Citat:
Ursprungligen postat av
mandanne
Syftet r vl att uppfylla ngot sorts ideal. G till gymmet fr att se ut som den perfekta mannen men nr man analyserar vra hjltar i filmer och bcker s r det ju vad de gr som r idealet, inte hur de klr sig, ser ut osv.
Jag tror de flesta utom mjligen en strre andel unga har det som ideal. De flesta jag ser p gymmet r helt vanliga mnniskor utan ngot att skryta med muskelmssigt, jag sjlv inkluderad.
Intressant betraktelse i vrigt. Jag mste nog sga att klder betyder en hel fr mnniskor och fungerar som en sorts uttrycksmnster fr att demonstrera vilken typ av person man egentligen r. Har du p dig chinos, en vlstruken skjorta som passar, ett skrp som sitter fint, parfym och en bra deodorant och pratar med ett fylligt sprk kanske du vill demonstrera att du r smart och 'lyckad i livet'
Sen finns det skert olika dimensioner av detta. I vissa sociala skikt r det olika attribut och drag som bidrar till att man ses som lyckad och proper, samtidigt om man tittar p samhllet i stort upplever jag det s.
Om du tittar p en industri i Grums eller en rivningsfirma r det andra attribut som kan ses som lyckade.
r du trdgrdsarbetare r det kanske att du r en kunnig trdgrdsmstare med passion fr dig yrke, att du innehar mycket certifikat, d ser trdgrdsintresserade dig som en mycket lyckad mnniska.
Jag tror en hel del har att gra med jobbet nr det gller mnniskor som knappt knner en, och om det r positivt eller negativt kan man debattera.
Dremot r sjlva utgngspunkten om det har sammanhang eller inte, om dessa liv har ngon menig och fr att svara p det kan det bero p.
Om vi ser killen med klderna kanske det r den typen av person han verkligen r, att det inte r fr att andra har dessa utan fr att han verkligen knner sig som sig sjlv s. D ger vl det ett sorts sammanhang dr han kan f bekrftelse och m bra?
Samma med trdgrdsarbetaren? Han kan f bekrftelse fr ngon han r och ngot han gillar. Ytligt stt r det s, men om vi gr lite djupare kanske det r annorlunda?