2019-08-09, 20:42
Medlem
Kommer snart komma ut i arbetslivet som ekonom och är rätt säker på att jag vill tjäna bra. Men känns lite diffust typ "vad är en bra lön?" om man vill bli chef i ett stort företag? Vill att det ska låta lite kaxigt, men inte orimligt. Brukar många i Sverige tjäna typ 100k?
Edit: Ja menar naturligtvis inte 100k som ingångslön, utan som "mål"
Senast redigerad av sixteenandloved 2019-08-09 kl. 21:23.
Citera
2019-08-09, 20:51
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sixteenandloved
Kommer snart komma ut i arbetslivet som ekonom och är rätt säker på att jag vill tjäna bra. Men känns lite diffust typ "vad är en bra lön?" om man vill bli chef i ett stort företag? Vill att det ska låta lite kaxigt, men inte orimligt. Brukar många i Sverige tjäna typ 100k?

Du är rätt säker på att du vill tjäna bra? Välkommen till klubben.

Vad som är en bra lön är (som du lite är inne på) vad andra i samma position inom samma bransch tjänar. 100 tkr överlag tror jag ganska få tjänar i Sverige. Bäst enligt en artikel jag läste för något år sedan tjänade i snitt chefer inom bank, finans och försäkring. Ska du bli chef och tjäna bra gäller det enligt mig att välja "rätt" bransch att arbeta inom och då verkar ovan tre branscher vara bland de bättre.

// CC
Citera
2019-08-09, 20:52
Medlem
ClickBaits avatar
100 papp i månaden på sitt första jobb? Jag tänker, är inte det lite dåligt?
Citera
2019-08-09, 20:56
Medlem
Nej, inte mitt första jobb... Utan mer som "mål" i Sverige (utomlands fattar jag ju att det är mycket högre)
Citera
2019-08-09, 21:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det går bra för yrkesgruppen ekonomer. Arbetslösheten är låg, ingångslönerna höga och löneutvecklingen god, konstaterar fackförbundet Civilekonomerna.

Enligt deras färska löneenkät är medellönen nu uppe i 53 977 kr, vilket är en ökning med 2 procent jämfört med föregående år.

Skillnaderna är dock stora mellan branscher och titlar. Inte oväntat toppar vd/kommunchef lönekartläggningen med 105 379 kr, följt av affärsområdeschef (90 397 kr) och försäljningschef (81 393 kr). Lägst ersättning har ekonomiassistenter med 28 900 kr och revisorsassistenter med 30 696 kr, enligt Civilekonomernas enkät.
https://www.va.se/nyheter/2019/03/04/ekonom/

Men är du ny så är väl ca 30000 en ok ingångslön. Sedan som du ser är det bara att arbeta uppåt. Du lär ju inte få jobb som VD direkt.
Citera
2019-08-09, 21:15
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

Som referens kan jag nämna att endast 0,8% tjänar över en miljon per år (83k i månaden).

Men som CivEk så är procenten givetvis högre och är du driven så komme du nog dit ( om det ör målet).
Citera
2019-08-09, 21:16
Medlem
cacas avatar
Citat:
Som civilekonom, räkna 30’

https://www.saco.se/studieval/yrken-...lekonomekonom/
Citera
2019-08-09, 21:17
Medlem
Citat:
Trolleri, trollera, ...
När du är i position att bli chef i ett stort företag så behöver du inte fråga om lönen.
Citera
2019-08-09, 21:29
Medlem
Schnyggves avatar
Jag är också rätt säker på att jag vill tjäna bra!
Citera
2019-08-09, 21:31
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Trolleri, trollera, ...
När du är i position att bli chef i ett stort företag så behöver du inte fråga om lönen.

Varför inte då?
Citera
2019-08-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Jag är också rätt säker på att jag vill tjäna bra!

Hahaha, samma här!

OnT: Känns som att du har antydan till hybris TS om du är på väg ut i arbetslivet och räknar med att kunna känna en hundring inom snar framtid. I och med den annalkande lågkonjunkturen ska du kanske satsa på att skaffa ett jobb först...
Senast redigerad av bingbangbung 2019-08-09 kl. 21:50.
Citera
2019-08-09, 21:49
Medlem
Timmervargens avatar
Citat:
Nej, inte mitt första jobb... Utan mer som "mål" i Sverige (utomlands fattar jag ju att det är mycket högre)

Varför är lönen mycket högre utomlands?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in