• 2
  • 3
2019-08-12, 14:40
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Aha. Jag tänkte enskild firma, och du tänkte AB?

TS tänkte nog också enskild firma eftersom h*n drog till med 50 % skatt, men jag tänker AB eftersom kommersiella fastigheter oftast säljs paketerade.

Kostnaderna, som räntan, ska oavsett dras innan skatten betalas.
Citera
2019-08-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Konstigt exempel, för 4 miljoner får du ingen hyresfastighet ens på en fattig ort, än mindre en villa. Men jag antar du menar villa ändå? Så fall är den som följer ditt exempel så fall korkad precis som du exemplifierar. Men jag tvivlar att så många personer finns som köper villor och hyr ut dem för profit.

Jodå, det får man.

Jag vet ett antal men färre än 10 som köper villor och hyr ut. Jag har ca 20% avkastning på insatt kapital när jag handlar. Lever på det.
Senast redigerad av JohnTigris 2019-08-12 kl. 14:55. Anledning: Fel uppfattning om månadsinkomst
Citera
2019-08-12, 22:52
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Har han pengarna på ett ISK så blir skatten 2019 knappt 5 tkr. Med en direktavkastning på 10% återstår 95 tkr netto.

Med ett driftsnetto på 200 tkr får 80 tkr i avskrivningar och 60 tkr i räntor dras av. 60 tkr beskattas med 50%. Netto för Bengt 110 tkr innan amorteringar.
Kan man dra av räntorna även i enskild firma, inte AB?
Citera
2019-08-12, 22:55
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Jodå, det får man.

Jag vet ett antal men färre än 10 som köper villor och hyr ut. Jag har ca 20% avkastning på insatt kapital när jag handlar. Lever på det.
Gör dom det i AB eller privat?
Citera
2019-08-13, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Gör dom det i AB eller privat?

Jag gör det som privat men kan ändå inte utnyttja de schblonbeskattningar som finns då jag inte har för avsikt att flytta in i husen.
Jag skulle drivit det i AB om jag börjat om idag.
Jag har köpt upp lite risigare kåkar i närliggande småbyar för ca 2-450.000:- Dessa hyr jag ut för 8-10.000:- i månaden i kallhyra.
Den första jag köpte för sex år sedan gav jag 250.000:- för. Mäklaren säger att jag får 1.8 till 2 milj. för den nu. Detta är ju en trevlig bonus på avkastningen.

Det måste finnas affärer i närområdet till det du köper för att folk skall hyra.
Citera
2019-08-13, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Kan man dra av räntorna även i enskild firma, inte AB?

Räntor på lån som tagits för näringsverksamheten är avdragsgill i verksamheten ja.
Citera
2019-08-13, 07:29
Medlem
Aktier är det enklaste men fastigheter ger mer om man är kunnig. Belåna o skaffa hävstångseffekt ger en enorm utveckling på fastigheter. Funderar själv på att skaffa en gård i södra Sverige tror det kommer ge mycket i framtiden. Uthyrning, värdeutveckling, klimatförändringar kommer gynna Sveriges fastigheter, skog o mark som fortfarande är relativt billigt ute i landet. Eget vatten o möjligheter till egen odling det är guld värt framöver....sedan tillkommer avdrag o skatteffekter på fastigheter via bolag som är enorma.
Citera
2019-08-13, 08:06
Medlem
Det som lockar, förutom det som tidigare nämts i tråden är hur lätt det är att hitta kunder. Har man lägenhet/hus är det mycket lätt att hitta folk som vill betala bra med pengar, saknar nog motstycke i någon annan bransch.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in