• 2
  • 3
2019-09-07, 00:36
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Alla andra kvinnor äro mig vidriga, ja det var minsann ord och inga visor. Olof L hade nog tillräckligt med trasiga och psykiskt sjuka kvinnor i sin närhet för att längta efter en ren, oskuldsfull och kanske blyg kvinna, i alla händelser strängt kristen. Jag har inte läst Alex Schulmans bok, hade Olof Lagercratz och Sven Stolpes fru Stolpe en passionerad kärleksaffär irl eller var det mest en avståndskärlek? Hora-madonnakomplexet var så gott som institutionaliserat vid den tiden. Unga män gick till prostituerade för att "stånga hornen av sig", det är ju tänkbart att Olof Lagercrantz jämför den rena Karin Stolpe med prostituerade han varit hos snarare än med sina kvinnliga släktingar. Stycket leder tankarna till August Strindberg, det är väl i början av Tjänstekvinnans son han uttrycker äckel över kvinnosläktet, i samband med beskrivningar av sina besök hos prostituerade, och nästan säkert var det även så Olof L gjorde sin sexuella debut. Karin Stolpe, den kristna gifta kvinnan som plågas av samvetskval, var förstås något helt annat.
Jag borde väl läsa boken men har mycket svårt för Alex Schulman. Då är jag nog mer nyfiken på Gun-Britt Sundströms dagböcker, nästan märkligt att det inte blivit mer diskussion om dem.

Håller inte med. Strindberg var alltid fullt medveten om de egna erotiska komplexen, och reflekterade över och analyserade dem, med brutal ärlighet och självinsikt. Han reproducerade aldrig det där madonna-snacket annat än på slutet när han börjat bli senil. ("Senil" givetvis inte i medicinsk bemärkelse, utan bara i det att hans fantasi förlorade en del i virilitet och skärpa.)

Lagercrantz låter ju dock tex i citatet nedan som närmast äckligt sentimental, och just omedveten om hur löjlig han låter:

Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
I diktverket Dagbok från 1955 skildrar han ur han en gång i ungdomen "älskade henne med det svarta håret" och låg hos henne en kväll men hur hon behöll underkjolen på: Jag hörde inte till dem som kunde ta för sig vid livets bord på den tiden och ett sköte var för mig en avlägsen, en hemlighetsfull plats långt bortom hav och länder.

Shit, alltså. Då föredrar jag FB-stilen med snack om FB-dasar och tagandet i tvåan.

Men ok, jag har inte läst mycket av Lagercrantz. Tycker dock hans båda Strindbergböcker ger intrycket av att han inte hade djup och sensibilitet nog för att förstå Strindberg som sexuell varelse.

Sen drog knappast alla män till prostituerade bara för att det var mer utspritt. En sån som Mozart gjorde det tex inte. Söderberg? Var inte han ärlig nog för att berätta om han gjort det? Eller kanske han också gjort det (alltså skrivit om det). Länge sen jag läste.
Citera
2019-09-07, 09:50
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Jag har inte läst Alex Schulmans bok, hade Olof Lagercratz och Sven Stolpes fru Stolpe en passionerad kärleksaffär irl eller var det mest en avståndskärlek?

För mig är det oklart. Stina Otterberg skriver väl i sin avhandling om Lagercrantz att det rörde sig om en verklig (fysisk) kärleksaffär och Nordin följer henne i sin biografi över Stolpe. Sven Stolpes dagböcker är försvunna, kanske förstörda men knappast av honom själv för Teddy Brunius nämner "buntar av dagböcker" bland det material som Stolpe lämnat kvar efter sig och som skulle överlämnas till Uppsala universitets arkiv. Tidslinjerna är också oklara, kanske innebar kontakten ett ursprungligt uppvaktande-avvisande som först några år senare ledde till en sexuell affär när Karin ändå var gravid och när Olof redan hade ett pågående förhållande med Inga Lindholm och kanske tappat en del av sin mer svärmiska idealism. Någonting "allvarligt" innebar det dock utan tvivel, med tanke på hur Sven Stolpe formulerar sig i ett brev till Harry Blomberg i februari 1937:

Citat:
Mitt egentliga problem är dock ett annat: Karin. Det vill säga: hon är inte ngt problem, det är bara jag som inte kan förlåta henne. Jag bevarar djupt nere i mitt hämndlystna sinne ett segt agg till vissa personer, som ibland bryter fram som hat och kommer mig att slå min batong i väggen. [...] Jag gör kanske de rätta handlingarna i mitt hem, men det sker utan kärlek. Det blir alltid mer av disciplin – dock tjurig, arg sådan – än av överlåtelse. Och det är alldeles värdelöst.

Säkert är dock att Schulmans framställning är opålitlig, ofta absurd, och helt underordnad hans syften med boken.

Citat:
Jag borde väl läsa boken men har mycket svårt för Alex Schulman.

