Kan man slänga in ett duntäcke i en tvättmaskin (av lite större typ) utan att allt dun lägger sig på ett ställe ? Har hört att man ska lägga in tennisbollar som undviker detta, dock har jag inga tennisbollar sen är jag lite orolig av att tvätt maskinen inte ska klara av det.
Kan man slänga in ett duntäcke i en tvättmaskin (av lite större typ) utan att allt dun lägger sig på ett ställe ? Har hört att man ska lägga in tennisbollar som undviker detta, dock har jag inga tennisbollar sen är jag lite orolig av att tvätt maskinen inte ska klara av det.
tips någon eller det tvättas som allt annat?
Tennisbollar ska det vara! Sedan är torktumling ett måste...
Haha inga tennisbollar i tvättmaskinen tack, däremot i torktumlaren, det är riktigt. Detta för att "puffa" runt dunet, men man måste ändå öppna då och då och själv t.ex. trycka ur dunet ur hörnen, där det gärna bildas stora samlingar. Dessutom är det viktigt att tumla LÄNGE. Är det lite fuktigt där inne i dunen fortfarande så möglar det lätt = förstört täcke. Jag vet att Engmo Dun säljer speciella tvålflingor för tvätt av duntäcke, vet inte om de är extra bra eller om de bara vill lura folk på pengar.
Är det för stort så går det inte att tvätta täcket i maskinen, då får du kema.
Jag har tvättat ett enkeltäcke, 150 brett i maskinen många gånger och det har gått bra. Utan tennisbollar också, tumla bara ett bra tag. Känn så att det inte är fuktigt och låt det ligga luftigt innan du lägger i det i sängen eller i garderoben.
Mina större täcken kemar jag, eftersom om jag skulle trycka in dem i maskinen så skulle det bara bli lite tvättat runt om och blött. Det blir också för tungt för maskinen med för stort. Tänk dig själv att man inte kan trycka in hur mycket som helst. Dock är det asdyrt att kema dem.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!