2019-08-10, 07:35
Medlem
ulfebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMRS
Du måste vara tydlig.

ok då ska vi se här då Ett par kilo för mycket är bara sunt, och handlar inte om någon övervikt.

Ett par kilo FÖR MYCKET ....

äsch jag orkar inte sett dig förut posta idiotiska inlägg.

Du måste ha blivit tappad i golvet x antal gånger.
Ett förhållande bygger på kärlek och respekt för varandra. Lämna pga av viktuppgång tyder på att du inte har alla hästar hemma. Tycker synd om dig.
Citera
2019-08-10, 08:01
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulfeb
Ett förhållande bygger på kärlek och respekt för varandra. Lämna pga av viktuppgång tyder på att du inte har alla hästar hemma. Tycker synd om dig.

Håller med. TS verkar inte vara kär helt enkelt. Under ett förhållande kommer kroppen förändras, hos båda parter. Jobbsituation, mående, humör och familjekonstellationer också. Klarar inte förhållandet det så är man inte gjorda för ett moget förhållande.

TS, tänk när din tjej blir gravid? Får foglossning, bristningar och acne på grund av hormonerna? Kanske förlossningsskador? Tänk om hon blir sjuk, får cancer och tappar håret, blir deprimerad och tappar livslusten? Får en brännskada i ansiktet när hon räddar dig ur ett brinnande hus?

Om vikten är ett så stort problem för er så får ni väl hjälpas åt att träna och äta nyttigt. Köp henne en PT?
Citera
2019-08-10, 09:12
Medlem
Vikten är din tjejs ansvar. Lagar ni mat ihop så prata med henne om vad ni ska ha för kost. Det är ju inte bra om det påverkar hälsan negativt, typ om ni äter onyttigt.
Annars är ju ett aktivt sexliv det enda du ”kan” göra för hennes vikt, bränner ju kalorier bra.
Citera
2019-08-10, 10:13
Medlem
3. Jag har aldrig upplevt det. Då du upplevt det flera gånger så kanske det är något i hur du lever som orsakar det då man i ett förhållande påverkar varandra och tar till sig en del vanor från den andra parten. Hur lever du ditt liv? Tränar du mycket, äter du extra stora portioner, sitter du mycket framför TV och äter snacks etc.?

Viktuppgång handlar oftast om att man äter för mycket. Hur ser era kostvanor ut? De flesta jag observerar som går upp i vikt eller är överviktiga äter mer än en portion mat eller tar extra stora portioner och äter slut på maten istället för att göra matlådor av det som blir över.
När ni lagar mat så planera antalet portioner ni lagar och ät endast en portion var. Lägg upp maten på tallrikar i köket och hämta inte nytt. Skippa självklart söta drycker till maten.

Motion har inte lika stor effekt på vikten som kosten då det krävs ganska mycket träning, men hjälper så klart till. Träning av något slag bör ske varje dag. Inte bara för viktens skulle utan för er hälsa (fysiska och mentala) och välmående i allmänhet.
Enkla saker som man kan göra om man inte har längre än någon mil till jobbet är att alltid cykla, alltid gå i trappor istället för hiss, undvika bil och kollektivtrafik så mycket som möjligt.
Citera
2019-08-10, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Håller med. TS verkar inte vara kär helt enkelt. Under ett förhållande kommer kroppen förändras, hos båda parter. Jobbsituation, mående, humör och familjekonstellationer också. Klarar inte förhållandet det så är man inte gjorda för ett moget förhållande.

TS, tänk när din tjej blir gravid? Får foglossning, bristningar och acne på grund av hormonerna? Kanske förlossningsskador? Tänk om hon blir sjuk, får cancer och tappar håret, blir deprimerad och tappar livslusten? Får en brännskada i ansiktet när hon räddar dig ur ett brinnande hus?

Om vikten är ett så stort problem för er så får ni väl hjälpas åt att träna och äta nyttigt. Köp henne en PT?

Jag tränar redan och äter nyttigt. Min vikt är ok.

Tänk när. Jag kan berätta att jag bl a har ett långt äktenskap bakom mig. Barn i det äktenskapet. Tack för att du berättar om hur livet kan te sig.

Jag ville höra om dina erfarenheter. PY är bra. Tack för det.
Citera
2019-08-10, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Vikten är din tjejs ansvar. Lagar ni mat ihop så prata med henne om vad ni ska ha för kost. Det är ju inte bra om det påverkar hälsan negativt, typ om ni äter onyttigt.
Annars är ju ett aktivt sexliv det enda du ”kan” göra för hennes vikt, bränner ju kalorier bra.

Haha. Ja, det ansvaret tar jag på fullt allvar. Jag tror iofs att jag bränner fler kalorier än henne under våra akter.

Att prata om kosten är bra. Tack. Oftast skulle jag säga att kosten är bra och omväxlande men att en överkonsumtion sakta leder till övervikt.
Citera
2019-08-10, 10:31
Medlem
Pallestroms avatar
Hade dumpat!
Blir fler saker sen....
Citera
2019-08-10, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Reductil.(illegalt)
Träning och kosthållning resten av livet.

