2019-08-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giffi
Sambokilon is a thing. När vi kvinnor äter som våra män gör, då går vi upp i vikt. Du kanske klarar en slev glass till efterrätt och några nävar ur chipspåsen. Hon gör det inte. När du tar en nattmacka hakar hon på för sällskapets skull, och vips sitter den på höften. Att leva i en relation förändrar ens matmönster. Både kvinnor och män nöjer sig i princip med fiskpinnar ut brödrosten så länge man är ensam och ingen ser. Så flyttar man ihop, och spelet börjar. Man skämmer gärna bort varandra. Man hänger på den andres matvanor av sociala skäl. Det blir en vana att dela på en flaska vin. Osv.

Både män och kvinnor har en tendens att gå upp i relationer, men jag tror risken är ännu större för kvinnor för vi har helt enkelt lägre ämnesomsättning rent fysiskt. Vi behöver inte äta lika ofta, lika mycket, eller samma saker. Jag upplever också att vi tröstäter i större utsträckning än män.

Resultatet blir lätt en relation där den alltmer mulliga kvinnan går omkring och klagar på sin vikt, och båda börjar må dåligt. Det låter som det är där ni har hamnat.

Jag håller med flera här i tråden om att hennes kropp och hennes vikt är hennes ansvar. Men lever man i en relation så kan man göra mycket för att ens egna kanske destruktiva mönster inte går ut över den andre. Hur ser din egen livsstil ut? Skulle du vara beredd att göra det till ett livsprojekt med din partner, att bygga ett hälsosamt liv tillsammans med goda kost- och träningsvanor? Eller föredrar du att leva mer bekvämt? Jag har sett kvinnor lämna sina män för att de inte lyckats skaffa sig en hälsosam livsstil så länge de levde kvar i sina förhållanden.

Jag tror inte det är hennes vikt som är problemet för dig, utan att hon börjar tappa livsgnistan och blivit gnällig och kanske slö. Jag förstår att du ställer dig frågan om du verkligen vill fortsätta leva det livet. Jag tror ni behöver sätta er ner tillsammans och diskutera vad det är för liv ni vill ha. Eftersom du beskriver att samma sak hänt dig fler gånger tror jag det är viktigt för din egen skull att du funderar igenom om och i så fall vad du har för del i det hela. Vad är det egentligen för mönster som återupprepar sig i dina relationer, förutom att tjejen blir tjock och gnällig.

Vad händer till exempel om du frågar henne "Vad säger du, ska vi börja träna på gym tillsammans?"

Tack för ett bra svar. I flera fall slår du huvudet på spiken.

Just gym är jag ingen fan av (för jag uppskattar utomhusvistelse) men kan tänka mig många andra aktiviteter. Det är klart att jag föreslagit också.

Det måste kanske till ett livsprojekt.
Citera
2019-08-10, 11:42
Medlem
Nedomanskys avatar
Vikten är hennes ansvar, förstår inte att hon gnäller över sin egen brist på impulskontroll. Utseende o vikt är viktigt för att attraktionen ska hållas vid liv. Det är viktigt att man inte äter sig ur partnerns preferensramar. Kan hon inte kontrollera sitt matintag så har hon sannolikt andra problem vad det gäller impulskontroll o karaktär, det är bara en tidsfråga innan detta också visar sig o sannolikt ställer till med problem i er relation..
Citera
2019-08-10, 11:54
Medlem
Geomeisters avatar
8 kilo på 8-9 månader? Alltså ett kilo per månad ungefär. Ganska mycket faktiskt, men det är knappast så att hon direkt lider av sin viktuppgång (knappt kan röra sig osv.). Vill hon träna ska det inte vara några större problem förutom att sätta igång som det är för dom allra flesta.

Jag skulle dock, som dig, titta utan att vara otrevlig/dömande vad hon faktiskt äter. Något måste ju ändrats om hon går upp ett kilo i månaden varje månad?

Tränade hon förut, men slutade när du kom med i bilden? Äter ni mycket ute på stan?
Blir det mycket fredagsmys (ingen rörelse samtidigt som det blir läsk, glass, lite fetare mat)?

