2020-01-01, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Han sitter inte på Gävle utan flyttas runt på högsta klass. Han har inte sökt benådning.
Det stämmer ej, KH har sökt benådning flera ggr men alla ggr utom en tagit tillbaka den då datum för förhandling sattes ut. Han tig tillbaka ansökan pga att det rättspsykiatriska utlåtande inte alls var till fördel för honom, snarare tvärtom. KH är en extremt farlig person, det är ytterst sällan jag anser att folk inte ska släppas ut från livstid men denna killen tillhör definitivt den kategorin (precis som utan tvivel både Tommy Alexandersson och leif Rickardsson gör).

jag är själv en f.d. livstidsdömd och avtjänade 17 år, jag har suttit flera år med alla dessa fängelsedömda personer som nämns i tråden. Dom tre jag nämnt här är bland den handfull värre jag träffat, det går inte ens föra ett resonemang med dom... blir det inte som dom vill så är det tjafs. Så länge man är på det sättet så passerar man helt enkelt inte en psykundersökning på hög nivå, vilket är ett måste för att få till en förhandling i Örebro och få straffet omvandlat.

KH har sina mjuka fina veckor, men sen kan han växla till en idiot på fem blanka, läskigt att uppleva. Han har bl.a misshandlat sina flickvänner i besöksrummet två ggr, bara det menar jag är en extrem psychogrej att göra... var glad för fan att nån ens vill ha dig när du sitter för ett sånt billigt mord. Tragiskt att se han inte alls förändrats genom åren
Citera
2020-01-01, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Vad är det som gör att vissa kan sitta så länge? Man hör ju om vissa som smör halsen av folk , styckar dom och allt möjligt men ändå är ute efter typ 7 år
ALLT handlar om hur du sköter dig i anstalt. Röker du på, hotar eller använder våld så börjar du om på ruta gå i minst 3 år framåt och alla psykpapper som skrivs om dig blir negativa, vilket leder till att domstolen inte får omvandla straffet. Det finns en handfull som suttit i över 20 år enbart för att dom inte kan låta bli droger där inne, dom röker en holk, kan då naturligtvis ej lämna u.p. och därmed får en vägra (vilket är detsamma som att du är positiv) och följden av det blir detta i psykpapper blir att den intagne ökar risken för återfall i missbruk, vilket automatiskt enl svensk psykiatri ökar risken för våldsbrott och därmed får inte straffet omvandlas
Citera
2020-01-01, 13:21
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barasofta2018
Det stämmer ej, KH har sökt benådning flera ggr men alla ggr utom en tagit tillbaka den då datum för förhandling sattes ut. Han tig tillbaka ansökan pga att det rättspsykiatriska utlåtande inte alls var till fördel för honom, snarare tvärtom. KH är en extremt farlig person, det är ytterst sällan jag anser att folk inte ska släppas ut från livstid men denna killen tillhör definitivt den kategorin (precis som utan tvivel både Tommy Alexandersson och leif Rickardsson gör).

jag är själv en f.d. livstidsdömd och avtjänade 17 år, jag har suttit flera år med alla dessa fängelsedömda personer som nämns i tråden. Dom tre jag nämnt här är bland den handfull värre jag träffat, det går inte ens föra ett resonemang med dom... blir det inte som dom vill så är det tjafs. Så länge man är på det sättet så passerar man helt enkelt inte en psykundersökning på hög nivå, vilket är ett måste för att få till en förhandling i Örebro och få straffet omvandlat.

KH har sina mjuka fina veckor, men sen kan han växla till en idiot på fem blanka, läskigt att uppleva. Han har bl.a misshandlat sina flickvänner i besöksrummet två ggr, bara det menar jag är en extrem psychogrej att göra... var glad för fan att nån ens vill ha dig när du sitter för ett sånt billigt mord. Tragiskt att se han inte alls förändrats genom åren
Tack för information ang K. H.:s ansökan om tidsbestämt straff, samt vad han gjort sig skyldig till i besöksrummen. Det låter inte som att han skulle kunna ha något nyttigt liv utanför fängelsemurarna.
Citera
2020-01-01, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Tack för information ang K. H.:s ansökan om tidsbestämt straff, samt vad han gjort sig skyldig till i besöksrummen. Det låter inte som att han skulle kunna ha något nyttigt liv utanför fängelsemurarna.
Han är extremt våldsbenägen minsta lilla som inte passar så är knytnäven väldigt nära... ALLTID! Detta förändrades inte alls under första tio åren på kåken
Citera
2020-01-01, 21:57
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barasofta2018
Han är extremt våldsbenägen minsta lilla som inte passar så är knytnäven väldigt nära... ALLTID! Detta förändrades inte alls under första tio åren på kåken

