mer man ifrgastter och undrar, ju fler frgorna blir upplever jag. Gr du?
Citera
2019-08-12, 21:39
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Har jag en pong?
Ja, det tycker jag att du har.

Dessutom tnker jag att dagens historielshet och brist p att vrna traditioner och ritualer som knyter oss samman med tidigare generationer, och tidigare kunde frvntas gra detsamma med framtida, gr den moderna mannen hgls och hoppls p ett stt som vrlden aldrig tidigare vare sig skdat eller varit med om.
Citera
2019-08-12, 22:19
Medlem
Citat:

Har jag en pong?

Absolut, tacka postmodernismen, kulturmarxismen och socialkostruktivismen fr det....
Citera
2019-08-12, 22:41
Medlem
Det r inget fel p det moderna livet eller dagens samhlle. En av livets former r att klaga och den tid eller de omstndigheter som detta liv befinner sig i har inget med klagandet att gra. Frstr mig inte p folk som klagar p dagens blablabla. Livets form r att klaga och tro att en frndring av omstndigheterna ska tysta det.
Citera
2019-08-12, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nizoza
Det r inget fel p det moderna livet eller dagens samhlle. En av livets former r att klaga och den tid eller de omstndigheter som detta liv befinner sig i har inget med klagandet att gra. Frstr mig inte p folk som klagar p dagens blablabla. Livets form r att klaga och tro att en frndring av omstndigheterna ska tysta det.

Skulle du sga detsamma om t.ex. politiker som diskuterar brottslighet? De klagar bara, det finns inga problem med dagens samhlle. Det lter bara som att du anvnder ordet "klaga" fr att frminska diskussionen som du finner obekvm.
Citera
2019-08-12, 23:06
Medlem
kalipp0s avatar
Rumspringa pminner om begreppet liminalitet.

Man kanske kan sga att mnga mnniskor idag lider av anomi, vilket r en fljd av en misslyckad rite de passage.
Citera
2019-08-12, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Man kan unna sig att g ut p restaurang och ta, men vad fyller det fr hgre syfte? Det kanske r spnnande att gra ett antal gnger men sen blir det kanske trkigt? lrdagsgodis? det fyller sockerabstinensen. G till gymmet? fr att inte bli en tjockis och hlla sig i form. Vart finns djupet i det hela? Det r en del unga som tnker s ocks.

Ju mer man ifrgastter och undrar, ju fler frgorna blir upplever jag. Gr du?

Syftet r vl att uppfylla ngot sorts ideal. G till gymmet fr att se ut som den perfekta mannen men nr man analyserar vra hjltar i filmer och bcker s r det ju vad de gr som r idealet, inte hur de klr sig, ser ut osv.
Citera
2019-08-12, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny.Haniver
Ja, det tycker jag att du har.

Dessutom tnker jag att dagens historielshet och brist p att vrna traditioner och ritualer som knyter oss samman med tidigare generationer, och tidigare kunde frvntas gra detsamma med framtida, gr den moderna mannen hgls och hoppls p ett stt som vrlden aldrig tidigare vare sig skdat eller varit med om.

Citat:
Ursprungligen postat av kalipp0
Rumspringa pminner om begreppet liminalitet.

Man kanske kan sga att mnga mnniskor idag lider av anomi, vilket r en fljd av en misslyckad rite de passage.

Jag sitter och leker med tanken hur man idag skulle kunna kombinera dtidens traditioner och gemenskap med dagens trygghet och bekvmlighet men det r helt blankt. Allt r som satt i system redan. Jag tror jag kan hitta ett stt att leva med det hr men jag r inte sker p att alla kommer kunna gra det.
Citera
2019-08-13, 08:34
Medlem
Citat:
Syftet r vl att uppfylla ngot sorts ideal. G till gymmet fr att se ut som den perfekta mannen men nr man analyserar vra hjltar i filmer och bcker s r det ju vad de gr som r idealet, inte hur de klr sig, ser ut osv.

Jag tror de flesta utom mjligen en strre andel unga har det som ideal. De flesta jag ser p gymmet r helt vanliga mnniskor utan ngot att skryta med muskelmssigt, jag sjlv inkluderad.

Intressant betraktelse i vrigt. Jag mste nog sga att klder betyder en hel fr mnniskor och fungerar som en sorts uttrycksmnster fr att demonstrera vilken typ av person man egentligen r. Har du p dig chinos, en vlstruken skjorta som passar, ett skrp som sitter fint, parfym och en bra deodorant och pratar med ett fylligt sprk kanske du vill demonstrera att du r smart och 'lyckad i livet'

Sen finns det skert olika dimensioner av detta. I vissa sociala skikt r det olika attribut och drag som bidrar till att man ses som lyckad och proper, samtidigt om man tittar p samhllet i stort upplever jag det s.

Om du tittar p en industri i Grums eller en rivningsfirma r det andra attribut som kan ses som lyckade.

r du trdgrdsarbetare r det kanske att du r en kunnig trdgrdsmstare med passion fr dig yrke, att du innehar mycket certifikat, d ser trdgrdsintresserade dig som en mycket lyckad mnniska.

Jag tror en hel del har att gra med jobbet nr det gller mnniskor som knappt knner en, och om det r positivt eller negativt kan man debattera.

Dremot r sjlva utgngspunkten om det har sammanhang eller inte, om dessa liv har ngon menig och fr att svara p det kan det bero p.

Om vi ser killen med klderna kanske det r den typen av person han verkligen r, att det inte r fr att andra har dessa utan fr att han verkligen knner sig som sig sjlv s. D ger vl det ett sorts sammanhang dr han kan f bekrftelse och m bra?

Samma med trdgrdsarbetaren? Han kan f bekrftelse fr ngon han r och ngot han gillar. Ytligt stt r det s, men om vi gr lite djupare kanske det r annorlunda?
Citera
2019-08-13, 15:01
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nizoza

Precis. Om man lser ngra antika frfattare mrker man snabbt att folk i Rom fr 2000 r sedan eller Grekland fr 3000 r sedan var i princip som de r idag. Det har absolut inte med ngot samhlle att gra.
Citera
2019-08-14, 02:27
Medlem
Jag brjar tro att det r bst att se p detta sammanhang, som egentligen bara r ett annat ord fr syfte/mening, som separat frn samhllet (Lagar, regler, sociala normer, det svenska kollektivet osv).

Kanske r det ett fel frn brjan att man frsker hitta ngonting spirituellt i ett system som bara r till fr att hlla folk vid liv och se till s vi inte ddar varandra. Lsningen kanske finns i individualismen och allt som r en produkt av massan br man undvika och ignorera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in