Som historisk-biografisk skildring är den kass, som skönlitteratur klen (tycker jag, men andra påstår sig berörda). En del bra formuleringar men ibland stjäl han dem rakt av från morfaderns texter – utan källangivelse förstås – som när en viss mans skratt liknas vid ljudet av att knyckla ihop ett styvt papper. Men som symtom bör den nog studeras, även om det inte sällan tar emot.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det skojiga med det där taffligt uppkallade "kritiker- och journalistpriset" - Olof Lagercrantz hade haft noll till övers för dagens DN, särskilt kultursidan - är också den helt ohöljda nepotismen. I princip samtliga pristagare är antingen gamla bekanta från DN eller Expressen - de tidningar vars kultursidor Björn Wiman har haft sin karriär på - eller med Björn Wiman personligen (Aase Berg och han jobbade t ex ihop i flera år på ett tidigt stadium, medan Per Svensson är hans tidigare chef på Expressen Kultur och en ganska uppenbar förebild för BW).

Men det är ju en moralisk flexibilitet och ohederlighet som är obegriplig.
Donald Trump: – Jag har i ett herrsällskap givit uttryck för en förvånad förtjusning över att kvinnor är mer toleranta för sexuella närmanden från män med makt än från män utan makt.
Dagens Nyheter: – Bu fy bu fy bu fy. Trump måste avgå.
Svenska Akademien: – Vi har låtit Arnault hållas med sina tafsanden och övergrepp.
Dagens Nyheter: – Bu fy bu fy bu fy. Svenska Akademien måste avgå.
Olof Lagercrantz: – Jag har i ett av mina mest hyllade verk beskrivit kvinnors sköten som rätter på ett smörgåsbord, där jag som man har att ta för mig. Jag har som chefredaktör klämt och kladdat på mina kvinnliga underordnade och mina manliga underordnades fruar och på diverse andra fruntimmer i kultur-Sverige.
Dagens Nyheter: – Vilken ofattbar nåd att ha fått leva på jorden i denne mans tid. Låtom oss inrätta kulturpriset Lagercrantzen på det att hans namn och gärning aldrig må bli glömda.
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2019-09-07 kl. 10:50.
Citera
2019-09-07, 14:43
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
För mig är det oklart. Stina Otterberg skriver väl i sin avhandling om Lagercrantz att det rörde sig om en verklig (fysisk) kärleksaffär och Nordin följer henne i sin biografi över Stolpe. Sven Stolpes dagböcker är försvunna, kanske förstörda men knappast av honom själv för Teddy Brunius nämner "buntar av dagböcker" bland det material som Stolpe lämnat kvar efter sig och som skulle överlämnas till Uppsala universitets arkiv. Tidslinjerna är också oklara, kanske innebar kontakten ett ursprungligt uppvaktande-avvisande som först några år senare ledde till en sexuell affär när Karin ändå var gravid och när Olof redan hade ett pågående förhållande med Inga Lindholm och kanske tappat en del av sin mer svärmiska idealism. Någonting "allvarligt" innebar det dock utan tvivel, med tanke på hur Sven Stolpe formulerar sig i ett brev till Harry Blomberg i februari 1937:

Säkert är dock att Schulmans framställning är opålitlig, ofta absurd, och helt underordnad hans syften med boken.

Som historisk-biografisk skildring är den kass, som skönlitteratur klen (tycker jag, men andra påstår sig berörda). En del bra formuleringar men ibland stjäl han dem rakt av från morfaderns texter – utan källangivelse förstås – som när en viss mans skratt liknas vid ljudet av att knyckla ihop ett styvt papper. Men som symtom bör den nog studeras, även om det inte sällan tar emot.

Men det är ju en moralisk flexibilitet och ohederlighet som är obegriplig.
Donald Trump: – Jag har i ett herrsällskap givit uttryck för en förvånad förtjusning över att kvinnor är mer toleranta för sexuella närmanden från män med makt än från män utan makt.
Dagens Nyheter: – Bu fy bu fy bu fy. Trump måste avgå.
Svenska Akademien: – Vi har låtit Arnault hållas med sina tafsanden och övergrepp.
Dagens Nyheter: – Bu fy bu fy bu fy. Svenska Akademien måste avgå.
Olof Lagercrantz: – Jag har i ett av mina mest hyllade verk beskrivit kvinnors sköten som rätter på ett smörgåsbord, där jag som man har att ta för mig. Jag har som chefredaktör klämt och kladdat på mina kvinnliga underordnade och mina manliga underordnades fruar och på diverse andra fruntimmer i kultur-Sverige.
Dagens Nyheter: – Vilken ofattbar nåd att ha fått leva på jorden i denne mans tid. Låtom oss inrätta kulturpriset Lagercrantzen på det att hans namn och gärning aldrig må bli glömda.