Gillar du henne som person ska du inte dumpa.

Att byta ut vanlig pasta mot fullkornspasta då och då, ta ett glas vatten istället för läsk då och då, skippa chipspåsen till filmen (alternativ ha en begränsad skål), gör mer sallad och ta bort en del av kolhydraterna/köttet kan göra mycket. Det här är inga större uppoffringar utan man får det "man vill ha" så småningom, men inte hela tiden och inte i onödigt stora mängder. Hon ska gå ner några kilo inte bli nästa Sarah Sjöström. Då kanske hon kan gå ner något kilo och bli inspirerad av att röra sig mer!
Citera
2019-08-10, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Göra slut pga. några kilo? Är ni på riktigt?

Sluta med att köpa hem skit, feta såser, etc. Och börja motionera. Hjälp varandra.
Dessutom ska en tjej ha några kilo för mycket, så att man har något att ta på.
Nej det ska de INTE. Det blir svårare att föda barn ju kraftigare man är och är inte bra för någons hälsa.

Hon måste ta sig till gymmet och börja GÖRA något, klaga sig smal funkar inte. var gång hon påpekar sin vikt säger du "Då får du börja träna då, klaga bränner inga kalorier." Blir hon sur av det får hon vara sur då. Du är alldeles för mesig.
Citera
2019-08-10, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ulfeb
Du måste ha blivit tappad i golvet x antal gånger.
Ett förhållande bygger på kärlek och respekt för varandra. Lämna pga av viktuppgång tyder på att du inte har alla hästar hemma. Tycker synd om dig.

Det är du som är tappad och jag får tycka synd om dig istället, LÄS vad jag skrivit innan du citerar, clown.
Citera
2019-08-10, 12:58
Medlem
Jag tror att du behöver ta reda på vad hon gör annorlunda nu. Antagligen har hon anpassat sitt liv efter ditt på sätt ingen av er riktigt tänker på. Kanske brukade hon cykla till jobbet men nu när ni ofta sover hos dig så blir det enklare att ta buss? Kanske gick hon ut och dansade varje fredag men nu är ni hemma och gosar istället? Kanske bar hon förut hem alla tunga matkassar själv från bussen, men nu är du en gentleman och hjälper till? O.s.v.

Jag tror också att du äter större/fler portioner av maten än hon gjorde tidigare. Nu äter hon likadant som du men tränar inte på samma sätt. Där kanske det effektivaste är om du minskar dina portioner när hon är med och sedan äter mer till lunch på jobbet eller vid andra tillfällen då hon inte är med? Det är nämligen jättesvårt att äta mindre än den man äter tillsammans med, det känns ofta väldigt trist och orättvist även om man egentligen förstår varför man behöver göra så.

Tjejer anpassar väldigt ofta sin vardag för att passa killens, iallafall i början av ett förhållande, och jag tror helt enkelt att det är där förklaringen finns.
Citera
2019-08-10, 14:10
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PercaFluviatilis

1. Har ni dumpat någon pga viktuppgång?

2. Har ni lyckats motivera någon att ta tag i sina problem? Har det fungerat långsiktigt?

3. Hur vanligt är det att tjejen går upp så fort hon inlett en relation? Det är väl inte bara jag som drabbats?

Känn er fria att svara på vilken/vilka av ovanstående frågor ni vill.

1. Nej. Är lite olika i olika relationer jag varit i. Vissa har passat med några kilon till andra inte. Det jag skulle kunna dumpa någon för att denne inte bryr sig längre. Tar inte hand om sig själv och sunkar runt. Då visar personen att den tar förhållandet för givet. Inte direkt är beredd att anstränga sig för att jag ska vilja vara kvar i relationen.

2. Ja jag har gjort det. Föregå med gott exempel. Säg att du inte tänker lägga på dig vikt. Du kommer träna och äta nyttigt. Om hon frågar dig: vill du ha cola eller chips eller sånt, säg ”jag äter inte sånt”. Alltså fett-shamea henne om hon vill tjocka runt. Säg ”häng med till gymmet”. Led henne in i en bra livstil. Snacka skit om feta människor på stan, få henne att inse att dessa är loosers.

