2019-08-11, 17:47
Medlem
Hej,

Jag är med och driver ett bolag, förra året hamnade omsättningen på strax över miljonen (typ 20 papp över)

I år ser vi också ut att hamna lite över, kanske 200k om allt forstätter som hitils.

Vi har redovisat årsvistidigare då omsättningen varit under miljonen, nu när den inte är det så har jag förstått att vi ska redovisa kvartalsvis.

Vad händer om vi inte uppdaterar SKV med våra nya siffror utan väntar tills de upptäcker det (via deklaration eller årsredovisning) och då ändrar först när SKV säger att vi ska ändra.

Blir det stora böter eller är det bara att ändra då? Tänker att det hade varit gött att köra det årsvis så länge det går med mindre administration och ränta på momsen på sparkontot.
Citera
2019-08-11, 18:13
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folke12345
Hej,

Jag är med och driver ett bolag, förra året hamnade omsättningen på strax över miljonen (typ 20 papp över)

I år ser vi också ut att hamna lite över, kanske 200k om allt forstätter som hitils.

Vi har redovisat årsvistidigare då omsättningen varit under miljonen, nu när den inte är det så har jag förstått att vi ska redovisa kvartalsvis.

Vad händer om vi inte uppdaterar SKV med våra nya siffror utan väntar tills de upptäcker det (via deklaration eller årsredovisning) och då ändrar först när SKV säger att vi ska ändra.

Blir det stora böter eller är det bara att ändra då? Tänker att det hade varit gött att köra det årsvis så länge det går med mindre administration och ränta på momsen på sparkontot.

Det är gott att köra årsvis, men det kan du inte göra längre.
Förra året är inget problem, men när det gäller årets moms så rekommenderar jag att du snarast börjar betala in momsen.
Har du möjlighet så betala in för första halvåret nu!
Nej, det lär inte bli några högre "böter", men skatteverket lär hålla koll på dig, och börjar de titta närmare så får du extrajobb med granskning, med allt vad det innebär av extrajobb.
Citera
2019-08-25, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nej, det lär inte bli några högre "böter", men skatteverket lär hålla koll på dig, och börjar de titta närmare så får du extrajobb med granskning, med allt vad det innebär av extrajobb.

Hur vet du?
Citera
2019-08-26, 16:31
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Hur vet du?

Jag har varit egen företagare i snart 12 år och har aldrig blivit granskad.
Skickar in mina siffror som är ärliga, ifrågasätter inte deras siffror, gör inga tveksamma avdrag, betalar in moms och preliminärskatt i tid.

Känner dock många företagare, och flera av dem har granskats väldigt frekvent.
För mycket avdrag, sena inbetalningar och felaktiga uppgifter gör att skatteverket reagerar.
Vet en som startade eget året efter mig, han gjorde en massa "konstiga" avdrag första året och har nu granskats fyra gånger, med en massa strul och extrajobb som resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in