2019-08-09, 18:26
Medlem
Köpte några CÔTE DE BOEUF på Lidl..
800g stycket och runt en tum tjocka med ben..
Hur ska jag laga till dom?
Har olika grillar som gasol, kolgril och el-grill.. . men ingen aning hur jag ska göra... gillar möra "medium rare till medium"
Ska jag laga dom i ugn till 55-58C och sedan bryna till på grill (och i så fall vilken)?
Eller ska jag grilla dom över saktare gasgrill?

Hoppas ni kan hjälpa mig för jag skulle verkligen vilja lyckas grilla ett sådant här manligt stycke av kött!
Jag har googlat och kollat youtube men vill ha era kommentarer!

OT: Är detta en så kallad T-bone steak elelr finns det annat namn?
Citera
2019-08-09, 18:29
Medlem
Jag gillar att köra det i pannan på hög värme i några minuter med lite salt, peppar, smör och vitlökssmör! Det blir saftigt och gott
Citera
2019-08-09, 19:28
Medlem
SilentVictorys avatar
Det är en Entrecote med ben.
Lite häftigare för en del att flasha upp det med franska namn bara (dock aldrig förstått vitsen med detta, men alla är vi ju olika och inget ont i det).

Kör på lite salt, peppar, smör och möjligtvis vitlökssmör om så vill som 1337swish skrev. Behöver inte vara mer avancerat än så.
En god Tzatziki, en bra potatis i klyftor (allra helst mandelpotatis) med olja, salt, peppar och rosmarin i ugn så är middagen färdig
Citera
2019-08-09, 19:30
Medlem
MyJustices avatar
fan va gott det ser ut
handlade kyckling file på willies häromdan
knappt 100 sek kilot .
och det luktade ändtarm i hela köket efter att jag hade öppnat förpackningen ..men visst

Stek i smör.. medium rare
Salt peppar och ev granulerad vitlök
Skulle ta en portvinsås till biffen
Och komihåg att när det gäller portvin
så är dyr Portvin fantastiskt gott
Senast redigerad av MyJustice 2019-08-09 kl. 19:33.
Citera
2019-08-09, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det är en Entrecote med ben.
Lite häftigare för en del att flasha upp det med franska namn bara (dock aldrig förstått vitsen med detta, men alla är vi ju olika och inget ont i det).

Kör på lite salt, peppar, smör och möjligtvis vitlökssmör om så vill som 1337swish skrev. Behöver inte vara mer avancerat än så.
En god Tzatziki, en bra potatis i klyftor (allra helst mandelpotatis) med olja, salt, peppar och rosmarin i ugn så är middagen färdig

Entrecote är väl iofs också ett franskt namn?
Citera
2019-08-09, 19:34
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SverreDengroth
Entrecote är väl iofs också ett franskt namn?
Jo visst, men stycket heter ju entrecote. Så det går det väl inte att göra så mycket åt. Fast man kanske kan springa runt och säga "mellan revbenen-bit".
Man behöver väl inte trolla in det i andra konstiga namn?
Citera
2019-08-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jo visst, men stycket heter ju entrecote. Så det går det väl inte att göra så mycket åt. Fast man kanske kan springa runt och säga "mellan revbenen-bit".
Man behöver väl inte trolla in det i andra konstiga namn?

Absolut, håller med. Menar bara att det egentligen är rätt märkligt att ha ett låneord för den, i Sverige vanliga, styckningsdetaljen också.
Citera
2019-08-12, 16:52
Medlem
Tackar för input..
Det dök upp saker och jag fick aldrig tid att kasta mig över stycket..
Om stycket är 2.5cm tjockt, kan man laga det till 55 i ugn och sedan skicka på det på grillen för att få det bra?

Jag tycker det är svårt att steka/grilla på hög värme och få upptemperaturen till 55-57 grader utan att bränna köttet, därför ugn-strategin..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in