2019-08-12, 19:01
Medlem
Areligs avatar
Skulle köpa biljetter till en festival för 2 veckor sedan. En "säljare" hörde av sig på min annons och sa att han hade biljetter. Vi kom överens om ett pris och att han skulle skicka en skärmdump på en del av en biljett för att jag skulle se att han hade dom, när jag sett bilden på biljetterna så swishade jag och sen försvann så klart säljaren utan att skicka några biljetter.
Ringde upp numret jag swishat och då säger personen som svarar att en annan person har hört av sig till honom och sagt att han swishat fel och bett honom swisha tillbaka pengarna vilket han då gjort, men till ett annat nummer. Han skulle skicka över numret han swishat till vilket han inte gjort och nu går inte heller han att få tag i.

Jag testade sedan att höra av mig till "säljaren" igen via ett annat nummer och låtsats som att jag ville köpa biljetter. Han säger då att han har biljetter och ber mig swisha, fast denna gången till ett annat nummer. Gjorde så klart inte detta.

Någon som varit med om detta tidigare? Har alltså två nummer där jag kan se namnen via swish. Tror ni polisen kan göra något åt detta? Skiter i pengarna då det bara var småsummor men vill gärna att dom skyldiga åker fast..
Citera
2019-08-12, 19:12
Medlem
Bizmarcks avatar
Har du googlat på namnen, tidigare domar osv?
Citera
2019-08-12, 19:19
Medlem
Areligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Har du googlat på namnen, tidigare domar osv?
Telefonnumren finns ej att hitta, och den enda informationen jag har är för och efternamn. Försökte googla på namnen men får inga vettiga träffar.
Citera
2019-08-12, 19:27
Medlem
Ta det som en läropeng. En polisanmälan får du inget för - dom lägger ned fallet innan du ens hinner lägga på luren. Dom har inga resurser till bagatellmål.
Citera
2019-08-12, 19:27
Medlem
Har du spelat in samtalen? Bra att ha som bevis. För polisen är det ju bara att spåra samtalet. Självklart är ju numret ett kontantnummer som inte är registrerat. Bedragaren kommer ju bara byta nummer / byta mobil och fortsätta med bedrägeriet om inte polisen är snabb nog. Tyvärr vet bedragaren att polisen är långsam och därav liten risk.
Citera
2019-08-12, 21:10
Moderator
Tystnads avatar
En lågoddsare men du kan väl skriva ett mail med vad som hänt samt dom mobilnr det gäller till alla dom stora Bankernas säkerhetsavdelningar och be dom kolla och spärra kontoinnehavaren.

Rimligtvis borde ju nummerna vara registrerade i den Bank bedragaren har, annars skulle Swish ju inte funka, är dom inlagda i GM internetbank så kan ju banken se detta allt annat vore ju märkligt.
Det borde ligga i deras intresse förhindra bedrägerier.

Polisen kommer som andra sagt inte göra ett skit utan lägga ner direkt, dom har fullt upp med skjutningar, sprängningar, bilbränder, bomb på allmänna platser i våra Storstäder.
för att inte snacka om gränsbevakningen i Malmö....
Citera
2019-08-12, 21:22
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arelig
Skulle köpa biljetter till en festival för 2 veckor sedan. En "säljare" hörde av sig på min annons och sa att han hade biljetter. Vi kom överens om ett pris och att han skulle skicka en skärmdump på en del av en biljett för att jag skulle se att han hade dom, när jag sett bilden på biljetterna så swishade jag och sen försvann så klart säljaren utan att skicka några biljetter.
Ringde upp numret jag swishat och då säger personen som svarar att en annan person har hört av sig till honom och sagt att han swishat fel och bett honom swisha tillbaka pengarna vilket han då gjort, men till ett annat nummer. Han skulle skicka över numret han swishat till vilket han inte gjort och nu går inte heller han att få tag i.

Jag testade sedan att höra av mig till "säljaren" igen via ett annat nummer och låtsats som att jag ville köpa biljetter. Han säger då att han har biljetter och ber mig swisha, fast denna gången till ett annat nummer. Gjorde så klart inte detta.

Någon som varit med om detta tidigare? Har alltså två nummer där jag kan se namnen via swish. Tror ni polisen kan göra något åt detta? Skiter i pengarna då det bara var småsummor men vill gärna att dom skyldiga åker fast..
Hoppas inte du gav bort mycket pengar men förstår inte varför folk förskotts betalar
Citera
2019-08-12, 21:23
Medlem
Fettsugnings avatar
Polisen? Hahahaha. Polisen i Sverige aktar sig för att utreda brott mot vanliga medborgare. Glöm det. Tänk efter nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in