3. Ganska olika. Vissa mer starka individualistiska kvinnor tränar och äter för sin egen skull. De tänker inte bli tjocka helt enkelt, de tar ansvar för sitt liv. Sen finns det andra tjejer som följer med i vad som händer. De äter chips om du gör det osv. De har nog lättare att gå upp.
Citera
2019-08-11, 10:08
Medlem
Svavelvinters avatar
Min sambo har också lagt på sig. Dock efter en graviditet så det är inte konstigt. Men... Hon klagar på att hon är fet och jag säger inte emot eller så svarar jag med att hon ska göra något åt det. Men det händer inte, går snarare åt fel håll.
Citera
2019-08-13, 17:59
Medlem
elopis avatar
Brist på självkänsla är det jag hör när jag läser, och så söker de bekräftelse från dig istället för att ta det på egen hand. Säg ifrån.

"Jag är inte din självkänsla, den får du ta hand om så tar jag hand om min egen". Pallar de inte höra detta utan att hata dig så blir det ännu tydligare var problemet ligger.

Som jag ser det är det inte fem kilon hit eller dit som är problemet, det är gnället ihop med oviljan att göra något åt saken. Fan vad drygt.
Citera
2019-08-14, 14:59
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PercaFluviatilis
I flera av mina förhållanden har tjejen/kvinnan gått upp i vikt och mår sedan dåligt över det. Min nuvarande påstår att hon lagt på sig 7 kg sedan vi blev tillsammans för 8-9 månader sedan. Jag förstår absolut att det inte är roligt för dem men inte mindre kul för mig som dessutom får höra om det hela tiden (dvs inga kläder passar, de mår dåligt över att ha blivit överviktiga, det präglar helt enkelt mycket av deras och därmed min tillvaro). Jag fortsätter att tänka på hälsa, kost, motion för min egen del men orkar liksom inte ligga på för den andra parten också utan tycker att de har sitt ansvar. Dessutom är det känsligt och hur jag än gör känns det fel. Är jag öppet kritisk riskerar jag att betraktas som dömande, ytlig osv och om jag inte gör något blir det ingen ändring. Till på köpet har jag god kontakt med ett ex och nu har jag två i min närhet som tjatar om samma sak. Jag är inte viktfixerad men ser samma mönster upprepa sig. Här kommer några frågor:

1. Har ni dumpat någon pga viktuppgång?

2. Har ni lyckats motivera någon att ta tag i sina problem? Har det fungerat långsiktigt?

3. Hur vanligt är det att tjejen går upp så fort hon inlett en relation? Det är väl inte bara jag som drabbats?

Känn er fria att svara på vilken/vilka av ovanstående frågor ni vill.

Säg att du tänker på hennes hälsa, och föreslår nyttig kost samt motion.
Citera
2019-08-14, 15:13
Medlem
Nattjags avatar
Först frågorna:

1. Nej.
2. Nej. Jag har hjälpt folk, inklusive flickvänner, att gå ner i vikt. Men just motivationen måste komma från personen själv. Man kan bara ge stöd.
3. Väldigt vanligt. Många bantar ner sig när de söker partner, det gäller både kvinnor och män. När de väl har en åker kilona på.

Sen. Det må vara sexistiskt men det är trots det min övertygelse att medan en man som klagar söker en lösning så är en kvinna som klagar oftast ute efter bekräftelse.
Hon vill inte gå ner. Hon vill höra hur amazingsuperduper hennes nya rultiga jag är.
Citera
2019-08-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsapa45
Jag säger dumpa. Inte för att hon gått upp i vikt utan för att du inte bryr dig tillräckligt om henne. Det är uppenbart utifrån din text då du har massa ursäkter för att inte hjälpa henne och det verkar inte som att du bekräftar henne i att hon är mer än utseende.

Låt henne gå för att hitta någon som uppskattar henne för hennes hela person och är villig att hjälpa henne att bli sitt bästa jag.
Varför ska han hjälpa henne att nå sin normala vikt? Du får det att låta som om det ligger på hans ansvar att se till att hon går ner i vikt och som om han är en dålig person och borde dumpa henne, när det är hon som har ansvaret över sig själv och sin kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in