2019-08-15, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Än mer märkligt är det att Kina inte hört av sig ännu. De brukar ju annars vara väldigt snabba med att varna för väst när deras landsmän råkar illa ut här.

Jag hade i alla fall förväntat mig att de genast skulle stoppa alla adoptioner till Norge.

Jag tror att den kinesiska staten inte riktigt vill kännas vid sina adopterade. Hade det däremot varit en kinesisk medborgare på besök i Norge hade det tagit hus i helvete.
Citera
2019-08-15, 11:32
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarglad
Hoppsan, det jag fått mig visat var en äldre man i turban som ska ha brottat ner killen.

Visserligen kan han också ha varit fd. yrkesmilitär, men på bilderna att döma var han lite för gammal för hjältemodiga saker.

Men visst.. Allt kan hända, och jag kan givetvis ha fel!

Man glömmer inte sina kunskaper bara för att man tar på en turban.

En 65-åring är inte lika snabb som en 20-åring, men saknar 20-åringen vana från kampsport eller militärutbildning och är fysiskt svag så kan han ändå förlora kampen om han möter en 65-åring med erfarenhet från militären.

Och förlorade kampen var ju precis vad han gjorde.

Normalt ska ju detta vara omöjligt - han var ju dubbelt beväpnad - men olika livserfarenheter kan vara det som avgjorde allt.
Citera
2019-08-15, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Är det bevisat att det var en kinapuff?
Menar du tjejen som blev mördad? bild finns, om du söker bara.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Normalt ska ju detta vara omöjligt - han var ju dubbelt beväpnad - men olika livserfarenheter kan vara det som avgjorde allt.
GM kanske var alldeles för självsäker på sig själv, dvs såg sig som oövervinnlig.
Citera
2019-08-15, 12:22
Medlem
Clawdices avatar
Det gamla hederliga narrativet.
Vit nationalist attackerar muslimer (eller vice versa)

Stinker false flag.
Citera
2019-08-15, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
En jättetråd om en händelse i Norge och inte en enda norsk skriver något. Skumt! Tycker de inte att vi svenskar har något att tillföra i debatten?

Jeg er norsk.

Forsøker å skrive på svensk (til nød svorsk) her inne bare. Det har også vært andre norske i denne tråden etter det jeg minnes.

PS (og off topic) - ofte får man "hate" når man skriver norsk på flashback (selv om det er ok i henhold til retningslinjene på flashback), sånn er det bare. Og da tror jeg mange norske etterhvert lar være å skrive.
Citera
2019-08-15, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Jeg er norsk.

Forsøker å skrive på svensk (til nød svorsk) her inne bare. Det har også vært andre norske i denne tråden etter det jeg minnes.

PS (og off topic) - ofte får man "hate" når man skriver norsk på flashback (selv om det er ok i henhold til retningslinjene på flashback), sånn er det bare. Og da tror jeg mange norske etterhvert lar være å skrive.
Finns ju google translate om man inte begriper vad du skriver . Det är fullt tillåtet att skriva både på danska och norska enligt vad jag lyckats läsa om reglerna på Flashback. Du är sååå välkommen.

Hur är det? Har det hänt något nytt i fallet? Har man fått reda på hur gärningsmannen tänkte? Och varför i all världen dödade han sin styvsyster?
Citera
2019-08-15, 13:40
Avstängd
Citat:
Jeg er norsk.

Trist att höra. Men i en tråd om en norsk händelse i Norge tror jag att acceptansen för er är lite högre
Citera
2019-08-15, 15:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Man glömmer inte sina kunskaper bara för att man tar på en turban.

En 65-åring är inte lika snabb som en 20-åring, men saknar 20-åringen vana från kampsport eller militärutbildning och är fysiskt svag så kan han ändå förlora kampen om han möter en 65-åring med erfarenhet från militären.

Och förlorade kampen var ju precis vad han gjorde.

Det är vanligt bland yrkesmilitärer att de tränar kampsport och de takterna går inte ur även om man blir äldre. Vet inte riktigt vad de brukar träna i Pakistan, men i Sverige är krav maga vanligt.

Philip ser ut att vara gay så det hela kan ju ha utlösts av att systern kommenterade hans läggning på något sätt.
Citera
2019-08-15, 15:26
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Jeg er norsk.

Skriv på norsk du, du trenger ikke å tilpasse deg noe spes og "hat"-meldinger er bare å rapportere som OT, det er helt innenfor reglene å skrive på de norsk, svensk og dansk.

Det er viktigere at du - og andre norske med innsyn og kjennskap til lokale forhold i denne saken og andre - skriver enn at dere ikke gjør det av språklige hensyn til noen få språklig handikappede tullefanter.
Citera
2019-08-15, 19:19
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Så du förespråkar och indirekt hyllar terrordåd och massmord? Va gör dig bättre än isis då? Smuts

Jag försvarar inte, jag förklarar hur han eventuellt har tänkt. Förstår du skillnaden?

Nu har det väl å andra sidan visat sig att styvsystern inte va muslim, eller hur? Med det inte sagt att han inte kände något hat mot henne. En splittrad kärnfamilj sätter förmodligen sina spår.
Citera
2019-08-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Den diskussionen får vi nog fortsätta i tråden om El Paso för att inte hamna OT. Där har jag också utvecklat dessa tankar närmare.

Mer generellt är lättpåverkade människor som dessutom saknar de gränser som de flesta av oss har, känsliga för hatretorik. Kombon lättpåverkad/gränslös tillsammans med psykiskt illamående och känsla av meningslöshet och utanförskap, en ovanlig kombination — men dödlig när den hamnar i en och samma individ. Philip tror jag är ett resultat av detta, i likhet med Crusius.

Ovanligheten gör diagnisticerandet till hobbypyssel för postmodernister. Rena spekulationer.

Jag tycker det är enklare att inte försöka hitta andra syndabockar än terroristerna själva i de fall inte någon internationell terrororganisation finns med i bakgrunden. Därför är Trump totalt irrelevant för mig. Men jag förstår att det känns trösterikt att försöka knyta så många fenomen man ogillar som möjligt till Trump om man ogillar honom.
Citera
2019-08-15, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är vanligt bland yrkesmilitärer att de tränar kampsport och de takterna går inte ur även om man blir äldre. Vet inte riktigt vad de brukar träna i Pakistan, men i Sverige är krav maga vanligt.
...

Apropå pakistaniern noterar jag följande i SvD:
Citat:
I en intervju med norska TV2 berättar Rafiqs son att hans far är pensionerad från Pakistans flygvapen.
https://www.svd.se/facebook-stangde-snabbt-manshaus-konto

Brukar soldater från pakistanska flygvapnet pensioneras i Norge?
Eller är han norsk pensionär?
Eller har moskén al-Noor Islamic Centre kopplingar till Pakistan så han enbart var där på besök?

Jag menar inte att klandra honom jag blir bara så nyfiken på hur det hänger ihop. Det är trots allt rätt konstigt, om man tänker efter, att pakistanska militärer blir pensionärer i Norge men ändå tycks leva något slags pakistanskt liv. Han kan ju knappast vara flykting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in