Jag har en fråga till dig eftersom Du bevisligen har erfarenhet av livet innanför murarna.
I var och vartannat mord så pratas det om vedergällning dvs att den skyldige på ett eller annat sätt skall straffas fysiskt av andra fångar om denne ex. dödat en kvinna eller ett barn.

Exempelvis fick ju Eklund en bra omgång med stryk men när allmänheten tror att det beror på mordet på Engla eller Pernilla så kan ju verkligheten vara något helt annat.

Visserligen så placeras väl en viss typ av fångar bland jämlikar för att undvika den typen av problem men hur är det egentligen.?

Finns det den här typen av hierarki på fängelserna?

Nu finns det ju ganska många kvinnomördare inlåsta på långa straff och några även på livstid.
Har de en lägre ställning eller är detta enbart en allmänhetens tro/önskan?

Martin Jonsson, Lotta Rudholms mördare är ju förvisso stor som hus men där är det väldigt många som tror att han kommer och få duktigt med prygel.

Mycket tacksam om Du vill klargöra denna frågan en gång för alla.

Mvh// Beck.
Citera
2020-01-25, 20:00
Medlem
King Pins avatar
Ska vi gissa att Johan Fallqvist kommer vars med om att slåss om rekordet? Vi får återkomma till tråden om drygt 30 år och se hur det ligger till.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ngelsepersonal
Citera
2020-01-25, 20:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
En framtida rekordhållare?

Citat:
Ursprungligen postat av King Pin
Ska vi gissa att Johan Fallqvist kommer vars med om att slåss om rekordet? Vi får återkomma till tråden om drygt 30 år och se hur det ligger till.

En verklig otäck och mycket farlig person.

Han skulle kunna bli en framtida rekordhållare - om han lever så länge.
Citera
2020-03-06, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag har en fråga till dig eftersom Du bevisligen har erfarenhet av livet innanför murarna.
I var och vartannat mord så pratas det om vedergällning dvs att den skyldige på ett eller annat sätt skall straffas fysiskt av andra fångar om denne ex. dödat en kvinna eller ett barn.

Exempelvis fick ju Eklund en bra omgång med stryk men när allmänheten tror att det beror på mordet på Engla eller Pernilla så kan ju verkligheten vara något helt annat.

Visserligen så placeras väl en viss typ av fångar bland jämlikar för att undvika den typen av problem men hur är det egentligen.?

Finns det den här typen av hierarki på fängelserna?

Nu finns det ju ganska många kvinnomördare inlåsta på långa straff och några även på livstid.
Har de en lägre ställning eller är detta enbart en allmänhetens tro/önskan?

Martin Jonsson, Lotta Rudholms mördare är ju förvisso stor som hus men där är det väldigt många som tror att han kommer och få duktigt med prygel.

Mycket tacksam om Du vill klargöra denna frågan en gång för alla.

Mvh// Beck.

Barnmördare och sexmördare blandas ytterst sällan med "vanliga" morddömda. Dom har egna låsta avdelningar på några få anstalter (2-3 st). Dom skulle råka mkt illa ut om dom placerades på vanlig avd på Kumla, Saltvik, Hall t.ex och personalen vet det, drf sätts dom ej där. Kvinnomördare däremot placeras ofta på normala avd, då deras bott oftast inte är högt profilerade i media, förutom vissa fall, så slinker dom igenom nätet bland intagnas egna kontrolelr, och känner dom dessutom kriminella från förr och varit aktiva knarklangare eller rånare så är det ingen som frågar om deras brott. Man frågar endast ut en ny fånge som inte känner en enda fånge, oftast ringer man och kollar Tingsrätten så att det fången uppger stämmer (detta ber man nån man själv ringer från fängelset att kolla upp hemifrån)

Det kvittar hur stor du är på ett fängelse, doms törre huggs ner av några st andra samtidigt, har sett det flera ggr. Flickmördare har jag stött på några st, dom har märkligt nog blivit mer och mer accepterade på anstalterna, särskilt om det är ett hedersmord där en otrogen tjej mördats (vilket jag personligen anser ett stört beteende, att ta livet av nån för otrohet).