Vilken av frågorna är det svar på? Det handlar inte om min träning/vikt. Jag har förstått att det handlar om vikt/kosthållning men min träning sänker inte vikten hos min partner.
Citera
2019-08-10, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jaha du är en sån som skiljer sig trots att ni ingått äktenskap och har barn. Ni är en sort för sig.

Haha. Tack för ännu mer av din livsvisdom.
Citera
2019-08-10, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
3. Jag har aldrig upplevt det. Då du upplevt det flera gånger så kanske det är något i hur du lever som orsakar det då man i ett förhållande påverkar varandra och tar till sig en del vanor från den andra parten. Hur lever du ditt liv? Tränar du mycket, äter du extra stora portioner, sitter du mycket framför TV och äter snacks etc.?

Viktuppgång handlar oftast om att man äter för mycket. Hur ser era kostvanor ut? De flesta jag observerar som går upp i vikt eller är överviktiga äter mer än en portion mat eller tar extra stora portioner och äter slut på maten istället för att göra matlådor av det som blir över.
När ni lagar mat så planera antalet portioner ni lagar och ät endast en portion var. Lägg upp maten på tallrikar i köket och hämta inte nytt. Skippa självklart söta drycker till maten.

Motion har inte lika stor effekt på vikten som kosten då det krävs ganska mycket träning, men hjälper så klart till. Träning av något slag bör ske varje dag. Inte bara för viktens skulle utan för er hälsa (fysiska och mentala) och välmående i allmänhet.
Enkla saker som man kan göra om man inte har längre än någon mil till jobbet är att alltid cykla, alltid gå i trappor istället för hiss, undvika bil och kollektivtrafik så mycket som möjligt.

Tack för ditt svar. Jag äter normalt och rör på mig varje dag. Däremot ingen tung träning. Kollar väldigt sällan på TV.

Jag är helt på det klara med vad du skriver och tror kosten är nyckeln och överkonsumtion av mat, snacks e dyl är boven.

I teorin vet de flesta detta men inte alla är beredda att vara disciplinerade.
Citera
2019-08-10, 11:02
Medlem
Sambokilon is a thing. När vi kvinnor äter som våra män gör, då går vi upp i vikt. Du kanske klarar en slev glass till efterrätt och några nävar ur chipspåsen. Hon gör det inte. När du tar en nattmacka hakar hon på för sällskapets skull, och vips sitter den på höften. Att leva i en relation förändrar ens matmönster. Både kvinnor och män nöjer sig i princip med fiskpinnar ut brödrosten så länge man är ensam och ingen ser. Så flyttar man ihop, och spelet börjar. Man skämmer gärna bort varandra. Man hänger på den andres matvanor av sociala skäl. Det blir en vana att dela på en flaska vin. Osv.

Både män och kvinnor har en tendens att gå upp i relationer, men jag tror risken är ännu större för kvinnor för vi har helt enkelt lägre ämnesomsättning rent fysiskt. Vi behöver inte äta lika ofta, lika mycket, eller samma saker. Jag upplever också att vi tröstäter i större utsträckning än män.

Resultatet blir lätt en relation där den alltmer mulliga kvinnan går omkring och klagar på sin vikt, och båda börjar må dåligt. Det låter som det är där ni har hamnat.

Jag håller med flera här i tråden om att hennes kropp och hennes vikt är hennes ansvar. Men lever man i en relation så kan man göra mycket för att ens egna kanske destruktiva mönster inte går ut över den andre. Hur ser din egen livsstil ut? Skulle du vara beredd att göra det till ett livsprojekt med din partner, att bygga ett hälsosamt liv tillsammans med goda kost- och träningsvanor? Eller föredrar du att leva mer bekvämt? Jag har sett kvinnor lämna sina män för att de inte lyckats skaffa sig en hälsosam livsstil så länge de levde kvar i sina förhållanden.

Jag tror inte det är hennes vikt som är problemet för dig, utan att hon börjar tappa livsgnistan och blivit gnällig och kanske slö. Jag förstår att du ställer dig frågan om du verkligen vill fortsätta leva det livet. Jag tror ni behöver sätta er ner tillsammans och diskutera vad det är för liv ni vill ha. Eftersom du beskriver att samma sak hänt dig fler gånger tror jag det är viktigt för din egen skull att du funderar igenom om och i så fall vad du har för del i det hela. Vad är det egentligen för mönster som återupprepar sig i dina relationer, förutom att tjejen blir tjock och gnällig.

Vad händer till exempel om du frågar henne "Vad säger du, ska vi börja träna på gym tillsammans?"
Citera
2019-08-10, 11:12
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulfeb

Att kärringen fläskar på sig betyder att hon varken älskar eller respekterar sin partner längre. Hon älskar mat mer. Kvinnor har ett jobb. Ett. Vara smalare än mannen. Misslyckas hon med det tyder det på dålig impulskontroll, och det går inte att bota. Underutvecklad frontallob. Låt mig gissa. Kärringen är dålig i matematik och har svårt att hantera pengar också?

Viktuppgång efter 20 år är en sak. Efter mindre än ett år? Spring!
Annars kommer du behöva dras med en gnällig fläskpadda till döddagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in