• 1
  • 2
2019-08-11, 14:26
Medlem
mandelbiskviers avatar
Hej!
Eftersom jag fyllt 25år så börjar min arbetsgivare betala in pengar till ITP 1 (om jag förstått allting rätt). Därför skulle jag behöva lite hjälp med att placera de 50 procenten som man kan påverka själv.

Fick höra utav någon bekant att man som ung bör placera pengarna i fonder med högre risk tills att du fyller typ 40 år. Därefter flytta pengarna till någon fond med lägre risk. Vad tror ni om detta, är det en ”bra” strategi?

Med vänlig hälsning, Mandel.
Citera
2019-08-11, 14:43
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelbiskvier
Hej!
Eftersom jag fyllt 25år så börjar min arbetsgivare betala in pengar till ITP 1 (om jag förstått allting rätt). Därför skulle jag behöva lite hjälp med att placera de 50 procenten som man kan påverka själv.

Fick höra utav någon bekant att man som ung bör placera pengarna i fonder med högre risk tills att du fyller typ 40 år. Därefter flytta pengarna till någon fond med lägre risk. Vad tror ni om detta, är det en ”bra” strategi?

Med vänlig hälsning, Mandel.

Omöjligt att svara på om det är/blir en bra strategi, men det är helt klart en "bra" strategi.

Hög risk och lång tidshorisont brukar ge de största vinsterna, därav är det en "bra" strategi utifrån historisk data och bedömda sannolikheter i framtiden. Sen ska man ha tur också.
Citera
2019-08-11, 19:26
Medlem
Paddan1000s avatar
Från att du fyller 40 tills du går i pension kommer det gå 25 år. Det är många års börsuppgång du kommer gå miste om. Bättre att hålla risken hög tills det är mindre än 5 år kvar till pensionen.
Citera
2019-08-11, 19:49
Medlem
Om jag vore du skulle jag satsa på aktier till 100%. En globalfond med låga förvaltningskostnader är bra om du inte gillar att hålla koll på börser och flytta mellan olika fonder.
Citera
2019-08-11, 22:31
Medlem
tuffkatts avatar
Först och främst kommer dina placeringsmöjligheter vara begränsade. Halva pensionspremien måste placeras i en traditionell försäkring vilket fungerar som en slags kollektiv portfölj som förvaltaren styr placeringen i, vanligtvis väldigt räntetung med låg risk. Den andra halvan kan du välja att ha i en fondförsäkring i vilken du bestämmer vilka fonder du ska ha. Tyvärr är de valbara förvaltarnas fondutbud för de med kollektivavtalad tjänstepension oftast kraftigt reducerad, i vissa avtal har du bara kanske 10-12 fonder att välja på. Ofta pensionsbolagens egna fonder. Fördelen är å andra sidan att man ofta får rabatterade avgifter på fonderna vilket gör att du kan välja aktivt förvaltade aktiefonder utan att behöva betala jättemycket i avgift.

Vill du maximera avkastningen över tid så gör du enligt nedan
- Välj en förvaltare med låga årliga avgifter och ett brett fondutbud, finns jämförelser på nätet att läsa
- Ta bort återbetalningsskyddet på din pensionsförsäkring, detta kommer öka din pension något över tid
- Välj fonder med 100% aktier, titta på nyckeltalen och historisk avkastning
- Låt de ligga där till dagen du går i pension. Du kan placera om till andra fonder under tiden men det ska bara vara rena aktiefonder, att fördela om till räntepapper vid 40 års ålder är dumheter.
Citera
2019-08-12, 14:00
Medlem
GataJs avatar
https://www.smaspararguiden.se/blogg...itp1-och-itp2/

De här råden följde jag för att få så hög risk som möjligt till låg avgift.
Alecta valde jag i den traditionella och SPP som fondförsäkring.

Efter jag valt SPP hos Collectum gick jag sedan in på SPP's hemsida och valde 100% SPP aktiefond global.
Citera
2019-08-12, 20:12
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GataJ
https://www.smaspararguiden.se/blogg...itp1-och-itp2/

De här råden följde jag för att få så hög risk som möjligt till låg avgift.
Alecta valde jag i den traditionella och SPP som fondförsäkring.

Efter jag valt SPP hos Collectum gick jag sedan in på SPP's hemsida och valde 100% SPP aktiefond global.

EDIT: Efter jag valde SPP på Collectums hemsida så när jag sedan loggar in på SPP’s hemsida kan jag inte hitta var jag kan välja / ändra aktiefonden?.. Tar det någon dag innan jag kan välja?

