Citat:
Ursprungligen postat av
KomissarieBeck
Jag har en fråga till dig eftersom Du bevisligen har erfarenhet av livet innanför murarna.
I var och vartannat mord så pratas det om vedergällning dvs att den skyldige på ett eller annat sätt skall straffas fysiskt av andra fångar om denne ex. dödat en kvinna eller ett barn.
Exempelvis fick ju Eklund en bra omgång med stryk men när allmänheten tror att det beror på mordet på Engla eller Pernilla så kan ju verkligheten vara något helt annat.
Visserligen så placeras väl en viss typ av fångar bland jämlikar för att undvika den typen av problem men hur är det egentligen.?
Finns det den här typen av hierarki på fängelserna?
Nu finns det ju ganska många kvinnomördare inlåsta på långa straff och några även på livstid.
Har de en lägre ställning eller är detta enbart en allmänhetens tro/önskan?
Martin Jonsson, Lotta Rudholms mördare är ju förvisso stor som hus men där är det väldigt många som tror att han kommer och få duktigt med prygel.
Mycket tacksam om Du vill klargöra denna frågan en gång för alla.
Mvh// Beck.
Barnmördare och sexmördare blandas ytterst sällan med "vanliga" morddömda. Dom har egna låsta avdelningar på några få anstalter (2-3 st). Dom skulle råka mkt illa ut om dom placerades på vanlig avd på Kumla, Saltvik, Hall t.ex och personalen vet det, drf sätts dom ej där. Kvinnomördare däremot placeras ofta på normala avd, då deras bott oftast inte är högt profilerade i media, förutom vissa fall, så slinker dom igenom nätet bland intagnas egna kontrolelr, och känner dom dessutom kriminella från förr och varit aktiva knarklangare eller rånare så är det ingen som frågar om deras brott. Man frågar endast ut en ny fånge som inte känner en enda fånge, oftast ringer man och kollar Tingsrätten så att det fången uppger stämmer (detta ber man nån man själv ringer från fängelset att kolla upp hemifrån)
Det kvittar hur stor du är på ett fängelse, doms törre huggs ner av några st andra samtidigt, har sett det flera ggr. Flickmördare har jag stött på några st, dom har märkligt nog blivit mer och mer accepterade på anstalterna, särskilt om det är ett hedersmord där en otrogen tjej mördats (vilket jag personligen anser ett stört beteende, att ta livet av nån för otrohet).
Ja det finns en tydlig hierarki även bland morddömda
1) Tidigare tunga knarklangare och värdetransportrånare
2) övriga kriminella, Även pundare och gatuknarkare har respekt på anstalt så länge dom ej goolat nån (tjallat i utredning, eller domstol) och sköter sitt på kåken
3) för övrigt så ju längre man suttit desto mer respekt har man i anstalt (oftast). Jag märkte själv då jag suttit 12-14 år så fick jag gå före i köer, fördelar av andra fångar, en vördnad liksom, en typ av respekt av andra fångar för jag stått ut med lidandet så lång tid, intagna är extra sjyssta och mer respektfulla mot en när man sutitt länge (om man är en en bra kille så klart)
Nu satt ju jag åren 1997-2014 men det kanske är annorlunda idag