2006-03-09, 12:15
Medlem
Jag är trött på trasiga skivor som man bränner så nu funderar jag på en filserver alternativt backup-system. Men det ska vara relativt billigt.

En filserver lär gå på ett par spänn, ta en del plats och låta en massa men å andra sidan har man kontinuerligt tillträde till alla sina filer. Dock finns risken för hårddisk-krasher.

En backupenhet typ DAT kan man hitta billigt men klarar oftast bara 24Gb komprimerat. Det är drygt att ha 200 band ståendes att hålla ordning på, än tråkigare att extrahera och föra över dem när de behövs. Men lagringsmedia är billigt och enda risken för förstörelse är magnetism om inte frugan råkar vattna dem eller så. Dessutom tar själva enheten inte så mycket plats (3.5"), låter inget och drar inte en massa extra ström.

Tips och råd vill jag ha så jag kan börja back-upa allt.
TACK!
Citera
2006-03-09, 13:11
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stålis
Jag är trött på trasiga skivor som man bränner så nu funderar jag på en filserver alternativt backup-system. Men det ska vara relativt billigt.

En filserver lär gå på ett par spänn, ta en del plats och låta en massa men å andra sidan har man kontinuerligt tillträde till alla sina filer. Dock finns risken för hårddisk-krasher.

En backupenhet typ DAT kan man hitta billigt men klarar oftast bara 24Gb komprimerat. Det är drygt att ha 200 band ståendes att hålla ordning på, än tråkigare att extrahera och föra över dem när de behövs. Men lagringsmedia är billigt och enda risken för förstörelse är magnetism om inte frugan råkar vattna dem eller så. Dessutom tar själva enheten inte så mycket plats (3.5"), låter inget och drar inte en massa extra ström.

Tips och råd vill jag ha så jag kan börja back-upa allt.
TACK!

Varför inte bygga ngt med RAID5 ( http://sv.wikipedia.org/wiki/RAID#RAID_5 ). Det ger bra prestanda, gott om utrymme och en disk kan gå sönder utan att man tappar data?
Citera
2006-03-09, 13:33
Medlem
Damn, smart! Så enligt texten att om man har 'n' antal diskar i raid5 så för man ut 'n-1' i utrymme. Alltså kan man ha 3Tb i 250Gb diskar, Raid5-kopplade men bara gå miste om 250Gb till checksumman? Undrar vad som då händer om man tappar 2 diskar samtidigt, då måste det bli knas antar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in