Citat:
Alla andra kvinnor äro mig vidriga, ja det var minsann ord och inga visor. Olof L hade nog tillräckligt med trasiga och psykiskt sjuka kvinnor i sin närhet för att längta efter en ren, oskuldsfull och kanske blyg kvinna, i alla händelser strängt kristen. Jag har inte läst Alex Schulmans bok, hade Olof Lagercratz och Sven Stolpes fru Stolpe en passionerad kärleksaffär irl eller var det mest en avståndskärlek? Hora-madonnakomplexet var så gott som institutionaliserat vid den tiden. Unga män gick till prostituerade för att "stånga hornen av sig", det är ju tänkbart att Olof Lagercrantz jämför den rena Karin Stolpe med prostituerade han varit hos snarare än med sina kvinnliga släktingar. Stycket leder tankarna till August Strindberg, det är väl i början av Tjänstekvinnans son han uttrycker äckel över kvinnosläktet, i samband med beskrivningar av sina besök hos prostituerade, och nästan säkert var det även så Olof L gjorde sin sexuella debut. Karin Stolpe, den kristna gifta kvinnan som plågas av samvetskval, var förstås något helt annat.
Jag borde väl läsa boken men har mycket svårt för Alex Schulman. Då är jag nog mer nyfiken på Gun-Britt Sundströms dagböcker, nästan märkligt att det inte blivit mer diskussion om dem.
Jag borde väl läsa boken men har mycket svårt för Alex Schulman. Då är jag nog mer nyfiken på Gun-Britt Sundströms dagböcker, nästan märkligt att det inte blivit mer diskussion om dem.
Håller inte med. Strindberg var alltid fullt medveten om de egna erotiska komplexen, och reflekterade över och analyserade dem, med brutal ärlighet och självinsikt. Han reproducerade aldrig det där madonna-snacket annat än på slutet när han börjat bli senil. ("Senil" givetvis inte i medicinsk bemärkelse, utan bara i det att hans fantasi förlorade en del i virilitet och skärpa.)
Lagercrantz låter ju dock tex i citatet nedan som närmast äckligt sentimental, och just omedveten om hur löjlig han låter:
Citat:
I diktverket Dagbok från 1955 skildrar han ur han en gång i ungdomen "älskade henne med det svarta håret" och låg hos henne en kväll men hur hon behöll underkjolen på: Jag hörde inte till dem som kunde ta för sig vid livets bord på den tiden och ett sköte var för mig en avlägsen, en hemlighetsfull plats långt bortom hav och länder.
Shit, alltså. Då föredrar jag FB-stilen med snack om FB-dasar och tagandet i tvåan.
Men ok, jag har inte läst mycket av Lagercrantz. Tycker dock hans båda Strindbergböcker ger intrycket av att han inte hade djup och sensibilitet nog för att förstå Strindberg som sexuell varelse.
Sen drog knappast alla män till prostituerade bara för att det var mer utspritt. En sån som Mozart gjorde det tex inte. Söderberg? Var inte han ärlig nog för att berätta om han gjort det? Eller kanske han också gjort det (alltså skrivit om det). Länge sen jag läste.