Flashback bygger pepparkakshus!
2019-08-10, 10:02
Medlem
Testa att arkivera denna länk på Wayback Machine:

https://www.frontpagemag.com/point/2...iel-greenfield
Sorry.
This URL has been excluded from the Wayback Machine.
Jag hittar inget olagligt eller ens särskilt kontroversiellt på sidan annat än kritik mot främst Google. Jag testade också att arkivera en helt harmlös indexsida över författare på samma domän:

https://www.frontpagemag.com/authors

Samma resultat.

Det går däremot bra att arkivera ovanstående på archive.today.

Det verkar alltså som hela domänen frontpagemag.com blockerats på Wayback Machine. Jag är inte så insatt i sajten Frontpage men den verkar inte så extrem.

Enda rimliga slutsatsen är att Wayback Machine har censorer som ser till att historien blir reviderad redan idag så att framtidens nyfikne arkivsökare inte skall få en komplett bild av dagens offentliga debatter.

Finns det fler domäner som censureras av politiska skäl?
Är det bra att internetarkiv censureras?
Senast redigerad av Varglig 2019-08-10 kl. 10:04.
Citera
2019-08-10, 10:19
Medlem
Paijters avatar
Har sett sådant styras av robots.txt men verkar inte vara så i detta fall.
Senast redigerad av Paijter 2019-08-10 kl. 10:24.
Citera
2019-08-10, 10:37
Medlem
Alltid detta tjat om censur, vilket det inte är

"No, the Archive collects web pages that are publicly available. We do not archive pages that require a password to access, pages that are only accessible when a person types into and sends a form, or pages on secure servers. Pages may not be archived due to robots exclusions and some sites are excluded by direct site owner request."
Citera
2019-08-10, 10:47
Medlem
Wayback arkiverar inte exakt hela sajter längre pga utrymmesskäl och hur mycket sidor det finns på nätet numera, så undernivåer kan ev. inte finnas med. Men om toppnivåer fattas, så tänker jag mig närmast att de själva begärt att inte finnas där för ex. skydd mot ren kopiering av material som de inte vill ska börja cirkulera på annat håll. Har testat några andra kontroversiella sajter om det nu skulle bero på det och har inte haft problem att finna dem.
Så har står det i varjefall på Wayback om vad det ev. kan bero på.

Why isn't the site I'm looking for in the archive?

Some sites may not be included because the automated crawlers were unaware of their existence at the time of the crawl. It's also possible that some sites were not archived because they were password protected, blocked by robots.txt, or otherwise inaccessible to our automated systems. Site owners might have also requested that their sites be excluded from the Wayback Machine.

------

Länk till Flashback 2001
https://web.archive.org/web/20010820....flashback.se/
Citera
2019-08-10, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Alltid detta tjat om censur, vilket det inte är

"No, the Archive collects web pages that are publicly available. We do not archive pages that require a password to access, pages that are only accessible when a person types into and sends a form, or pages on secure servers. Pages may not be archived due to robots exclusions and some sites are excluded by direct site owner request."

Det är väl en helt vanlig webbsida tekniskt sett? Publikt tillgänglig, vad är din poäng?
Jag arkiverade den ju själv, manuellt och det funkade på den andra arkiveringssajten.

Robots.txt har avhandlats och är inte förklaring.
Senast redigerad av Varglig 2019-08-10 kl. 11:09.
Citera
2019-08-11, 21:55
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Testa att arkivera denna länk på Wayback Machine:

https://www.frontpagemag.com/point/2...iel-greenfield
Sorry.
This URL has been excluded from the Wayback Machine.
Jag hittar inget olagligt eller ens särskilt kontroversiellt på sidan annat än kritik mot främst Google. Jag testade också att arkivera en helt harmlös indexsida över författare på samma domän:

https://www.frontpagemag.com/authors

Samma resultat.

Det går däremot bra att arkivera ovanstående på archive.today.

Det verkar alltså som hela domänen frontpagemag.com blockerats på Wayback Machine. Jag är inte så insatt i sajten Frontpage men den verkar inte så extrem.

Enda rimliga slutsatsen är att Wayback Machine har censorer som ser till att historien blir reviderad redan idag så att framtidens nyfikne arkivsökare inte skall få en komplett bild av dagens offentliga debatter.

Finns det fler domäner som censureras av politiska skäl?
Är det bra att internetarkiv censureras?

Att kontrollera historieskrivningen är ett viktigt redskap för marxisterna. När de målar ut alla oliktänkare som dödsnazister, vill man inte att folk ska kunna slå upp vad de egentligen sagt. Samma med BRÅ och public service som planterar allehanda berättelser om att vikingarna var muslimer, att män genom historien alltid har tagit kvinnornas mat, etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in