Det är lite tråkigt, boken har väl gått ut till över hundratusen läsare, den verkar minst sagt onyanserad och otillförlitlig. Citaten av Sven Stolpe vittnar ju om att han själv plågades av samvetskval, hans fru Karin var inget problem utan hans egen oförmåga att förlåta.
Om Alex Schulman stjäl formuleringar av sin morfar utan att redovisa det - tja, tyder inte det på ett slags hemlig eller förnekad beundran?
Intressant ändå, den långa polemiken mellan vänsterintellektuella och Sven Stolpe. Idag har vi ju nästan inga konservativa intellektuella alls, kultursidor och kulturdebatt domineras av borgerlig, liberal vänster och enstaka kommunister, allt färre sedan Linderborg avgick som kulturchef. Men finns det en enda konservativ i den breda kulturdebatten? Efter Lars Gustafssons frånfälle kan jag inte komma på en enda. Rätta mig gärna om jag har fel.
På den punkten vill jag hävda att arvet efter Lagercrantz är negativt. Hans böcker är förstås högst intressanta och formuleringskonsten mästerlig. Men hans omvittnade härskartekniker bidrog nog starkt till den konsensuskultur vi ser idag.
Citera
2019-09-07, 14:58
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Håller inte med. Strindberg var alltid fullt medveten om de egna erotiska komplexen, och reflekterade över och analyserade dem, med brutal ärlighet och självinsikt. Han reproducerade aldrig det där madonna-snacket annat än på slutet när han börjat bli senil. ("Senil" givetvis inte i medicinsk bemärkelse, utan bara i det att hans fantasi förlorade en del i virilitet och skärpa.)

Lagercrantz låter ju dock tex i citatet nedan som närmast äckligt sentimental, och just omedveten om hur löjlig han låter:

Shit, alltså. Då föredrar jag FB-stilen med snack om FB-dasar och tagandet i tvåan.

Men ok, jag har inte läst mycket av Lagercrantz. Tycker dock hans båda Strindbergböcker ger intrycket av att han inte hade djup och sensibilitet nog för att förstå Strindberg som sexuell varelse.

Sen drog knappast alla män till prostituerade bara för att det var mer utspritt. En sån som Mozart gjorde det tex inte. Söderberg? Var inte han ärlig nog för att berätta om han gjort det? Eller kanske han också gjort det (alltså skrivit om det). Länge sen jag läste.

Jag talade nog lite i nattmössan, det jag for efter var något i En dåres försvarstal, har den inte framför mig nu men äcklet inför de prostituerade han ändå gick till framstod som helt genuint, som jag minns det. Min poäng var mest att hora-madonnakomplexet var en förutsättning även för Strindbergs misogyni, vilket inte hindrar att han även kunde resonera med distans och självkritik.
Skriver den unge Lagercrantz att alla kvinnor är vidriga utom Karin, tänker jag mig att det kan vara ett utslag av en ganska spridd sexualskräck och dubbelmoral, men det kan också vara en del av uppvaktningen. Ingen är som du, helt enkelt.
Citera
2019-11-13, 21:52
Medlem
Drozds avatar
Kul tråd!

Jag är (på mycket stort avstånd) släkt med OL och har därför som pojkvasker träffat denne några gånger i sociala sammanhang. Mitt minne av honom är att han alltid var den naturlige huvudpersonen i alla sällskap och att damerna blev fnittriga och nervösa i hans närvaro. Mot oss barn var han alltid trevlig och snäll.

Han var uppenbarligen en arrogant skitstövel och oförsonlig översittartyp i polemik och kultursammanhang, men i privatsfären var han prestigelös, vänfast och hjälpande. Vet bl.a. att han helt utan egenintresse stödde en kvinnlig släkting ekonomiskt då hon råkat i penningknipa p.g.a. skilsmässa och depression. Att han stöttade Gunnar Ekelöf under dennes suparperioder och ekonomiska trångmål är allmänt känt.

Det är ingen hemlighet att Olof var en kvinnokarl av rang som hade otaliga utomäktenskapliga affärer. Han var absolut ingen Harvey Weinstein eller Jean-Kladd Arnault, tvärtom, kvinnorna drogs till honom. Han hade en mängd affärer med gifta kvinnor, så även med en släkting till mig som var officersfru. Han skickade under decennier röda rosor och dedicerade exemplar av sina egna böcker till henne på födelsedagen, långt efter att deras affär var historia*.

Några kul anekdoter:
-OL var buksvåger med sin egen svärfar Hans Ruin, finlandssvensk filosof och författare (OL var gift med Hans dotter Martina). Olof hade under ett besök på svärfars lantställe i den finska skärgården tagit för sig vid livets bord med ett hembiträde som husets herre likaledes tidigare lägrat. Martina tolererade Olofs otaliga snedsteg med upphöjd fördragsamhet, den finlandssvenska bildade klassen var mycket liberalt sinnad på den tiden.

-OL hade även en affär med Maria Schottenius då hon var twenty something och han betyyydligt äldre. Möjligen denna romans som fick henne in på den litterära banan?

*För trovärdighetens skull, en maskerad bild på dedikationen:
https://i.postimg.cc/hjCDPFR5/Lagerc...dedikation.jpg
https://i.postimg.cc/Y2Z7XzrY/Lagercrantz-bok.jpg
Senast redigerad av Drozd 2019-11-13 kl. 21:57.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in