Tack för svaret! Läste din länk och det kändes tryggt att göra samma val som du!
Så nu vinner eller sjunker vi tillsammans främling på internet! Haha.
Senast redigerad av mandelbiskvier 2019-08-12 kl. 20:27.
Citera
2019-08-12, 20:43
Medlem
GataJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelbiskvier
EDIT: Efter jag valde SPP på Collectums hemsida så när jag sedan loggar in på SPP’s hemsida kan jag inte hitta var jag kan välja / ändra aktiefonden?.. Tar det någon dag innan jag kan välja?

Tack för svaret! Läste din länk och det kändes tryggt att göra samma val som du!
Så nu vinner eller sjunker vi tillsammans främling på internet! Haha.

Det var så lite!
Ja det gör vi 😁
Citera
2021-11-20, 10:50
Medlem
Jag följde råden i den här tråden. När jag loggar in på SPP hittar jag inte vart man byter till SPP aktiefond fond. När jag loggar in vill de att jag lämna bankuppgifter och fylla i ja/nej på en del påståenden. Kommer detta kosta mig något?

Hittade bara detta. Förstår inte vilken inbetalning det handlar om.

Väljer du oss som förvaltare av dina pensionspengar placeras de i SPP Ett val ITP som är vår entrélösning. Du kan byta till andra fonder om du vill, tidigast när första inbetalaningen är placerad i din försäkring
.
Citera
2021-11-20, 11:26
Medlem
Lägg det på en högrisk på runt 800 till 1000 procent avkastning på 10 år. Några år innan pension flyttar du det till mellanrisk
Citera
2021-11-21, 11:00
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny.bravo
Jag följde råden i den här tråden. När jag loggar in på SPP hittar jag inte vart man byter till SPP aktiefond fond.
Gå in på spp.se --> Min tjänstepension --> Välj aktuell pensionsförsäkring --> Byt fonder.

OBS: sannolikt kan det ta någon månad innan du kan gå in och göra dessa val hos SPP om du precis valt dem.

Citat:
När jag loggar in vill de att jag lämna bankuppgifter och fylla i ja/nej på en del påståenden. Kommer detta kosta mig något?

Det är standardfrågor alla banker/pensionsbolag ställer, det kostar ingenting givet att du inte beställer några andra tjänster än din ITP fondförsäkring.

Citat:
Hittade bara detta. Förstår inte vilken inbetalning det handlar om.

Väljer du oss som förvaltare av dina pensionspengar placeras de i SPP Ett val ITP som är vår entrélösning. Du kan byta till andra fonder om du vill, tidigast när första inbetalaningen är placerad i din försäkring
.

Normalt sett släpar pensionsinbetalningarna någon månad.

Exempel: du får lön 25/11, arbetsgivaren får en faktura från Collectum 20/12 som sannolikt betalas i januari och det är då det går in pengar till din försäkring. Sedan ska beloppet slussas genom Collectum till dina underliggande försäkringar (SPP, Alecta etc.). Det kan innebära en viss fördröjning med andra ord.
Citera
2021-11-22, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
Gå in på spp.se --> Min tjänstepension --> Välj aktuell pensionsförsäkring --> Byt fonder.

OBS: sannolikt kan det ta någon månad innan du kan gå in och göra dessa val hos SPP om du precis valt dem.

Det är standardfrågor alla banker/pensionsbolag ställer, det kostar ingenting givet att du inte beställer några andra tjänster än din ITP fondförsäkring.

Normalt sett släpar pensionsinbetalningarna någon månad.

Exempel: du får lön 25/11, arbetsgivaren får en faktura från Collectum 20/12 som sannolikt betalas i januari och det är då det går in pengar till din försäkring. Sedan ska beloppet slussas genom Collectum till dina underliggande försäkringar (SPP, Alecta etc.). Det kan innebära en viss fördröjning med andra ord.

Tack för svaret. Jag får helt enkelt avvakta. När jag loggade in fick jag intrycket att jag skulle registrera mig hos SPP på något sätt. För de skriver, "kontaktuppgifter, ny kund. När du blir kund hos SPP Fonder upprättar vi automatiskt ett kostnadsfritt konto i ditt namn."
Det låter som att man ändå måste lämna uppgifter om sig för att kontot ska skapas.
Eller är detta oberoende av att man måste vänta några månader?
Senast redigerad av johnny.bravo 2021-11-22 kl. 22:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in