Ja det finns en tydlig hierarki även bland morddömda
1) Tidigare tunga knarklangare och värdetransportrånare
2) övriga kriminella, Även pundare och gatuknarkare har respekt på anstalt så länge dom ej goolat nån (tjallat i utredning, eller domstol) och sköter sitt på kåken
3) för övrigt så ju längre man suttit desto mer respekt har man i anstalt (oftast). Jag märkte själv då jag suttit 12-14 år så fick jag gå före i köer, fördelar av andra fångar, en vördnad liksom, en typ av respekt av andra fångar för jag stått ut med lidandet så lång tid, intagna är extra sjyssta och mer respektfulla mot en när man sutitt länge (om man är en en bra kille så klart)

Nu satt ju jag åren 1997-2014 men det kanske är annorlunda idag
Citera
2020-03-07, 13:11
Medlem
DirtyJobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Pin

Det håller jag nog med om, han kommer sannolikt inte komma ut till ett vanligt liv.
Citera
2020-06-03, 01:30
Medlem
Karsmans avatar
Tidigare Karsuddenpatienten LUJ fortfarande inlåst - vårdas alltjämt på rättspsyk i Växjö, där han varit i ca fem år.
Citat:
En person som saknas på min lista är en man som i slutet av 1980-talet dömdes till sluten psykiatrisk vård för våldtäkt. Han bröt sig in i en villa i Stockholm och våldtog kvinnan som bodde där. Han rymde från rättspsyk för några år sedan och hans bild visades i media. Är det någon som vet vilken man jag tänker på?
Citat:
[...] har suttit på sluten vård sedan 1987 (32 år), dömd för bl a grov våldtäkt.
Citat:
Det var två överfallsvåldtäkter. Den första på en kvinna utomhus i Nacka. Några dagar senare bröt han sig in hos en kvinna i Farsta och våldtog även henne. Han var tidigare dömd för liknande brott på 1970-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Då sitter herr Johansson bra där han har befunnit sig under många års tid.
Han vårdas fortfarande inom den rättspsykiatriska slutenvården. Senaste domen meddelades i april 2020.

I Växjö i snart fem år nu. Före det på Karsudden under väldigt många år.

I rättspsykiatrin som nämnts här sedan 1987 - har under denna långa vårdperiod även begått flera brott, finns ett par domar mellan åren 1995 och 2003.
Citera
2020-06-03, 13:21
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karsman
Tidigare Karsuddenpatienten LUJ fortfarande inlåst - vårdas alltjämt på rättspsyk i Växjö, där han varit i ca fem år.Han vårdas fortfarande inom den rättspsykiatriska slutenvården. Senaste domen meddelades i april 2020.

I Växjö i snart fem år nu. Före det på Karsudden under väldigt många år.

I rättspsykiatrin som nämnts här sedan 1987 - har under denna långa vårdperiod även begått flera brott, finns ett par domar mellan åren 1995 och 2003.
Tack för intressant information. Vad handlar domarna mellan åren 1995 och 2003 om?
Citera
2020-06-03, 17:59
Medlem
Karsmans avatar
Citat:
Tack för intressant information. Vad handlar domarna mellan åren 1995 och 2003 om?
Domarna mellan 1995 och 2003 är tre stycken, vid olika tingsrätter i landet (vid domen 1995 satt han på Säter):
  • 1995, okt - olaga frihetsberövande, olaga tvång, tillgrepp av fortskaffningsmedel och olovlig körning
  • 1998, okt - hot mot tjänsteman
  • 2003, nov - stöld, tillgrepp av fortskaffningsmedel och våld mot tjänsteman
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in